آسم از جمله بیماری‌های درگیرکننده ریه بوده که با تنگی مجاری هوایی به‌واسطه افزایش خلط و اسپاسم عضلات صاف مجاری هوایی همراه است که در ادامه افزایش التهاب در مجاری موجب تشدید مشکلات بیماران مبتلا به آسم می‌شود.
کد خبر: ۱۳۱۲۶۲۵

 تنگی مجاری هوایی می‌تواند باعث تنگی‌ نفس و شروع سرفه و گاه خس‌ خس سینه در این افراد شود.

با توجه به شروع ماه مبارک، روزه‌ داری در حالت عادی و به‌طور کلی برای بیماران مبتلا به آسم منع نشده اما لازم است حتما قبل از اقدام به روزه‌داری، بیماران با پزشک خود مشورت کنند و با توجه به شرایط کامل بیمار، درنهایت توصیه پزشک باید اجرا شود.

اگر بیماری شدید یا کنترل‌نشده دارند و لازم است در طول روز هم دارو و اسپری مصرف کنند باید حتما تحت‌نظر و توصیه پزشک مربوط اقدام کنند.

بیماران مبتلا به آسم در حین روزه‌ داری باید به دو نکته مهم توجه داشته باشند؛ اول این‌که بحث داروهای مصرفی این بیماران برای کنترل آسم است که با مشورت‌گرفتن از پزشک مربوط قابل تنظیم است.

اکیدا توصیه می‌شود برای کنترل بیماری خود در زمان روزه‌ داری توجه ویژه‌ای به میزان مصرف داروها داشته باشند و دوز موردنیاز تجویزشده از طرف پزشک را در طول شبانه‌روز دریافت کنند.

اگر لازم باشد پزشک مربوط میزان داروی دریافتی را برای قبل از سحر یا بعد از افطار تنظیم می‌کند تا مشکلی برای بیماران پیش نیاید.

نکته دوم بحث دهیدراته‌ شدن و ازدست‌‌دادن آب در بیماران مبتلا به آسم است که با توجه به پاتوفیزیولوژی بیماری آسم، لازم است بیماران توجه‌ کافی به این موضوع داشته باشند و در فاصله افطار تا سحر، میزان کافی آب و مایعات را دریافت کرده و در طول روز تا حد امکان ازدست‌دادن آب بدن را کنترل کنند.

درنهایت برای پرسش و پاسخ در مورد داروهای باطل‌کننده روزه و رعایت جوانب شرعی به رساله یا دفتر مرجع تقلید خود مراجعه کنند.

دكتر سید شمس‌الدین اطهاری - فلوشیپ آسم و آلرژی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها