گزارش جام‌جم از مراسم رونمایی اولین خط تولید انبوه واکسن ایرانی کرونا

واكسن ایرانی روی غلتك تولید افتاد

چه آمار ابتلا و مرگ‌ و میرها بالا برود و چه كاهش داشته باشد، چه واریانت‌های مختلفی از هند و آفریقا وارد كشور شده باشد و چه توانسته‌ باشیم با كنترل مرزها از ورود این سویه‌ها جلوگیری كرده باشیم، باز هم موضوع واكسیناسیون عمومی، مطالبه اصلی و عمومی مردم ایران است.
کد خبر: ۱۳۱۵۱۲۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، مطالبه‌ای كه به سلامت‌شان بسته و به معیشت‌شان گره خورده است. همین مطالبه عمومی است كه رونمایی از خط تولید انبوه واكسن كووایران بركت را برایمان مهم كرده است، رونمایی‌ای كه توسط بنیاد بركت دیروز در شهرستان ساوجبلاغ اتفاق افتاد و طی آن اولین مرحله تولید انبوه واكسن كووایران بركت كلید خورد.
 
خطی كه به ادعای مسؤولانش تا پایان شهریور 1400 حتی توان عرضه ماهانه ۲۰ میلیون دوز واكسن را هم خواهد داشت. مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی از این اتفاق با عنوان «افتخار برای ایران و ایرانی» یاد كرد و گفت‌ كه با آغاز به كار خط تولید صنعتی این واكسن، كشور دیگر به هیچ واكسنی نیاز نخواهد داشت.
 
هر چند این گفته خیلی زود در فضای مجازی با واكنش‌هایی رو‌به‌رو شد، اما استدلال‌های او نشان می‌دهد امیدواری به آغاز واكسیناسیون عمومی با در دسترس بودن واكسن ساخت ایران، بیش از گذشته است و فارغ از حس غروری كه به‌واسطه پایان سختی‌های این راه زیر پوست‌مان می‌دود، باید دلخوش باشیم به این‌كه هرچه زودتر واكسیناسیون عمومی در ایران با واكسن كووایران بركت آغاز شود.
 
تاریخ‌های اعلام‌شده از سوی مسؤولان برای تولید انبوه این واكسن كه امیدوارانه است. فاز اول تولید واكسن كووایران بركت از دیروز آغاز شده و تا تیر امسال قرار است حدود ده میلیون دوز از این واكسن عرضه شود. وزارت بهداشت هم گفته به‌زودی تا روزانه یك میلیون نفر را واكسینه می‌كند و دولت هم وعده داده تا پایان دوره دوازدهم، 13 میلیون نفر را واكسینه خواهد كرد.
 

لذت درك یك پایان

شهرك صنعتی دارویی بركت، در محل كارخانه تولید واكسن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در كیلومتر 10 آزادراه كرج - قزوین، دیروز محل رونمایی از 300هزار دوز اولین محصول تولیدشده واكسن كووایران بركت بود.
تنها مسؤولان نیستند كه به نوعی عادت به چنین آیین و مراسمی دارند و بسیاری از اهالی رسانه هم پیش از اینها در این‌گونه آیین‌ها حضور داشته‌اند، اما سكوت عجیب همه اهالی رسانه در سوله كوچكی كه گرد هم آمده بودند، نشان از هیجانی داشت كه قرار بود با رونمایی از اولین محصول تولیدشده واكسن داخلی كرونا آرام بگیرد.
 
هیجانی كه اغراق نیست بگوییم در رفتار مسؤولان حاضر در جمع، از رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بگیرید تا استاندار البرز و متخصصان بهداشتی این حوزه هم نمایان بود. حرف‌های مسؤولان در ارائه آمارها و چگونگی روند رسیدن به این نقطه كه تمام شد، نوبت به رونمایی از واكسنی شد كه نزدیك به 15 ماه مردم برای آن انتظار كشیده‌اند و بالاخره محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) پارچه سفید كوچك را از روی بسته‌های واكسن برداشت و آن را رو به حاضرین نمایش داد. تماشای واكسنی كه پشت آن نزدیك به 15 ماه انتظار و دل‌نگرانی قرار داشت.
 
این بار پا به پای مسؤولان اهالی رسانه‌ هم شاهد بارگیری بسته‌های واكسن كووایران بركت بودند، رمقی برای پرسیدن سوالی در این بین نبود، جو غالبی كه از همان سوله كوچك در شهرك دارویی بركت آغاز شده بود، حسی همراه با غرور بود. مثل یك پیروزی جمعی در یك مسابقه ملی، حسی كه قرار بود به نوعی پایانی باشد بر آوار همه اخبار سیاه این 15 ماه گذشته، به كشته‌های روزانه، به هشدارهای هر ساعته. مثل طعم شیرین دیدار با خانواده‌ پس از فراقی چند ساله.
 

از ماسك دیروز تا واكسن امروز

شهرك صنعتی دارویی بركت حالا به بزرگ‌ترین سایت تولید واكسن منطقه تبدیل شده و آن‌طور كه محمد مخبر می‌گوید: «این امر حاصل ۱۵ ماه تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همكاران در ستاد فرمان اجرایی امام(ره) است.» اما پشت این تلا‌ش‌ها تا رسیدن به اولین محصول تولید واكسن، راهی طولانی قرار دارد.
 
راهی كه رئیس ستاد فرمان اجرایی امام (ره) به آن فهرست‌وار اشاره می‌كند. محمد مخبر می‌گوید: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شاهد است هر كاری از دست ما برآمد، انجام دادیم. اگر پنج سرفصل اساسی را در مساله كرونا مورد بررسی قرار دهیم، محور آن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.»
 
اشاره او به یك سال پیش است، جایی كه هنوز مردم در شوك فراگیری قرار داشتند و چالش آن روزها در دسترس نبودن ماسك بود. مخبر می‌گوید: «وقتی ظرفیت تولید ماسك در كشور ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار در روز بود، ما كارخانه  تولید پنج میلیون ماسك در روز را زیر ۲۳ روز شكل دادیم و به محض این‌كه كشورهای خارجی جلوی واردات را گرفتند، ما به این موفقیت دست پیدا كردیم.»
 

چقدر واكسن تولید می‌كنیم؟

همین چند ماه پیش ورود 400 هزار دوز واكسن از روسیه فضای رسانه‌ای ایران را به نوعی تسخیر كرد،‌ دیروز اما 300 هزار دوز واكسن كووایران بركت، آماده تحویل به وزارت بهداشت و درمان شد. اما روند تولید انبوه واكسن كووایران بركت چگونه است؟
 
این‌كه دیروز 300 هزار دوز واكسن تولیدی این شركت آماده تحویل وزارت بهداشت و درمان شده به كنار، سوال این است كه این روند در روزهای بعد چگونه خواهد بود؟ از حرف‌هایی كه در آیین رونمایی دیروز زده شد، می‌توان متوجه شد تا پایان اردیبهشت یعنی نزدیك به یك هفته دیگر یك میلیون دوز از این واكسن آماده تحویل به وزارت بهداشت و درمان می‌شود.
 
این تعداد در ماه بعد یعنی خرداد، بین سه تا چهار میلیون دوز است و در اولین ماه از تابستان، یعنی كمی بیشتر از یك ماه دیگر، 12 میلیون دوز از واكسن کووایران برکت در اختیار این وزارتخانه قرار خواهد گرفت. به گواه گفته‌های محمد مخبر، مرداد امسال 20 میلیون واكسن كووایران بركت تولید می‌شود و در شهریور سال جاری توانایی تولید 30 میلیون دوز از این واكسن وجود دارد.
 
روند صعودی تولید این واكسن به دلیل اضافه شدن خط تولید دیگری تا ابتدای تابستان است. میزان تولید واكسن تا خرداد توسط یك خط تولید صورت می‌گیرد و قرار است در تیر خط دوم هم به مدار بیاید تا تولید این واكسن به دو برابر ماه گذشته خود برسد.

اما واكسن‌های در اختیار دولت و وزارت بهداشت محدود به تولید واكسن كووایران بركت نیست. دولت و وزارت بهداشت تاكنون حدود ۲۴۰ میلیون دوز واكسن را پیش‌بینی، خرید یا پیش‌خرید كرده و آن‌طور كه سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: «قرار است طی روزها و هفته‌های آینده به‌تدریج وارد كشور یا تولید شود.»
 

در آیین رونمایی چه گذشت؟

 مهم‌ترین اتفاق دیروز را باید رونمایی از 300 هزار دوز واكسن كووایران بركت دانست. اما در حاشیه این رونمایی، اتفاق‌هایی هم افتاد و حرف‌هایی زده‌شد.
عزیزا... شهبازی استاندار البرز آمار قابل‌توجهی اعلام كرد، او گفت 70 درصد از تولید داروی كشور در استان البرز است و به همین دلیل البرز در حال تبدیل شدن به هاب دارویی كشور است.

مینو محرز، عضو  کمیته علمی ستاد ملی مقابله با كرونا و متخصص بیماری‌های عفونی هم اعلام كرد با تولید واكسن توسط شركت‌های داخلی، این‌كه دیگر كشورهای خارجی به ما واكسن بفروشند یا نفروشند مهم نیست و این یك افتخار برای ایران و ایرانی‌ها محسوب می‌شود.

 او همچنین گفت كه به‌شخصه نیز واكسن كووایران بركت را تزریق كرده و از ایمنی آن به‌خوبی آگاه است. همین حرف‌های او البته كه واكنش‌هایی هم به همراه داشت و برخی حرف‌های محرز را به تبلیغات برای كالایی كه خودش از تولیدكنندگان آن است، تعبیر كردند.
 

چند نفر در روز واكسینه می‌شوند؟

توجیه اصلی و ابتدایی در مقابل انتقاد عمومی از روند كند واكسیناسیون همواره در اندك بودن تعداد دوز واكسن تحت اختیار بوده است. به این مفهوم كه همواره اعلام می‌شده چون واكسن كمی در اختیار است، بدیهی است كه تعداد كمی هم واكسن بزنند. آخرین آمار واكسیناسیون كرونا در كشور مربوط به دیروز است كه براساس آن، مجموعا یك میلیون و 882هزار نفر دوز اول واكسن كرونا را دریافت كرده‌اند.

حالا اما آن‌طور كه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اعلام كرده تا پایان همین هفته یك میلیون دوز واكسن كووایران بركت آماده می‌شود تا در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می‌گیرد. دیروز علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با كرونای تهران هم گفته «واردات واكسن از هفته دیگر شتاب می‌گیرد.» با این حساب آیا باید از هفته دیگر منتظر جهشی در واكسیناسیون عمومی باشیم؟
 
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا اعلام كرده است، «این پتانسیل را در آینده خواهیم داشت كه به‌زودی روزانه یك میلیون دوز واكسن تزریق شود.» هر چند تاریخ دقیقی برای این ظرفیت از سوی او اعلام نشده و با قید «به‌زودی» این وعده را عنوان كرده، اما می‌توان متوجه شد كه اشاره او به واكسینه كردن روزانه یك میلیون نفر نه به واسطه تعداد دوز در اختیار كه به‌واسطه راه‌اندازی مراكز تجمیع و پایگاه‌های سلامت برای واكسیناسیون است.
 
در همین راستا بابك عشرتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی ایران خبر داده ۱۳ پایگاه واكسیناسیون تجمیعی راه‌اندازی شده و مهم‌ترین هدف راه‌اندازی این مراكز را «تسهیل دسترسی مردم به واكسن» اعلام كرده است. كیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اما در سریال وعده‌های این روزها، تاریخی حدودی برای شتاب واكسیناسیون اعلام كرده است. او وعده داده «تا پایان دولت دوازدهم واكسیناسیون حداقل ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر انجام می‌شود.» دولتی كه تا كمتر از سه ماه دیگر به پایان می‌رسد.
 

اگر واكسن برسد!

چرا خبر آغاز تولید صنعتی واكسن كووایران بركت مهم است؟ چرا تحویل یك میلیون دوز آن تا پایان همین هفته می‌تواند امیدواركننده باشد؟ در حال حاضر گروه سنی بالای 80 سال مجاز به ثبت‌نام برای نوبت‌دهی واكسن كرونا هستند، اما وزارت بهداشت و درمان می‌گوید در تلاش است به‌سرعت گروه سالمندان را در ایران واكسینه كند. البته با یك پیش‌شرط مهم و آن این‌كه «اگر واكسن برسد!»
 
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا گفته اگر واكسن برسد، همین هفته واكسن ۷۵ ساله‌ها را شروع می‌كنیم. تعداد ۷۵ ساله‌های ایران حدود ۹۶۰ هزار نفر است و در نوبت بعدی وعده دولت افراد 70 تا 75 سال قرار دارند كه بنا به آمارهای رسمی تعدادشان بیش از دو میلیون نفر است. ضمن این‌كه این قاعده در مورد شهرهای بزرگ است و از قرار در برخی از شهرها و روستاهای زیر 20 هزار نفر جمعیت، واكسن به افراد بالای 65 سال هم تعلق می‌گیرد.

در این میان همان‌طور كه اشاره شد، تنها در اختیار داشتن واكسن موجب تسریع روند واكسیناسیون نیست و آن‌طور كه مشخص است، این‌كه تیم‌های واكسیناسیون هم در این میان باید به اندازه كافی موجود باشد، آن هم با علم به این‌كه هر تیم واكسیناسیون در هر هشت دقیقه تنها یك نفر را می‌تواند واكسن بزند.
 
پس یك تیم در هر مركز تجمیع می‌تواند روزانه بیش از هزار واكسن تزریق كند كه با احتساب ۲۶ هزار و ۹۰۰ تیم، واكسیناسیون مورد اشاره سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا برای واكسینه كردن روزانه یك میلیون نفر مهیا خواهد بود.
 

از ویروس جستیم و واكسن در راه است

تولید یك میلیون دوز واكسن كووایران بركت تا پایان اردیبهشت اتفاق امیدواركننده‌ای است، وعده شتاب در روند واكسیناسیون هم همین‌طور، می‌شود به شادمانی‌های كوچكی هم دلخوش بود كه گفته شده 13 میلیون نفر تا سه ماه دیگر واكسینه می‌شوند یا به‌زودی روزانه یك میلیون نفر را واكسن می‌زنیم. اما همین دیروز وزارت‌ بهداشت گفته ۳۰۷ نفر دیگر به دلیل كرونا جان‌ باخته‌اند، هر چند ۴۴ نفر كمتر از دوشنبه گذشته است، اما این تعداد نشان می‌دهد هنوز پیك چهارم و مرگبار كرونا ادامه دارد.

این گزاره از جایی مهم‌تر به نظر می‌رسد كه بازهم تعطیلاتی در پیش است و باز هم نگرانی از این قصه وجود دارد كه پس از تعطیلات دوباره شاهد موج مراجعات به مراكز درمانی باشیم. هر چند دیروز سعید نمكی، وزیر بهداشت و درمان باز هم لحنی امیدوارانه به خود داشت و اعلام كرد: «تقریبا از دام ویروس انگلیسی با افتخار جستیم و ویروس هندی را هم غافلگیر كردیم، اما همچنان باید مراقبت شود و موارد را تحت‌نظر داشته باشیم.»
او البته كه درباره واردات واكسن هم حرف‌های امیدوارانه‌ای زده است.
 
سعید نمكی گفته «خوشبختانه اكنون راه دارد باز می‌شود و واكسن دارد می‌‌رسد. باید به‌خوبی این موضوع را مدیریت كنیم تا این اقدام بزرگ و بی‌بدیل را به یك تهدید برای آبروی نظام سلامت تبدیل نكنیم.»

البته كه سعید نمكی به بدعهدی‌ها و نامهربانی‌هایی هم اشاره داشته كه قرار بوده پیش از عید به واكسن دسترسی پیدا كنیم و این موضوع با تاخیر حالا دارد محقق می‌شود. وزیر بهداشت و درمان گفته «واقعیت این است كه واكسن را از اردیبهشت گذشته، وزارت بهداشت لحظه به لحظه رصد كرد و قرار بر این بود كه قبل از عید 5/4میلیون دوز واكسن داشته باشیم كه به دلیل برخی نامهربانی‌ها و بدعهدی‌های طرف‌های قرارداد با تاخیر انجام شد.»


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها