مدیرکل بهزیستی استان یزد گفت : در استان بیش از 28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره کل بهزیستی یزد هستند و و هدف ما این است که معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم .
کد خبر: ۱۳۱۳۳۷۴

به گزارش خبر نگار جام جم آنلاین یزد ، علی محمد عطابخش در نشست خبری آنلاین خانه مطبوعات یزد اظهار داشت: در استان بیش از 28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره کل بهزیستی یزد می باشند و هدف ما این است که معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم که یکی از راه های بازتوانی، مراکز روزانه توانبخشی هست که در استان 75 مرکز روزانه خدمات توانبخشی در حال ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت و سالمندان می باشند.

وی افزود: سال گذشته طرح کشوری شناسایی خانواده های چند معلولیتی به عنوان اَبَر پروژه مشاوره ژنتیک در سطح کشور مطرح بوده است و این طرح با هدف پیشگیری از بروز مجدد اختلال در خانواده ها و به منظور شناسایی علت معلولیت در خانواده های دارای سه و چهار معلول در مجموع برای 24 خانواده دارای چهار معلولیت و 94 خانواده دارای سه معلولیت که احتمال اختلال ژنتیک مطرح بود آزمایشات و مشاوره ژنتیک انجام شده و در برخی موارد درحال انجام است. 

پيشگيری مهمترين رويكرد سازمان بهزيستي  

عطا بخش تصریح کرد: رويكرد پيشگيرانه از جمله مهمترين شاخصهاي سياستگزاري و برنامه ريزي در سازمان بهزيستي است  و در اين راستا پيشگيري از معلوليتها و اختلالات ژنتيكي و مادرزادي بر پايه ارائه خدمات مشاوره ژنتيك اقدامي ارزشمند است كه در سال 1399 با فعاليت یازده مركز مشاوره ژنتيك پزشكي فعال تعداد 4 هزار528 مشاوره ژنتيك انجام شده است.

وی از دفاتر مشاوره بهزیستی در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و رفع مشکلات خانوادگی خبر داد و گفت: در سال گذشته با توجه به شیوع کرونا و مشکلات روحی که خانواده ها درگیر آن بودند در پیک های اول و دوم و سوم کرونا ساعت فعالیت مرکز مشاوره تلفنی 1480 افزایش یافت و ارائه خدمات مشاوره تلفنی از طریق سامانه 1480(صدای مشاور) به 46 هزارو 438 نفر و ارائه خدمات مشاوره حضوری دولتی و غیر دولتی به 38 هزارو 115 نفر از شهروندان در سراسر استان صورت گرفت.

راه اندازی واحد مشاوره حضوری دولتی ویژه ناشنوایان

مدیرکل بهزیستی استان همچنین از راه اندازی واحد مشاوره حضوری دولتی ویژه ناشنوایان در سال گذشته خبر داد و گفت : این اقدام می تواند برای عزیزان ناشنوا خیلی مثمر ثمر باشد.

عطا بخش تصریح کرد: در استان بیش از 28هزار فرد دارای معلولیت، تحت پوشش اداره کل بهزیستی یزد می باشند و هدف ما این است که معلولیت ها را تشخیص داده و زودتر فرد را بازتوان نماییم که یکی از راه های بازتوانی، مراکز روزانه توانبخشی هست که در استان 75 مرکز روزانه خدمات توانبخشی در حال ارائه خدمات به افراد دارای معلولیت و سالمندان می باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت خط تلفن اوژانس اجتماعی(123) در سال 99 خبر داد و اظهار داشت: در سال 99  بیش از 7هزار مورد تماس با اورژانس اجتماعی صورت گرفته که و به 4 هزارو 97 نفر خدمات مداخله ای ارائه گردیده و در مرکز اورژانس اجتماعی 2هزار534 پرونده تشکیل شده است و این در حالی است که در سال گذشته در مجموع، خشونت های خانگی (با اولویت همسر آزاری وکودک آزاری)؛ بحران های روانشناختی و اختلافات حاد خانوادگی از مهمترین موضوع  تماس های گزارش شده به خط تلفن اورژانس اجتماعی می باشد.

5 هزارو 200 نفر خانوارعادی فاقد مسکن

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به بحث مسکن معلولین عنوان کرد: در استان در حال حاضر بیش از 5 هزارو200 نفر خانوارعادی تحت پوشش داریم که فاقد مسکن می باشند که از این تعداد، 419 نفر خانوار دارای حداقل دو عضو معلول می باشند و در سال 99 به 79 نفر از این عزیزان واگذاری مسکن صورت گرفته است.

عطا بخش ادامه داد : اگر خانواده های دارای دو عضو معلول در شهرهای بالای 25هزار نفر جمعیت، زمینی داشته باشند که قابلیت اخذ پروانه داشته باشد تا سقف 140 میلیون تومان بنا به پیشرفت کار کمک بلاعوض به عزیزان خواهیم داشت و این مبلغ برای خانواده های روستایی دو معلولی معادل85 میلیون تومان وام بلاعوض و 50 میلیون تومان هم وام تسهیلات تبصره ای 4 درصد می باشد و همچنین امتیازات آب و برق و گاز هم رایگان خواهد بود.

وی خاطر نشان ساخت: در سال 1400 ، منزل 31 خانوار دو معلولی در دست اقدام هست و در طرحی با عنوان پویش سقف همدلی که اطلاعات خانواده های تحت پوشش فاقد مسکن در سایت بارگذاری می گردد و افراد خیّر مراجعه نموده و بخشی از کار را به عهده می گیرند تا مشکلات همه این عزیزان در خصوص مسکن مرتفع گردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها