معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد برای تغییر گروه کالایی کاغذ به رئیس‌ جمهوری نامه زده است

معطل امضای رئیس‌جمهوری

عرض به حضورتان که کالاهای وارداتی کلا در چهار گروه قرار گرفته‌اند: گروه 4 که کالاهای ممنوعه هستند، گروه 2 و 3 که واردات‌شان با ارز آزاد انجام می‌شود و گروه 1 که با ارز دولتی وارد می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۱۳۰۸۴
حالا وزارت فرهنگ مدتی است که به مراجع مربوطه درخواست داده تا کاغذ از گروه کالایی 2 و 3 به گروه 1 بیاید اما ظاهرا در ترتیب اثر دادن به این درخواست به دلایل نامعلومی، چند ماه تاخیر شده است. حالا محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ در مصاحبه‌ای از رئیس‌ جمهوری خواسته تا اقدامات لازم سریع‌ تر صورت پذیرد. طی ماه‌های اخیر این مهم‌ترین اقدام معاونت مطبوعاتی برای تامین نیاز مصرف‌ کنندگان کاغذ از جمله مطبوعات بوده است. درباره جزئیات این درخواست با خدادی گفت و گو کردیم.

تغییر گروه کالایی کاغذ چطور به کاهش قیمت آن کمک می‌کند و آیا قبلا این کار تجربه شده است؟
تغییراتی اتفاق افتاده و آن این که ارز کالاهای اساسی کلا محدود شده اما کاغذ در این اولویت‌ها قرار نگرفته است. آقای رئیس‌جمهوری نامه زده‌اند به وزیر صمت و بانک مرکزی تا به هر شکل ممکن این مشکل تصحیح شود. اما با پیگیری‌هایی که ما کرده‌ایم هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

چقدر طول کشیده؟
طی چند ماه اخیر مرتبا در جریان بوده بعلاوه که ما در سال 98 که 40 میلیون دلار قرار بود تخصیص بدهند همان سال 20 میلیون کم تخصیص دادند. الان درخواست ما این است که آن 20 میلیون را لااقل تخصیص دهند.

چرا تخصیص داده نشد؟ منابع کم بود؟
بله، منابع کم بود، ارز 4200 تومانی کم بود.

این تغییر گروه به گروه یک دست واردکننده را نمی‌بندد؟
اصلا برای واردکننده که فرقی ندارد به هرحال او با ارز آزاد یا دولتی، کاغذش را وارد خواهد کرد. ببینید الان مشکل چیست؟ مشکل این است که قیمت کاغذ پایین بیاید و تنها در صورتی پایین می‌آید که با ارز 4200 تومانی وارد شود. چون اگر واردات با ارز آزاد هم باشد، بالاخره طرف می‌رود با قیمت گران‌تر وارد می‌کند. مهم این است که ما الان با ارز 4200 تومانی کاغذ داشته باشیم که بتوانیم آن را در بازار با قیمت منطقی به دست مصرف‌کننده برسانیم. اگر قیمت کاغذ پایین بیاید مصرف کاغذ به عنوان کالای گران پایین می‌آید چون تقاضا برایش کم می‌شود.

البته الان بحث مشخصا معطوف به کاغذ مطبوعات است که تقاضا برای آن نوسان ندارد و عدد ثابتی است...
بالاخره تقاضا وجود دارد.

وجود دارد اما افزایش و کاهش به این معنا پیدا نمی‌کند.
بله نوسان ندارد اما بالاخره دارد گران می‌شود. وقتی قیمت ارز بالا می‌رود قیمت کاغذ با ارز آزاد هم بالا می‌رود. طبیعتا کاغذی که با ارز 25 تومانی وارد می‌شود به نسبت کاغذی که با ارز 4200 تومانی وارد می‌شود، فشار بیشتری به مطبوعات وارد می‌کند.

حالا مشکل تقاضای تغییر گروه کالایی کاغذ از 2 و 3 به یک چیست که چند ماه طول کشیده و رئیس‌جمهوری پاسخ نداده‌اند؟
من هم برای همین مصاحبه کرده‌ام!
 
منبع: فاطمه ترکاشوند - ادبیات و هنر / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها