معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر مطرح کرد؛

800میلیارد تومان خسارت مونسون به نخلداران

در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

گیاهان دارویی؛نسخه شفا بخش و سود آور

ظرفیت های کشاورزی استان ساحلی بوشهر بر هیچکس پوشیده نیست . این استان یکی از قطب ههای اصلی تولید خرما در کشور است و همچنین در تولید سایر محصولات کشاورزی جالیزی در سطح کشور حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما این استان ساحلی در اقلیم خشک و گرم قرار گرفته است و بی آبی حریفی گردن کلفت برای توسعه طرح های کشاورزی است.
کد خبر: ۱۳۱۵۱۴۴

به گزارش جام جم آنلاین بوشهر؛ ظرفیت های کشاورزی استان ساحلی بوشهر بر هیچکس پوشیده نیست . این استان یکی از قطب ههای اصلی تولید خرما در کشور است و همچنین در تولید سایر محصولات کشاورزی جالیزی در سطح کشور حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما این استان ساحلی در اقلیم خشک و گرم قرار گرفته است و بی آبی حریفی گردن کلفت برای توسعه طرح های کشاورزی است اما در سالیان اخیر کشت گیاهان دارویی به ویژه گونه های بومی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است .مهندس سمیه فرحبخش، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفتگو با جام جم از ظرفیت های استان بوشهر در تولید گیاهان دارویی می گوید:

استان بوشهر در کشت داروهای گیاهی چه ظرفیت ها و توانمندی هایی دارد؟

کشاورزان هم استانی دربخش تولید گیاهان دارویی در اراضی زراعی، گیاهانی همچون آلوئه ورا، سیاه دانه، شوید، گشنیز، رازیانه، زنیان، اسفرزه وکاسنی  فعالیت هایی ملموسی داشته اند اما دراراضی دیم از کشت گیاهان دارویی مثل هلپه، لگجی، کنار، آنغوزه برخوردار است.

چه تعداد و گونه بومی هستند و چه تعداد قابلیت کشت دارند ؟

بنا به اعلام کارشناسان گیاهان دارویی مرکز تحقیقات کشاورزی استان قریب 500 گونه گیاهان دارویی دراستان وجود دارد که از این تعداد بخشی درشرایط زراعی وبخشی درمراتع کشت می شوند.

سطح زیر کشت اراضی استان در حال حاضر چقدر است؟

677 هکتار از اراضی درشهرستان های دشتستان ، بوشهر ، تنگستان زیر کشت گیاهان داروئی قرار دارد.

 قبلا چقدر بوده است؟

سالهای 97 و 98 کمتر از 400 هکتار سطح زیر کشت بوده است.

 چه حمایتی از افرادی که بخواهند در این حوزه سرمایه گذاری کنند می شود؟     

همان گونه که در سال گذشته انجام شد در سال جاری هم با توجه  به نامگذاری سال برنامه های حمایتی خوبی از کشاورزان تدارک دیده ایم که این حمایت ها هم در یارانه کاشت و هم در تسهیلات واگذاری در رفع مشکلات آنها می تواند مثمر ثمر واقع شود. در سال جاری آمادگی داریم تا تسهیلات بانکی از محل کمک های فنی واعتباری تبصره 18 با سود چهار درصد در اختیار کشاورزان قرار بگیرد این در حالی است که در سال های گذشته یعنی 98 و 99  تسهیلات باسود 12 درصداعطا می شد.

بازار داروهای گیاهی داخلی و خارجی چگونه است؟

 وضعیت بازارخارجی به دلیل شرایط موجود تقریبا مناسب  است اما بازارهای داخلی به خصوص در شرایط فعلی استقبال مردم به مصرف گیاهان بیشتر شده است.

میزان تولید استان چقدر است؟مصرف داخلی دارد و آیا به صادرات هم چشم دارد؟

تولید استان 4500 تا 5000 تن می باشد. عمدتا مصارف داخلی است و دربخش صادرات مستلزم تامین زیر ساخت های فرآوری وبسته بندی است.

با این حساب چه تعداد اشتغالزایی شده است؟

میزان اشتغال زایی بطورمستقیم 1500 نفر و به طور غیر مستقیم 2200 نفر ایجاد شده است.

چشم انداز توسعه مزارع داروهای گیاهی استان چیست؟

با توجه به مناسب بودن شرایط اقلیمی و نیز ضرورت ارتقاء بهروری مصرف آب در مزارع وباغات وازطرفی کاهش منابع آبهای زیرزمینی ،توسعه گیاهان دارویی می تواند به عنوان یک مزیت وقابلیت در برنامه اصلاح الگوی کاشت استان قرارگیرد.

فعالان این حوزه بیشتر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند؟

بیشترین مشکلات تولید کنندگان دارویی عدم استقرار مراکز فرآوری و فروش دراستان است.

استان در تولید داروهای گیاهی نسبت به سایر استان‌ها در چه جایگاهی قرار دارد ؟

با توجه به اینکه تقریبا درآغازحرکت توسعه وکاشت گیاهان دارویی دراستان هستیم امیدواریم با تامین زیر ساخت های فرآوری شاهد رشد وپیشرفت  مطلوبی دراین زمینه در استان باشیم.

 

 

گفتگو از علیرضا برازجانی، جام جم آنلاین بوشهر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها