چرا فرهنگ‏ ستیزی در فوتبال ایران بیداد می‏ کند؟

کارت قرمز فرهنگی

نتایج و عملکرد تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، بازار شعار دادن و هواداری در فضای مجازی را حسابی داغ کرده است

کــری می‌خوانم، پس هستــم!

 از اولین روز شروع لیگ قهرمانان آسیا کری‌خوانی‌ها شروع شد و هواداران تیم‌ها بدون توجه به این‌که در کدام کشور زندگی می‌کنند، برای بالاتر بردن تب رقابت‌ها برای هم کری خواندند.
کد خبر: ۱۳۱۳۶۸۶

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، بخصوص این‌که امسال به لطف قوانین AFC تا لحظه آخر بازی‌های گروهی تکلیف تیم‌های صعود‌کننده روشن نبود. در این بین اما گاهی کری‌خوانی‌ها به توهین و تهدید هم کشیده شد. بازیکن السد برای محسن فروزان خط و نشان کشید و بازیکن الدحیل برای وریا غفوری. استقلالی‌ها و پرسپولیسی‌ها هم که مثل همیشه در صحنه کری‌خوانی حضور داشتند. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا جایی که پای توهین و تهدید هم به این کری‌خوانی‌ها باز شد.

 کری خواندن لذت فوتبال است

«‌ما با هم رفیقیم، اما کری خواندن لذت فوتبال است» احتمالا بارها و بارها این جمله به گوش‌تان خورده است یا آن را استفاده کرده‌اید، اما پای عمل که می‌رسد، به آن پایبند هستیم؟ از بهمن ماه سال گذشته که تکلیف قرعه‌کشی لیگ قهرمانان مشخص شد و حریفان یکدیگر را شناختند، جنگ لفظی «گروه مرگ» آغاز شد! هریک از تیم‌های حاضر معتقد بودند خودشان در گروه مرگ هستند و دیگری به قرعه آسانی خورده است. پای شبکه‌های اجتماعی هم وسط آمد و به تدریج بد و بیراه‌ها به یکدیگر شروع شد. با شروع مسابقات گروهی لیگ قهرمانان آسیا و شروع خوب نمایندگان ایران، بازار کری‌خوانی داغ‌تر شد. شبکه‌های اجتماعی جولانگاه هواداران تیم‌ها شد و سهم مسؤولان هم از کری خواندن‌ها کم نبود.مرتضی موسوی زنوز معاون فرهنگی سابق باشگاه تراکتور در پستی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد، از برخی مدیران و مسؤولان دولتی ایران به ویژه عباس عراقچی درخصوص دستور او برای حل شکایت کشور هند از باشگاه پرسپولیس در خصوص پست جنجالی‌شان گلایه کرد. او نوشت: «‌همیشه بازی تیم‌های ایرانی در آسیا جذاب و پر از حوادث ریز و درشت بوده و لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۱ هم مستثنا از این قضیه نبوده، اما همچنان فاصله توجه مدیران و مسؤولان دولتی و تبعیض رنگی برخی از وزراء و سیاسیون در طرفداری از یک تیم خاص نمود بیشتری دارد. رفتاری که پیش از این نیز بارها تکرار شده و همه امکانات و توجهات در راستای حمایت از تیم محبوب وزراست!» محمدجواد آذری جهرمی هم که پای ثابت کری‌ خواندن‌هاست، پس از برد پرگل استقلال برابر الاهلی در کامنتی خطاب به هواداری که  از او پرسیده بود چه حسی داشت، نوشت:«‌ مثل بعضی‌ها بخیل نیستیم، دیشب استقلال ایران برد. حالا بگذریم که فقط تیم ما می‌تواند 6گل بزند!» البته در این بین سهم سوشا مکانی ،گلر سابق پرسپولیس در استوری گذاشتن و آرزوی پیروزی‌ برای استقلال از همه بیشتر بود!

 پای تهدید دیگران هم وسط آمد

این بار اما داستان کری‌خوانی یقینا متفاوت بود وقتی که این کری خواندن‌ها از مرز ایران فراتر هم رفت و حتی به تهدید تبدیل شد. خوخی بوعلام بعد از برد یک بر صفر السد مقابل فولاد، با انتشار استوری در صفحه شخصی‌اش برای محسن فروزان دروازه‌بان فولاد کری خواند و از او خواست سکوت کند! ادمیلسون جونیور ستاره الدحیل که نمایش خوبی هم برابر استقلال داشت، در استوری که از روی یکی از صفحات هواداری پرسپولیس برداشته شده بود، به دریبل وریا غفوری در بازی اشاره کرد و البته بعد از این عکس، فیلم جا گذاشتن کاپیتان استقلال را هم قرار داد. در این بین اما توییت سعد الحارثی خبرنگار سعودی و طرفدار الاهلی باعث خشم عمومی شد. او نوشت: «بازیکنان الاهلی باید در 15 دقیقه ابتدایی بازی مقابل استقلال مهدی قائدی را مصدوم کنند! با خروج این بازیکن خیال الاهلی راحت می‌شود و راه صعود به مرحله یک هشتم هموار می‌شود!» البته بعد از این توییت ایرانی‌ها حسابی از خجالت او درآمدند و البته مهدی قائدی هم در واکنش به او گفت:« من مصدوم نمی‌شوم. اتفاقا شاید بعد از دقیقه پانزدهم گل هم بزنم!»

 کری یا تکه‌پرانی؟

بعد از بیانیه باشگاه پرسپولیس و اعتراض به سازمان لیگ بابت زمان بازی‌های معوقه و دربی، مهران کاظمی، مدیر رسانه‌ای باشگاه استقلال با انتشار یک استوری خطاب به سرخ‌ها گفته بود مرد باشید و در میدان رقابت کنید. 15 تیم منتظر حضور عادلانه شما در میدان هستند! این اظهار‌نظر واکنش حسین خبیری، معاون سابق باشگاه پرسپولیس را در پی داشت و او نوشت: «فکر کنم داداشمون توی اون چهار سال که بهش اشاره  کرده حبس بوده و از همه چی بی‌خبره، الان که از صدقه سری پرسپولیس سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا رو دارید، اگر از تیم‌های قدر آسیایی درباره سرورت بپرسی، از اقتدار و ابهت ارتش سرخ برات تعریف می‌کنن تا حساب کار دستت بیاد!» بعد از برد استقلال مقابل الشرطه و صعود این تیم به مرحله بعد، توییت قائدی و استوری مطهری حسابی دیده شد. قائدی در توییتی نوشت: «گروه مرگ این بود، بقیه سوسول بازیه!» توییتی که کاربران آن را در پاسخ به کری‌های مکرر پرسپولیسی‌ها و البته پست سیامک نعمتی در خصوص صعود بدون اما و اگر پرسپولیس دانستند!

تا پنج صبح در کلاب‌هاوس

مشخصا فرهنگ هواداری در جهان کمتر به مرز میان کری‌خوانی و رعایت کامل اخلاق اهمیت می‌دهد اما کری خواندن تا جایی که تبدیل به توهین و تهدید نشود و افراد را اصطلاحا به جان هم نیندازد، جنبه هیجان دادن دارد.متاسفانه در پس ساده‌ترین کری‌خواندن‌ها در کشور ما، کار به رکیک‌ترین فحش‌ها می‌رسد. نکته اما این نیست که کری نخوانید. لذت فوتبال به همین کری‌خواندن‌هاست. بخوانید، خوب هم بخوانید اما اگر به حیطه‌ای وارد شدید که پای کری به مرز رفاقت‌ها وارد شد، کمی مراعات هم بکنید. لطفا! نکته اصلی‌تر اما این است.آقایان! کری خواندن زمان و ساعت دارد. زمان و ساعت آن نیمه‌های شب‌های پس از مهم‌ترین بازی‌هایتان در لیگ قهرمان آسیا در توییتر و استوری اینستاگرام و کلاب‌هاوس نیست. انتخاب با خودتان است اما اگر روزهای بعد هوادار شما را به سبب این رفتار غیر‌حرفه‌ای مواخذه کرد، حق را به او بدهید و گلایه نکنید. این نوع کری خواندن منجر به باخت می‌شود.

یگانه عصاری - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها