به گزارش جام جم آنلاین، خیرالله خادمی در گفتگو با فارس درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن شلمچه - بصره اظهار داشت: اتصال شبکه ریلی ما به کشور همسایه عراق و تکمیل خطآهن شلمچه - بصره یکی از برنامههای استراتژیک کشور است و در توسعه شبکه ریلی کشور پیشبینی شده است.
وی در تشریح مزایای این خط ریلی تصریح کرد: خط آهن شلمچه - بصره فواید زیادی در حوزه ترانزیت برای کشورمان دارد همچنین در حوزه ترانزیت بار از شرق به غرب و بالعکس نیز مزایای ویژهای دارد و مبادلات کالا بین ایران و عراق را تسهیل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با تکمیل خط آهن شلمچه - بصره ما یک کریدور ترانزیتی ریلی شرقی - غربی خواهیم داشت که از کشور جمهوری اسلامی ایران عبور میکند و تا کرانههای دریای مدیترانه میرود یعنی پس از عبور از عراق به سوریه و بندر لاذقیه میرسد که میتواند مزایای زیادی برای کشور ایجاد کند.
خادمی اظهار داشت: طول این حلقه مفقوده از شلمچه تا بصره، بسیار کم است ما اغلب برای اتصال به شبکه ریلی کشورهای دیگر، باید صدها کیلومتر خط آهن کار بسازیم اما برای اتصال ریلی شلمچه تا بصره بین 34 تا 35 کیلومتر خط آهن باقی مانده است.
وی اظهار داشت: ما خط آهنِ خود را تا نقطه صفر مرزی رساندهایم و حتی از خرمشهر تا شلمچه هم ریل کشیدهایم و در بارانداز شلمچه، مسیر ریلی داریم، کشور عراق هم در بصره ایستگاه راهآهن و خطآهن دارد و فاصله بین بصره تا نقطه صفر مرزی ما (شلمچه) حدود 35 کیلومتر است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ما از گذشته به دنبال اتصال شلمچه به بصره از طریق راهآهن بودیم، از سنوات گذشته پیگیریهایی در این باره داشتیم خصوصاً در سفر رئیس جمهور ایران به عراق، احداث این خطآهن به صورت کتبی مصوب شد.
خادمی گفت: در پیگیریهای بعدی مشخص شد یکی از گرههایی که ما داریم که اجازه نمیدهد کار پیش برود، این است که اجرای این پروژه در هیأت دولت کشور عراق و در کمیسیونهای مختلف کشور عراق مصوب نشده است؛ وقتی ما به وزارت حمل و نقل عراق یا وزارت خارجه عراق مراجعه میکردیم، همگی به صورت مشخص اعلام میکردند که این موضوع باید در دولت عراق مصوب شود و به صورت قانونی درآید تا بتوانیم زمین را تحویل سرمایهگذار ایرانی بدهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: در سفری که در زمستان 99 وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن، اینجانب و نماینده شرکت سرمایهگذار ایرانی به کشور عراق داشتیم در آنجا ملاقاتی با نخستوزیر عراق انجام شد و یکی از درخواستهای مشخص ما این بود که احداث این مسیر ریلی در هیأت دولت عراق مصوب شود که نخستوزیر عراق وعده پیگیری سریع داد.
وی افزود: نخستوزیر عراق در این حوزه واقعا پیگیری فوری داشت و به تازگی این خط آهن در هیأت دولت کشور عراق تصویب شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در این راستا ما باید از این به بعد مجدانه پیگیری کنیم تا زمین مورد نظر برای احداث این 35 کیلومتر خط ریلی در اختیار سرمایهگذار ایرانی قرار گیرد و پروژه شروع شود.
خادمی اظهار داشت: مراحل قرارداد سرمایهگذاری و تفاهمنامه در این حوزه با سرمایهگذار مبادله شده است و در مراحل آخر برای امضا در وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، ما زمین را در شلمچه تحویل سرمایهگذار دادهایم و سرمایهگذار آماده عملیات اجرایی و وارد شدن به خاک عراق برای اجرای این خط آهن است.
وی گفت: شرکت سرمایهگذار 100 درصد سرمایهگذاری احداث خط ریلی را برعهده دارد و از محل عواید این مسیر ریلی در ترانزیت، بازگشت سرمایه انجام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار کرد: مسیر این خط ریلی برای احداث مشکل چندانی ندارد اما یک پل بر روی شط العرب در عراق باید احداث شود که پل بازشونده است، ای پل سازه بزرگی است و قرار است کشتیها هم بتوانند از زیر این پول عبور کنند بنابراین باید پل بازشونده باشد که این موضوع براساس درخواست کشور عراق است.
وی درباره نحوه ساخت پل اظهار کرد: این پل کاملا با توان متخصصان داخلی ساخته میشود، مهندسان مشاور در حال طراحی و بررسی ساخت پل هستند، ما از نظر دانش و توانایی ساخت این پل هیچ مشکلی نداریم و تکنولوژی ساخت پل را داریم البته ممکن است به جکهای خاصی نیاز داشته باشیم که از تولیدکنندگان خاص تأمین میشود اما از نظر مطالعه و اجرای ساخت پل هیچ مشکلی نداریم، برای برخی تجهیزات قسمت بازشونده پل ممکن است از خارج قطعاتی را وارد کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای رقم سرمایهگذاری باید وارد جزئیات بیشتری از این پروژه شویم، رقم قرارداد شرکت سرمایهگذار 100 میلیون یورو عنوان کرد که به قیمت امروز کمتر از 2500 میلیارد تومان خواهد بود.
به گزارش فارس، هیئت وزیران در جلسه مورخ 12 شهریور 1399، پیشنهاد تغییر سرمایهگذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه آهن شلمچه – بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه به تصویب رساند.
به موجب مصوبه فوق، شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سرمایهگذار و تأمین کننده مالی 100 درصدی اجرای پروژه مذکور تعیین شد؛ پیش از این بنیاد مستضعفان سرمایهگذار این پروژه معرفی شده بود.
شرکت طرف قرارداد عهدهدار تأمین 100 درصد از منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه، تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره برداری و تسویه حساب کامل هزینه ها است.
طول دوره واگذاری معادل 52 سال مشتمل بر دو سال دوره مطالعه و احداث و 50 سال دوره بهره برداری خواهد بود و چنانچه هزینههای طرح مستهلک نشده باشد به طول مدت واگذاری منافع بهره برداری تا استهلاک کامل هزینه های طرح افزوده خواهد شد.
در طول دوره واگذاری همه عواید حاصل از بهره برداری پروژه از جمله عوارض ارزی مندرج در گزارش هزینه - درآمد پروژه که به تصویب وزیر راه و شهرسازی رسیده است، متعلق به شرکت طرف قرارداد بوده و در صورتی که جریان عایدات پروژه به نسبت پیش بینی های صورت گرفته در گزارش هزینه - درآمد مصوب با کسری مواجه شود، وزارت راه در چهارچوب تبصره (5) ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخشی راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور - مصوب 1366 - اقدام میکند و طرف عراقی متعهد به پرداخت منابع مالی موضوع تبصره مذکور به دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
بنا بر این گزارش خط آهن شلمچه - بصره در ادامه راهآهن خرمشهر-شلمچه (به طول 17 کیلومتر که در سال 90 تکمیل شد)، قرار دارد و در صورت تکمیل این حلقه مفقوده ریلی در کنار رشد و توسعه ترانزیت ریلی، مسیر ریلی کربلا نیز برای زائران امام حسین (ع) هموار میشود ، در حال حاضر خط ریلی از بصره تا کربلا هم فعال است و با تکمیل این 32 کیلومتر حلقه مفقوده، زائران ایرانی میتوانند از طریق قطار به شلمچه و سپس بصره و کربلا بروند.
همچنین با تکمیل این حلقه مفقوده امکان اتصال ریلی تا کشورهای شرق مدیترانه و بندر لاذقیه سوریه نیز فراهم میشود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد.
خطآهن شلمچه-بصره به طول 32 کیلومتر شامل مسیر ریلی یک خطه بین شلمچه تا بصره و یک پل بازشونده بر روی اروندرود ( پل ریلی بازشو به طول 800 متر) است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه