قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: از 25 مرحله برگزاری انتخابات، 24 مرحله به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود ضمن اینکه برای مرحله آخر که صندوق الکترونیکی است جمع بندی نشده و به این دور نیز نمی‌رسد.
کد خبر: ۱۳۱۴۳۹۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، سیامک ره پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان امروز (شنبه 18 اردیبهشت) در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: بخش عمده‌ مصوبه‌ای که اخیراً در مورد ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شده است، در سال 96 بوده و در ابلاغیه جدید هم آمده است. ضمن این که در این ابلاغیه 4 شرطی که در مورد سن، مدرک و سوابق قضایی مطرح شده است، در مصوبه سال 96 مصوب شده است و در همان سال اعلام کردیم که سن متناسب برای ریاست جمهوری لازم است و بایستی نامزدها مدرک مناسب هم داشته باشند. همچنین عدم محکومیت هم نیاز است. سوابق کافی و قابل ارزیابی در مسؤولیت‌های کلان کشور هم لازم است که جزئیات آن به تازگی تصویب شده است.

وی افزود: مصوبه اخیر طبق مصوبه شورای نگهبان در سال 96 بوده و طبق سیاست‌های کلی قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان افزود: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی بر اساس مصوبه‌ای که شورای نگهبان در سال 96 داشت نزدیک به یک سال موضوع انتخابات ریاست جمهوری را در دستورکار داشت و چندین بار در صحن علنی مجلس مطرح شده و مصوبات آن به شورای نگهبان آمده است و شرایط چندگانه را آنها به صورت جزئی بر اساس نظریه شورای نگهبان مصوب کردند.

ره پیک خاطرنشان کرد: همین اواخر هم شورای نگهبان مصوبات مجلس شورای اسلامی را بررسی کرد؛ شورای نگهبان از نظر ماهوی 40 سال سن نامزدها و مدرک کارشناسی ارشد و 4 سال سوابق و عدم سوء پیشینه کیفری را قبول کرده است و مخالف قانون اساسی و شرع ندانست.

وی افزود: هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که بر سیاست‌ها کنترل داشته و بر آن  نظارت می‌کند، ایرادی را به مصوبه مجلس گرفتند که طبق سیاست‌ها، شورای نگهبان بایستی این کار را انجام دهد نه مجلس، لذا شورای نگهبان در هفته‌های اخیر مصوبه خود را نگاه و در آن بازنگری کرده و همان مواردی که در مصوبه مجلس بود و شورای نگهبان هم ماهوی به آن ایرادی نداشت و سن متناسب را بین 40 تا 75 در نظر گرفت و مدرک را حداقل کارشناسی ارشد و گواهی سوءپیشینه و 4 سال سابقه مدیریت کلان را ابلاغ کردیم، لذا این موضوع امر جدیدی نبوده است.

ره پیک اظهار داشت: شورای نگهبان ردصلاحیت گسترده ندارد؛  چند هزار نفر ثبت‌نام کننده با عدم صلاحیت قانونی داریم.

وی افزود: برای تمامی کسانی در انتخابات ثبت‌نام کنند پرونده تشکیل می‌شود اما رسیدگی به آنان بخاطر نداشتن بسیاری از شرایط آسان است.
قائم مقام دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: شورای نگهبان صلاحیت کسانی که ویژگی‌های اصل ۱۱۵ را دارند تائید می‌کند.

وی افزود: قوانین جدید ریاست جمهوری سابقه چندساله‌ای برای اجرا و تصویب دارد لذا این یک امر طبیعی اداری سیاسی در کشور بوده است.
ره پیک گفت:  از 25 مرحله برگزاری انتخابات، 24 مرحله به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود ضمن اینکه برای مرحله آخر که صندوق الکترونیکی است جمع بندی نشده و به این دور نیز نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: برای سلامت مردم در روز رای گیری، هم تعداد شعب افزایش پیدا کرده و هم تمهیدات بهداشتی در داخل شعب دیده شده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها