ایزی‌ پی محصول شرکت «سامانه ‎های هوشمند اطلاعاتی توسن البرز» برای خرید اعتباری و تهیه و شارژ بلیت‌های الکترونیک درون شهری خدمات کاربردی جالب‌توجهی را ارائه کرده است

با ایزی‏پِی الان بخر، بعدا حساب کن!

شرکت «پارسیان کسب و کار هم محله» نخستین شرکت عمده‌ فروشی اینترنتی در کشور است که خدماتی را به عمده‌فروشان و خریداران محصولات عمده در داخل و خارج از کشور ارائه می‌دهد

خرید و فروش عمده کالاها را با زودل تجربه کن

نیما رحیمی طهرانی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت «پارسیان کسب‌وکار هم‌محله» در رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه پلی‌ تکنیک «اوتاگو» در نیوزلند فارغ‌التحصیل شده و تاکنون تجربه کار در حوزه‌های مختلف داشته است.
کد خبر: ۱۳۱۳۶۱۷

او بیشتر در زمینه‌های بازاریابی، اینترنت و توسعه کسب و کار فعالیت نموده و نیز در زمینه مهندسی با شرکت‌های مختلف در کشورهای منطقه همکاری کرده است اما به اقتضای کاری که در زمینه بازاریابی و توسعه تجاری داشت، بیشتر وقتش صرف استعلام قیمت و تأمین تجهیزات برای پروژه‌ها در حوزه‌های مختلف می‌شد.

خرید و فروش عمده کالاها را با زودل تجربه کن

از معدود مراجع خرید در آن زمان سایت علی‌بابا بود که فروشنده و خریدار را به هم مرتبط می‌کرد و می‌توانستند از آن استعلام قیمت بگیرند. بعد از بازگشت او به ایران در سال 94، به همراه شریکش که کارآفرین بود، به این فکر افتادند که در ایران شرایط مشابهی ایجاد کنند.

به گفته رحیمی، در آن زمان با توجه به اوضاع سیاسی، شرایط خوبی در کشور مهیا بود و کشورهای اروپایی علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف بودند و توسعه کسب‌وکار بین‌المللی ممکن بود. بنابراین به فکر افتادند تا چند مدل تجاری را برای ایران پیاده کنند که یکی از آنها اجرای پروژه گردشگری بود و دو سالی ادامه داشت که بسیار موفق بود. اما مهم‌ترین پروژه این شرکت که چند سالی است راه‌اندازی شده و تاکنون موفق هم عمل کرده، پروژه «زودل» است.

بنیانگذار شرکت «پارسیان کسب‌وکار هم‌محله» در خصوص داستان شکل‌گیری «زودل» به جام‌جم می‌گوید: «زودل، یک پلتفرم تجاری ارائه‌دهنده خدمات کسب‌وکار به کسب‌وکار (به صورت B2B) است که در زمینه عمده‌فروشی فعالیت می‌کند.

این ایده از آنجا شکل گرفت که سعی کردیم چیزی مشابه علی‌بابا در ایران راه‌اندازی کنیم که خریداران بتوانند از طریق آنلاین برای کالاهای مورد نظر خود استعلام قیمت گرفته و پس از مقایسه قیمت ها، بهترین پیشنهاد را انتخاب نمایند و از طرفی تولیدکنندگان نیز بتوانند علاوه بر بازار داخل، کالاهای خود را به بازارهای خارجی و با هدف صادرات معرفی نمایند. از این رو در اردیبهشت 94 شرکت را تأسیس کردیم و تا بهمن همان سال زیرساخت‌های فنی این کار را اجرا، تیم را تجهیز و بحث‌های قانونی را آماده کردیم.

رحیمی ادامه می‌دهد: «شرکت پارسیان کسب و کار هم‌محله در 8 گروه مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، ماشین آلات و صنعت، متالورژی و مواد شیمیایی، نساجی، صنایع دستی، قطعات یدکی خودرو آغاز به کار کرد تا فروشنده‌های داخلی را جذب کرده و براساس مدل ایرانی، آن را بومی‌سازی نماید. این حوزه‌ها بر اساس گروه کالاهای اصلی تقسیم‌بندی شده و هر کدام از آنها زیرمجموعه‌هایی را دربرمی‌گیرند. بهمن‌94، این پلتفرم به‌طور رسمی رونمایی و همزمان هم روی امر صادرات متمرکز شد که بیشتر کشورهای حوزه جاده ابریشم یعنی کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، عمان، پاکستان و 10 کشور حوزه CIS را شامل می‌شود.

بستری برای خرید و فروش بین‌المللی

در «زودل» اگر فردی از لبنان قصد کار یا خرید کالایی را از قزاقستان دارد، می‌تواند از پلتفرم «زودل»، کالایی را که شرکت قزاقی در «زودل» گذاشته ببیند و بعد از ارسال درخواست، از طریق این پلتفرم با هم تعامل و همکاری داشته باشند. بنابراین، «زودل» امکاناتی را که شرکت‌های دو کشور برای برقراری این تعامل نیاز دارند در اختیار هر دو طرف قرار می‌دهد. این شرکت از سال 95 کار عضوگیری از فروشنده‌های ایرانی را آغاز کرد و توانست از 75هزار بانک اطلاعات فروشندگان فعال آن زمان، تیمی را تشکیل دهد که در حوزه محصول، نقطه اتصال به مشتریان باشد. نیروهای استخدامی در شرکت هم با مهارت‌ها و دانش مرتبط با 8 حوزه کاری بودند تا بتوانند کالاها و درخواست‌ها را از نظر تخصصی بررسی کنند. اما به دلیل تحریم‌های سال‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها در ادامه همکاری با شرکت ناکام ماندند و برخی هم فعالیت خود را محدودتر کردند.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان در ادامه می‌گوید: «پس از مدتی، از 75 هزار داده ثبت شده در بانک اطلاعاتی، شرکت به 15 هزار تأمین‌کننده در گروه‌های کالای مختلف رسید که محصولاتشان را روی سایت «زودل» عرضه کردند. ما در ابتدا از آنها حق عضویت سالیانه می‌گرفتیم و در ازای آن خدماتی را در اختیار آنها گذاشتیم و حتی یک مرکز تولید محتوا برای شرکت‌ها ایجاد کردیم که تمام اطلاعات موردنظر کالای آنها در قالب استانداردهای ما روی سایت قرار بگیرد و امکان عکاسی صنعتی از محصول را هم برای آنها فراهم کردیم. ما این اطلاعات را علاوه بر ترجمه به زبان انگلیسی، به زبان‌های ترکی، عربی و روسی هم ترجمه کرده و روی سایت قرار دادیم تا بازار هدف ما را تأمین کند.»

تمرکز 70 درصدی روی فروش داخل

بعد از تشدید تحریم‌ها از سال 97، شرکت‌ها در نقل و انتقال پول و حمل و نقل کالا دچار مشکل شدند و به دستور وزارت صمت و رده‌بندی کالاها برای حمایت از تولید داخل، محصولات شرکت‌های واردکننده محصول از روی پلتفرم برداشته شد. اگرچه هدف اصلی شرکت، تقویت امر صادرات شرکت‌هاست ولی با توجه به محدودیت ها، در حال حاضر تمرکز ما بیشتر بر روی بخش داخل کشور است.

رحیمی در این خصوص می‌افزاید: «اگر تا قبل از سال 97 به طور ماهیانه بین 20 تا 30 هزار درخواست از طریق سایت «زودل» برای شرکت ها ارسال می شد، 80 درصد صادراتی و 20 درصد داخلی بود. اما بعد از سال 97، این آمارها تغییر و 70 درصد داخلی و 30درصد صادراتی شد. در حال حاضر، 56 هزار کاربر ثبت شده در «زودل» داریم که فعال هستند و از زودل برای دریافت استعلام قیمت استفاده می کنند که از این میان، حدود 20 هزار کاربر خارجی از کشورهای عمان، عراق، پاکستان، افغانستان و روسیه هستند و عمدتا روی سه گروه کالایی شامل موادغذایی، مصالح ساختمانی و حوزه پتروشیمی درخواست می‌فرستند. فعلا می‌توان گفت بیشترین حوزه‌های صادراتی «زودل» روی همین سه حوزه متمرکز است.»
پروژه دیگری هم توسط این شرکت راه‌اندازی شده که به صورت عمده‌فروشی داخلی است و به‌صورت مارکت پلیس در دو گروه پرفروش کالایی شامل موادغذایی و لوازم آرایشی، بهداشتی و حوزه سلامت به سبد کالایی حرکت کرد که در شرایط کرونا بیشترین درخواست‌های داخلی را داشت که شرکت‌ها علاوه بر استعلام قیمت از یکدیگر، قادرند روی این دو گروه کالا با اتصال به درگاه، خرید خود را انجام داده و فرآیند خرید را کامل کنند. در سایت «زودل» تنها شرکت‌ها یا در نهایت اصناف قادر به ثبت محصول و فروش عمده هستند و اشخاص حتی اگر قصد فروش کالا را به صورت عمده داشته باشد، قادر به این کار نیستند. سه شکل خریدار از «زودل» می‌توانند خرید انجام دهند؛ دسته اول، اشخاص هستند که برای برگزاری مراسم، مناسبت‌ها یا جهت خرده فروشی توسط خودشان خرید می‌کنند؛ دسته دوم، مغازه‌ها و دسته سوم شرکت‌ها هستند که به صورت عمده خرید می‌کنند. خریداران می‌توانند کالای موردنیاز خود را در سایت استعلام قیمت گرفته و محصول خود را با بهترین قیمت از شرکت موردنظر خریداری کنند.

فروشنده و خریداران چگونه وارد زودل شوند؟

فروشندگان کالا ابتدا برای ورود به سایت، ثبت نام و با واردشدن به پنل سایت، قسمت فروشنده را انتخاب می‌کنند. در پنل فروشنده، تمام امکانات لازم برای توصیف کالا در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد و پس از تکمیل فرم، مشخصات به طور آنلاین برای فرد متخصص در این زمینه قرار می‌گیرد. سپس در سایت منتشر شده و براساس نوع همکاری، با فرد قرارداد بسته می‌شود. افرادی که به عنوان خریدار وارد می‌شوند، بعد از ثبت نام و ورود به سایت و انتخاب بخش خریدار، براساس کالای موردنظر روی وب‌سایت «زودل» جست‌وجو می‌کنند یا وارد بخش استعلام قیمت می‌شوند و با فروشنده ارتباط برقرار می‌کنند. در حالت دیگر، محصول روی فروش اینترنتی است و خریدار، محصول موردنظر خود را به‌صورت اینترنتی می‌خرد.
درواقع «زودل» می‌تواند به عنوان مرجعی برای اطمینان از فروشنده و خریدار محسوب شود و فعلا تنها شرکت B2B فعال در زمینه صادرات در ایران است.

راه‌های ارتباط با شرکت «پارسیان کسب و کار هم محله»:

سایت: zoodel.com

اینستاگرام و تلگرام: zoodelint

ایمیل: info@zoodel.com

توئیتر: ZoodelTrade

تلفن: 02191070295

آدرس: تهران، خیابان طالقانی، نرسیده به خیابان شریعتی، نبش کوچه مسعود، پلاک 17، طبقه 5

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها