شرکت «داده‎ پردازان کوشای پاسارگاد» نرم‎افزار مدیریت فرآیند‎های جریان را برای سامان‎دهی فعالیت‎های درون سازمان‎ها و شرکت‎ ها ارائه کرده است

جریان، نرم ‏افزاری برای ساماندهی فرآیندهای اداری

شرکت «ماشین سازی استیل غرب آسیا» تنها شرکت دانش بنیان ایرانی فعال در زمینه طراحی و ساخت دستگاه‌های بسته‌بندی «تری سیلر یا سیل وکیوم» در کشور است

بسته‌ بندی بهداشتی مواد غذایی با استیل غرب آسیا

بسته‌ بندی و نگهداری محصولات غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با حساسیت بالایی صورت گیرد تا امکان ایجاد هر گونه آلودگی از بین برود.
کد خبر: ۱۳۱۵۷۱۹

در مراحل بسته‌بندی ممکن است با دخالت نیروی انسانی، آلودگی هم وارد محصول شود. امروزه در جهان دستگاه‌های مخصوصی وجود دارد که امکان ورود و رشد میکروب‌ها را در بسته‌های مواد غذایی کاهش می‌دهد.

بسته‌ بندی بهداشتی مواد غذایی با استیل غرب آسیا

شرکت دانش‌ بنیان «استیل غرب آسیا» با بومی‌سازی این دستگاه توانسته نیاز شرکت‌های داخلی به این محصول را برطرف کند.

سعید فاتحی، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت «استیل غرب آسیا» است که از دوران جوانی به دلیل علاقه بسیار زیاد به رشته‌های فنی در هنرستان وارد رشته ساخت و تولید شد.

بعد از اخذ دیپلم، وارد بازار کار و در تراشکاری و قطعه‌سازی مشغول به کار گردید تا از نظر عملی بتواند تجربه کسب کند. پس از تحصیلات در هنرستان، در دانشگاه و همان رشته فنی ساخت و تولید که زیرمجموعه رشته مکانیک است، در مقطع کاردانی ادامه داد که این رشته به ساخت قطعات مربوط می‌شود.

او همزمان با دانشگاه مشغول کار هم بود و 5 سال از سابقه کار خود را در حوزه قطعه‌سازی، در پرونده خود دارد و جزو کارگران نمونه بود.

فاتحی در مقطع کارشناسی در رشته طراحی جامدات تحصیل کرد و هدفش این بود که یک مهندس مکانیک طراح در زمینه ماشین‌آلات شود تا این که در سال 90 و پس از 16 سال تحصیل و کسب تجربه در بازار کار، تصمیم گرفت کارگاهی تأسیس کند. با 10 میلیون تومان وامی که گرفته بود دو دستگاه تهیه کرد و با درآمد حاصل از کارهایی که انجام می‌داد قسط این وام را می‌پرداخت. دو سال هم کار قطعه‌سازی برای کارخانجات را انجام می‌داد اما همیشه دوست داشت وارد حوزه طراحی دستگاه‌های صنعتی شود.

داستان ورود به حوزه صنایع غذایی

برادر سعید فاتحی در رشته برق تحصیل کرده بود. آنها بعد از مدتی گروه کوچک دو نفره‌ای را تشکیل دادند و به دنیای دستگاههای بسته‌بندی موادغذایی وارد شدند. در این میان، طراحی و ساخت دستگاه «تری سیلر» را انتخاب کردند که در بازار ایران به آن دستگاه «سیل وکیوم» می‌گویند. این دستگاه محصولات غذایی را در ظروف پلاستیکی بسته‌بندی می‌کند. با این ویژگی بارز که محصول غذایی را با روش مَپ (MAP) بسته‌بندی می‌کند و باعث افزایش ماندگاری محصول به چندین برابر می‌شود. در حال حاضر، بیشتر موادغذایی در ظروف پلاستیکی بسته‌بندی می‌شوند که هم ارزان‌تر و بهداشتی‌تر بوده و هم اینکه حمل راحت‌تری دارند و از همه مهم‌تر روی خواص ظروف پلیمری راحت‌تر می توان کار کرد تا ویژگی های مورد نظر را برای شرکت های تولیدی به‌دست آورد. یکی از مهم‌ترین خواص که می‌توان در این ظروف ایجاد کرد این است که «بَرییر» شود؛ به این معنی که در برابر هوای بیرون نفوذناپذیر باشد.

دستگاه «تری سیلر» چگونه کار می‌کند؟

فاتحی می‌گوید: «دستگاه‌های ما انواع محصولات غذایی را با روش مَپ بسته‌بندی می‌کند. در این روش، محصول داخل ظرف، توسط اپراتور داخل دستگاه قرار می‌گیرد و وارد محفظه‌ای می‌شود و بسته‌بندی و وکیوم انجام می‌گردد؛ به طوری که هوای داخل ظرف را به طور کامل بیرون می‌کشد و به اندازه حجم هوای بیرون کشیده شده، گاز به داخل بسته‌بندی تزریق می‌شود. این گاز که ترکیبی از نیتروژن، اکسیژن و دی‌اکسیدکربن است، متناسب با ترکیب محصول، رطوبت، چربی، قند و سایر ویژگی‌های آن، توسط کارشناسان صنایع غذایی مشخص می‌شود. این گازها بی‌اثر بوده و مشکلی برای سلامتی انسان‌ها ندارند.»

بسته‌ بندی بهداشتی مواد غذایی با استیل غرب آسیا

هوایی که داخل بسته‌بندی‌های موادغذایی وجود دارد دارای حدود 21درصد اکسیژن است که با این نوع بسته‌بندی، اکسیژن خارج شده و میکروارگانیسم‌های هوازی که برای رشد و تکثیر به اکسیژن نیاز دارند با این روش تا زمان بیشتری کنترل می شوند و دیرتر امکان رشد و تکثیر پیدا می‌کنند.

همچنین، هنگام فاسد شدن یک محصول غذایی، pH بالا می رود و حالت اسیدی پیدا می‌کند که این مسأله با تزریق گاز به داخل بسته، مهار می شود. به‌این ترتیب میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی هم تا زمان مشخصی کنترل می‌شوند. فاتحی در ادامه می‌افزاید: «این دستگا‌ه‌ها از حجم کارگاهی تا کارخانه‌ای قابل استفاده‌اند.

گزینه‌هایی هم برای زیباترکردن بسته‌بندی‌ها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد که می‌توانند آنها را انتخاب کنند. مورد دیگری که در بسته‌بندی محصولات غذایی اهمیت دارد و با دستگاه‌های ما اعمال می‌شود، حذف افزودنی‌های شیمیایی و بالابردن ماندگاری محصول با کنترل میکروارگانیسم‌های هوازی و بی‌هوازی است.

زمانی که این میکروارگانیسم‌ها در داخل بسته کنترل می‌شود، ماندگاری بالا نیز حاصل می‌شود. بنابراین، می‌توان افزودنی‌های مضر شیمیایی را حذف و سلامت محصول را تضمین کرد. دستگاه‌های «تری سیلر» در کشورهای اروپایی، پیشرفته و در حال توسعه بسیاری در حال استفاده هستند.»

بنیانگذار استیل غرب آسیا اشاره می‌کند: «سومین مزیت این دستگاه این است که، با توجه به اهمیت بالای بهداشت در زمان بسته‌ بندی محصول، توسط این روش می‌توان اعتماد مشتری را نسبت به این مسأله بیشتر جلب کرد. به طوری که از زمان بسته‌بندی در کارخانه تا رسیدن به دست مشتری، احتمال ورود هوا و آلودگی‌های محیطی به درون بسته‌بندی وجود ندارد. بااین روش، حذف کارگر در بخش بسته‌بندی هم صورت می گیرد و می‌توان کار را بدون دخالت دست انسانی انجام داد. این کار به حذف آلودگی در محصول کمک به‌سزایی می‌کند و در عوض مدیران کارخانه‌های تولیدی با این روش می‌توانند هزینه‌های خود را مدیریت و از مرجوعی بار خود جلوگیری کنند.»

بالاترین سطح کیفیت، به‌روزترین تجهیزات علمی

دستگاه‌های بسته‌بندی «تری سیلر» با فناوری‌های مختلفی به مشتریان ارائه می‌شود. در این شرکت دانش‌بنیان، یک گروه فنی و مهندسی وجود دارد که عده‌ای مهندس برق و برخی مهندس مکانیک و برخی دیگر مهندسین صنایع غدایی هستند که روی فناوری دستگاه‌ها کار می‌شود تا دستگاهی طبق نیاز روز به مشتریان تحویل شود و به ویژه در زمینه صادرات، مشتریان حق انتخاب بالایی داشته باشند. این شرکت تنها شرکت دانش‌بنیان در این حوزه است که فناوری‌های مختلف دستگاه‌های بسته بندی «تری‌سیلر» را ارائه می‌دهد و بالاترین سطح کیفیت در بازار کشور را در اختیار دارد.

به‌گفته فاتحی، مجموعه های دیگری هم در زمینه تولید این دستگاه‌ها فعالیت می‌کنند اما سطح کیفی بسیار پایینی دارند.

مدیرعامل شرکت استیل غرب آسیا در توضیح بیشتر فعالیت‌های شرکت به جام‌جم می‌گوید: «بخش دیگر شرکت، در حوزه صنایع غذایی فعال است. ما این دستگاه‌ها را به شرکت‌های موادغذایی می‌فروشیم و به همین دلیل باید علمی و تخصصی درباره این دستگاه‌ها کار کنیم. باید اطلاعات دقیقی درباره چگونگی ماندگارکردن ماده غذایی مورد نظر هنگام بسته‌بندی به آنها ارائه دهیم. کارشناسان صنایع غذایی شرکت در این زمینه می‌توانند به شرکت‌ها مشاوره کاملا رایگان دهند.»

فاتحی می‌افزاید: «ما در ارتباط با دانشگاه‌ها هم تلاش کرده‌ایم به دانش خود اضافه کنیم. بخشی از کار شرکت هم حمایت از دانشگاه‌هاست. در تفاهم‌نامه‌هایی که وجود دارد، دستگاه‌ها به‌صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا استادان و دانشجویان مقاطع دکتری صنایع غذایی، در آزمایشگاه‌های دانشگاه با این دستگاه‌ها روی محصولات مختلف کار کنند و نتایج این آزمایش‌ها را در اختیار شرکت قرار داده تا کارشناسان، این اطلاعات را به‌صورت رایگان در اختیار مشتریان قرار دهند. برای مثال، گوشت قرمز در دمای 0 تا 4 درجه یخچال فقط تا 72 ساعت ماندگاری دارد. با استفاده از این دستگاه‌ها، ماندگاری همین گوشت تا 10 روز در یخچال افزایش می‌یابد. در این شرکت دانش‌بنیان بخشی به نام واحد روابط بین‌الملل وجود دارد و با توجه به فعالیت در امور صادراتی و این که در کشورهای ارمنستان، افغانستان، عراق، هند دارای دفتر است، نیروهای این مراکز تحت نظر این واحد فعالیت می‌کنند.»

راه‌های ارتباطی با «استیل غرب آسیا»

وبسایت: wasi.ir و wasind.com

اینستاگرام: west_asia_steel@

ایمیل:
Info@wasind.com
Mail.fatehi@gmail.com 

توئیتر: westasiasteel

تماس: 33889-028 و 22011023-021

تلفن همراه و تلگرام: 09125133250

آدرس: قزوین، شهرک صنعتی کاسپین یک (روبروی نیروگاه شهید رجایی)، خیابان عارف قزوینی، خیابان خیام، شرکت دانش بنیان ماشین‌سازی استیل غرب آسیا

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها