صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت

بسیاری از پمپ بنزین‌های آمریکا هنوز بنزین ندارند

سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه ادعای ضد روسی جدید مبنی بر مشارکت این کشور در حمله سایبری به بزرگترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا را رد کرد.
کد خبر: ۱۳۱۴۹۵۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه ادعای مشارکت در حمله سایبری به «کلونیال» بزرگترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا را رد کرد.

پسکوف در واکنش به اتهام‌زنی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که گفته بود باج‌افزار در روسیه بوده، به خبرگزاری روسی «تاس» گفت: روسیه ارتباطی با این موضع ندارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا مسکو آماده تعامل با واشنگتن در این خصوص است، گفت آمریکا از همکاری در مبارزه با جرایم اینترنتی خودداری می‌کند.

بایدن روز دوشنبه گفته بود: تاکنون مدرکی بر اساس اطلاعات ما مبنی بر نقش روسیه وجود ندارد. گرچه شواهدی وجود دارد که باج افزار عامل (این حمله سایبری) در روسیه بوده است، آن‌ها مسئولیت دارند با این مسئله مقابله کنند.

پیشتر شبکه آمریکایی «سی.ان.ان» به نقل از یکی از مقام‌های ارشد سایبری سابق آمریکا مدعی شد که هکرهای پشت پرده حمله سایبری به کلونیال به روسیه مرتبط هستند.

طبق این گزارش، پیش از این گزارش شده بود که گروهی از هکرهای معروف به «دارک‌ساید» احتمالاً با حمله به بزرگترین شرکت خط لوله ایالات متحده ارتباط دارند و سی.ان.ان سپس در گزارشی مدعی شد که این گروه هکری مربوط به روسیه است.

این شبکه آمریکایی ادعا کرد که گروه هکرهای دارک ساید به طور معمول کشورهای غیرروس زبان را هدف قرار می‌دهند.

پیش از این نیز ایالات متحده، اتهاماتی را به روسیه در خصوص حملات هکری به شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی وارد آورده بود و این در حالی است که مسکو به طور مکرر هرگونه اتهام در خصوص ارتباط داشتن با حملات سایبری را رد کرده است.

«نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه اخیراً در پاسخ به ادعاهای ضدروسی آمریکا گفت: «ایالات متحده به طور بی‌اساس مدعی است که روسیه علیه منابع این کشور حملات سایبری انجام می‌دهد و خواستار همکاری در فضای سایبری نیست».

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، خبرگزرای رویترز گزارش کرد که شرکت آمریکایی خط لوله کلونیال هدف حمله سایبری قرار گرفته و تمامی شبکه آن قطع شده است.

طبق این گزارش، این شبکه خط لوله، مواد سوختی پالایشگاه‌های مجاور خلیج مکزیک را به نواحی جنوبی و شرقی آمریکا منتقل می‌کرد. این شرکت روزانه دو و نیم میلیون بشکه مواد سوختی از جمله بنزین، گازوئیل، سوخت جت و دیگر مشتقات نفتی را از طریق ۸۸۵۰ کیلومتر خط لوله، جابه‌جا می‌کرد.

آمریکا ظرف چند ماه گذشته به یکی از اهداف حملات سایبری سنگین تبدیل شده است. سال گذشته هکرها توانستند به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مهم آمریکا دسترسی پیدا کنند. گفته می‌شود این هکرها ظرف مدت چند ماه و به شکل نامحسوس در حال دریافت اطلاعات حساس آمریکا بوده‌اند.

در پی حمله سایبری به بزرگترین شرکت خط لوله انتقال سوخت آمریکا، مقام‌های کاخ سفید در ۱۷ ایالت آمریکا اعلام وضعیت اضطراری کردند.

وضعیت اضطراری تا زمانی‌که ادامه دارد که مقام‌های فدرال پایان آن را اعلام کند و در غیر این صورت تا ساعت ۲۳:۵۹ به وقت شرقی هشتم ژوئن ۲۰۲۱ ( ۱۸ خردادماه) ادامه خواهد داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها