رعایت پروتکل‌ های بهداشتی در روزهایی که در موج چهارم شیوع ویروس کرونا هستیم، به کمتر از 50 درصد رسیده است.
کد خبر: ۱۳۱۳۴۰۵

مهم‌ترین دلیل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی این است که هیچ دورنمایی برای آینده ویروس کرونا ترسیم نشده است.

هیچ‌کسی نمی‌داند ویروس کرونا چه زمانی از بین می‌رود و تا چه زمانی همراه مردم است. از طرف دیگر، زندگی روزمره با شیوع ویروس مختل شده است.

سبک زندگی پیشین، دید و بازدیدها از بین رفته است و در عین حال مردم با رعایت اصولی باید از حمل‌ونقل عمومی، مترو یا اتوبوس استفاده کنند یا در محل کار حاضر شوند.

همه اینها مردم را خسته کرده است. در نگاه جامعه‌شناسی اما آستانه تحمل مردم تا جایی است که عقل بتواند با آن مشکل کنار بیاید و سبک زندگی جدید را تحمل کند.

حل مشکل ویروسی مانند کرونا مشخص بوده و آن این‌که واکسیناسیون عمومی است و چون بسیاری از مردم می‌دانند راه‌حل مشکل چیست و از سوی دولت، عزمی برای حل مشکل نمی‌بینند، تصمیم گرفتند به سبک زندگی پیشین خود بازگردند.

به‌دلیل همین است که رعایت پروتکل‌ های بهداشتی کاهش پیدا کرده چرا که مردم نمی‌توانند هیچ‌وقت به محل کار خود نروند، از مترو استفاده نکنند یا زندگی‌ عادی‌شان را مختل کنند. زندگی جریان دارد و همین دلیلی است بر این‌که‌ تماس‌ها بیشتر شده و ابتلا به بیماری نیز افزایش پیدا کرده.

یکی دیگر از دلایل کاهش درصد عمل به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، سیاسی‌کاری و توصیه‌ های غلط است.

در نوروز 1400 به غلط عنوان شد مردم می‌توانند به سفر بروند و به همین علت موج چهارم شیوع ویروس کرونا در کشور به‌وجود آمد؛ در‌حالی که ایران تنها کشوری است که با موج چهارم روبه‌رو است و در کشورهای دیگر موج چهارم ویروس به‌وجود نیامده.

با توصیه‌های غلط، ناخودآگاه بی‌اعتمادی در میان مردم شایع می‌شود، بنابراین رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی دور از انتظار نیست.

کاهش نمره رعایت پروتکل‌های بهداشتی تقصیر مردم نیست و مقصر جلوه دادن مردم غیراخلاقی است. کشور در امر مدیریت ویروس کرونا، سیاست‌زده است و به‌جای این‌که راه‌حل مناسبی برای کنترل بیماری، یعنی واکسیناسیون ارائه دهد، به فکر پیدا کردن مقصر است و این توان و نیروی دولت برای مقابله با بیماری را گرفته است.

این در حالی است که با برنامه‌ ریزی، ایجاد محدودیت و نیز نظارت بر اجرای این محدودیت‌ها، می‌توانست کنترل مناسبی بر بیماری داشته باشد.

حمایت از کارمند و کارگری که خطر ابتلا به بیماری در انتظارش است، می‌توانست کار دولت باشد. کمک مالی حداقلی می‌توانست مردم را تشویق به رعایت پروتکل‌ های بهداشتی کند.

در نگاه جامعه‌ شناسی، کنش و واکنش وجود دارد و چون مردم حمایتی از طرف دولت ندیدند، واکنش نشان دادند و به رعایت پروتکل‌ های بهداشتی پشت کردند، درصورتی که با حمایت و برنامه‌ ریزی جامع دولت و کمک مردم می‌شد بیماری کرونا را کنترل کرد.

مازیار طلایی - جامعه‌ شناس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها