معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

عوارض واکسن کرونا ثبت می شود / بررسی علت فوتی ها بعد از واکسیناسیون

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نحوه اطلاع رسانی موعد تزریق واکسن به افراد بالای ۸۰ سال، تاکید کرد: با افراد ۸۰ سال به بالایی که در سامانه ما ثبت بودند، تماس گرفته شد و واکسیناسیون شان در حال انجام است، اما عده‌ای در سامانه ما ثبت نیستند، این افراد می توانند از شنبه هفته آینده با ورود به سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کرده و بعد ما با آنها تماس گرفته یا به آنها پیامک می‌فرستادیم.
کد خبر: ۱۳۱۴۱۵۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی درباره واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا و افرادی که هنوز با آنها تماس نگرفته‌اند، گفت: ما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها افرادی را که قرار است در این فاز واکسن دریافت کنند، اولویت بندی کردیم که اولین اولویت افراد بالای ۸۰ ساله‌ای است که از قبل در سیستم ما پرونده الکترونیک سلامت داشتند که با آنها تماس گرفته شده و نوبت‌دهی می‌شود و واکسیناسیون‌شان در حال انجام است.

فعال شدن سامانه وزارت بهداشت برای افراد ۸۰ سال به بالایی که هنوز واکسن کرونا تزریق نکرده اند؛ از شنبه

نوبت واکسیناسیون افراد در اولویت سوخت نمی شود

وی افزود: مشکل ما این است که عده‌ای در سامانه ما ثبت نیستند که از قبل اعلام کرده بودیم، این افراد می توانند از شنبه هفته آینده در سامانه وزارت بهداشت ثبت نام کنند، سپس برایشان پیامک زده می‌شود و می‌توانند برای دریافت واکسن حضور پیدا کنند. نکته اساسی این است که افراد بالای ۸۰ سال اصلا نگران این نباشند که نوبت‌شان می‌سوزد و اگر مثلا ۷۵ ساله‌ها را اعلام کردیم، به این معنی است که دیگر ۸۰ ساله‌ها را نمی‌زنیم، خیر، اصلا به این معنی نیست. بنابراین وقتی ۷۵ ساله‌ها را اعلام می‌کنیم، یعنی ۷۵ سال به بالا و اگر فردی ۸۰ یا ۹۰ سال داشت و واکسن را دریافت نکرده بود، می‌تواند برای واکسیناسیون اقدام کنند. اینطور نیست که نوبت‌شان تمام شود. زیرا سهمیه واکسن آنها کنار گذاشته شده است. حالا اگر الان نیامدند و هفته دیگر آمدند، سهمیه‌شان محفوظ است.

رییسی ادامه داد: . اطمینان می‌دهم که واکسن به اندازه کافی برای افراد ۸۰ سال به بالا موجود است. بنابراین هیچ نگرانی در زمینه تزریق واکسن نداشته باشند و مبادا این نگرانی‌ها منجر به تجمع در مراکز شود که این خودش عامل شیوع بیماری است بنابراین خواهشم این است که افراد بالای ۸۰ سال تا پایان هفته صبر کنند و کسانی که به آنها پیامک زده نشد، صبر کنند. هفته آینده سایت ما از شنبه ساعت دو آماده پذیرش و ثبت‌نام این عزیزان است. به این ترتیب که سایت باز می‌شود و این افراد با ثبت کد ملی و شماره تماس وارد کرده و همکاران ما با آنها تماس می‌گیرند. باز هم تاکید می‌کنم که سهمیه این افراد محفوظ است و سهمیه‌شان سوخت نمی‌شود.

اولین واکسن که به دستمان می رسد، بهترین واکسن است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره نوع واکسن تزریقی به افراد سالمند، گفت: تمام واکسن‌هایی که اکنون در سطح کشور ما موجود است، برای تمام گروه‌های سنی مصونیت دارد، به ویژه برای افراد ۵۰ سال به بالا که همه واکسن‌های موجود کاملا موثر و کاملا کم خطر است و هیچ گونه نیازی نیست که فکر کنیم که حتما فلان واکسن را تزریق کنیم و آن یکی را نزنیم.

رییسی تاکید کرد: توصیه می‌کنیم که در این شرایط بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دست‌مان می‌رسد و این یک اصل است. بر این اساس هیچ ممنوعیتی از نظر واکسیناسیون برای گروه سنی ۵۰ سال به بالا وجود ندارد.

افراد بهبودیافته کرونا واکسن بزنند؟

وی درباره نیاز افراد بهبودیافته کرونا به واکسیناسیون، گفت: اگر افراد بهبودیافته که بیشتر از سه تا شش ماه قبل مبتلا شده و بهبود یافته‌اند، می‌توانند اکنون واکسن را تزریق کنند، اما کسانی که زیر این مدت بهبود یافته‌اند، فعلا توصیه نمی‌شوند و بعد ازسه تا شش ماه بعد از بهبودی تزریق کنند.

عوارض تزریق واکسن در مقایسه با عوارض ابتلا به کرونا بسیار ناچیز است

رییسی درباره عوارض واکسن کرونا نیز گفت: هر واکسنی ممکن است یکسری عوارض داشته باشد، اما آنقدر عوارض جدی واکسن کم است که اصلا قابل گفتن نیست و نهایتا عوارض جدی یک در ۱۰۰ هزار می‌شود که آن هم در حد کسی است که به بیمارستان رفته و علائم شدید داشته است. این را با عوارض خود کرونا مقایسه کنید. در کرونا از ۱۵ درصد افرادی که بستری می‌شوند، یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۱۵ نفر که بستری می‌شوند، خطر مرگ تهدیدشان می‌کند و بسیار زیاد است و گاهی از هر ۱۰ نفری که وارد بیمارستان می‌شوند، حدود دو نفر از بین می‌روند. حال این را مقایسه کنید با واکسن که از هر یک میلیون واکسنی که می‌زنیم شاید دو نفر عوارض شدید داشته باشند. بنابراین تاکید می‌کنم که بهترین کار واکسن زدن است و از طرفی بهترین واکسن، اولین واکسنی است که به دستمان می‌رسد.

وی مجددا تاکید کرد: این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهیم که اگر ما گروه سنی اعلام می‌کنیم، به این معنی نیست که نوبت‌شان تمام می‌شود، بلکه برای همه اینها واکسن داریم و تا زمانی هم که تزریق نکردند، فرصت دارند که مراجعه کرده و تزریق کنند. اگر تا پایان هفته آینده کسی با این افراد بالای ۸۰ سال پیامک نزد یا تماس نگرفت، مجددا وارد سامانه شده و ثبت نام کنند. حال اگر باز هم تماسی گرفته نشد که بسیار نادر است، ما مجددا اعلام می‌کنیم که کجا برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

پیش از این رییسی اعلام کرده بود که افراد در اولویت تزریق واکسنی که با آنها تماس گرفته نشده است، می توانند در موعد اعلامی وزارت بهداشت با ورود به سامانه salamat.gov.ir با ورود کد ملی و شماره تماس خود ثبت نام کنند تا برای تزریق واکسن با آنها تماس گرفته شده یا برای آنها پیامک ارسال شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها