سرطانی ها می توانند واکسن کرونا بزنند؟
رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تشریح کرد؛

سرطانی ها می توانند واکسن کرونا بزنند؟

گرچه دریافت واکسن کرونا راهی حیاتی برای حفظ سلامتی در برابر این ویروس است اما بعضی افراد مانند خانم‌های باردار، افرادی که آلرژی داشته یا آنهایی که به بیماری‌های مزمن دچارند در تزریق واکسن باید احتیاط کنند.
گرچه دریافت واکسن کرونا راهی حیاتی برای حفظ سلامتی در برابر این ویروس است اما بعضی افراد مانند خانم‌های باردار، افرادی که آلرژی داشته یا آنهایی که به بیماری‌های مزمن دچارند در تزریق واکسن باید احتیاط کنند.
کد خبر: ۱۳۱۴۴۸۳

به گزارش جام جم آنلاین، ، روزانه حدود ۱.۵ میلیون آمریکایی علیه کووید ۱۹ واکسینه می‌شوند. هنوز هم بروز واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد، این سوال را ایجاد می‌کند که آیا همه اقشار باید واکسن بزنند؟ داده‌های اندک در مورد جمعیت آسیب‌پذیر که از آزمایش‌ های بالینی واکسن‌های تأیید شده کنونی جمع‌آوری حاکی از آن است که ما کاملاً نمی‌دانیم کسانی که شرایط ویژه دارند به واکسن واکنش نشان می دهند یا خیر.

کسانی که آلرژی یا بیماری‌هایی مانند HIV ، مالتیپل اسکلروزیس یا سرطان دارند باید به آنها واکسن تزریق کرد؟ زنان باردار و شیرده چطور؟ باربارا الکساندر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه دوک در کارولینای شمالی و رئیس فعلی انجمن بیماریهای عفونی آمریکا قصد دارد بررسی کند که چه کسانی می‌توانند واکسن کرونا دریافت کنند و چه کسانی نباید.

عوارض جانبی واکسن کرونا

از آنجا که میلیون‌ها آمریکایی هر هفته واکسن COVID-19 دریافت می‌کنند ، گزارش‌هایی در مورد عوارض جانبی منتشر شده است.

طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) اکثر عوارض جانبی ناشی از تزریق Pfizer-BioNtech یا Moderna نسبتاً جزئی بوده است.

شایع‌ترین عارضه جانبی درد و تورم در محل تزریق و بروز علائمی شبیه آنفولانزا از جمله تب و لرز، خستگی و سردرد است.

دکتر الکساندر خاطرنشان می‌کند که در حالی که بیشتر افراد پس از مرحله اول واکنش چندانی ندارند، دوز دوم ممکن است «درد، خستگی، سردرد و یا دردهای عضلانی ایجاد کند» که معمولاً ظرف دو تا سه روز برطرف می شود. وقتی بدن دوز دوم را دریافت می‌کند واقعاً آماده است که علیه آنتی ژنی که واکسن ارائه می‌دهد عمل کند. این یک پاسخ التهابی از بدن است.

با این حال، این واکنش یک نشانه طبیعی از شروع تلقیح است و سیستم ایمنی بدن را در برابر ویروس محافظت می کند. این در حالی است که بروز واکنش‌های شدید در اثر دریافت واکسن نیز ممکن است رخ دهد ، اما تعداد آن کم است.

CDC گزارش‌هایی را در مورد افرادی دریافت کرده که طی چهار ساعت پس از واکسیناسیون واکنش‌های حساسیتی غیرشدید مانند کهیر، تورم و خس‌خس سینه را تجربه کرده‌اند.

این نهاد بهداشتی همچنین از چند واکنش آلرژیک شدید معروف به آنافیلاکسی، پس از واکسن COVID-19 مطلع شده است.

پرواضح است که آنافیلاکسی مسئله‌ای نگران کننده محسوب می‌شود اما با استناد به ارقام می‌توان گفت که فراوانی آنافیلاکسی حدود پنج مورد در هر میلیون دوز واکسن Pfizer و حدود ۲.۸ مورد در هر دوز واکسن Moderna است بنابراین احتمال اینکه شما پس از دریافت واکسن، یک واکنش آنافیلاکتیک داشته باشید بسیار بسیار ناچیز است.

افرادی که آلرژی دارند معمولا واکنش شدیدی برای ایمن‌سازی بدن خویش ندارند. حساسیت‌های مختلفی در میان مردم وجود دارد از جمله حساسیت به مواد غذایی مختلف، حیوانات خانگی، زهر زنبور یا حتی لاتکس.

مقاله منتشر شده در دسامبر سال 2020 در نشریه Science نشان می‌دهد که واکسن Moderna حاوی ترکیب پلی‌اتیلن گلیکول (PEG) است.

این ماده در بسیاری از داروهایی که باعث آنافیلاکسی شده اند یافت می‌شود اما قبلاً هرگز در واکسن‌های پیشین، مورد استفاده قرار نگرفته است.

کسانی که نگران واکنش آلرژیک جدی در خود یا نزدیکانشان هستند باز هم می‌توانند واکسن کووید ۱۹ بزنند اما ممکن است مجبور باشند این کار را در مرکزی انجام دهند که در صورت بروز آنافیلاکسی فوراً تحت درمان قرار بگیرند.

تعداد زیادی از افراد دارای نقص ایمنی هستند مانند افرادی که با عفونت HIV زندگی می‌کنند، بیماران سرطانی تحت شیمی‌درمانی و دریافت‌کنندگان پیوند اعضا؛ این افراد ممکن است پاسخ ایمنی شدیدی به دریافت واکسن نداشته باشند. با این وجود، این افراد در معرض خطر عوارض شدید مرتبط با COVID-19 هستند بنابراین متخصصان بهداشت عمومی توصیه می‌کنند که واکسن بزنند.

جمعیت دیگری که نگران واکنش‌های ایمنی پس از دریافت واکسن هستند مادران باردار هستند. آنها سوال می‌کنند آیا واکسن‌های Pfizer و Moderna ممکن است بر آنها یا نوزادشان تأثیر بگذارد. برای پاسخ‌دهی به آنها عدم اطمینان ناشی از کمبود تحقیق در مورد این گروه از زنان وجود دارد. حتی قبل از آزمایشات واکسن کووید ۱۹ زنان باردار از دیرباز از آزمایشات بالینی داروها و واکسن‌های جدید حذف شده اند.

منبع: بهداشت‌نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها