توسط انتشارات جهاددانشگاهی کرمان صورت گرفت؛

انتشارکتاب تحقیق در عملیات فراوری مواد معدنی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: از سال 1390تا پایان سال گذشته 120 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در استان پرداخت شده است
کد خبر: ۱۳۱۲۴۶۹

به گزارش جام جم آنلاین کرمان و به نقل ازروابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان، رضا اسماعیلی، با بیان اینکه از ابتدای اجرای قانون مشاغل خانگی تا کنون 120 میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان این مشاغل در استان کرمان پرداخت شده است گفت: یکی از مهمترین راه های ارتقای نرخ اشتغال در استان توجه ویژه به مشاغل خانگی و مشاغل خرد و کوچک است .

وی با اشاره به اينكه اجرای طرح یک ساله ملی توسعه مشاغل خانگی پارسال در کرمان طی سه فاز و ۱۲ گام آغاز شده است افزود:شیوع بیماری کرونا و الزام به تعطیلی کسب و کارها موجب شد تا در بحث ایجاد اشتغال، مشاغل خانگی مورد توجه قرار گیرد؛پیش از این، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در دبیر خانه ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی و انجام مطالعات داخلی و خارجی در سال ۱۳۹۶ تصویب و در برخی استان ها به صورت آزمایشی اجرا شد.

رضا اسماعیلی، با بیان اینکه قرار است جهاد دانشگاهی استان کرمان مسؤلیت پیاده‌سازی و اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را با نظارت اداره کل تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی استان کرمان اجرا کند افزود:با توجه به نتایج قابل قبول این طرح در ساير استان هاو ضرورت توجه بیش از پیش به مشاغل خانگی در دوران کرونا ، مقرر شد برای رونق اقتصاد خانوار و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد استان ، این طرح در استان کرمان نیز از سال گذشته اجرایی شود.
 
وی اظهار داشت :اجرای این طرح در سه فاز شناسایی مزیت‌ها، توانمندسازی و اتصال به بازار به وسیله جهاددانشگاهی انجام می‌شود.
 
وی تصریح کرد:فازاول طرح شامل نیازسنجی، مزیت‌سنجی و ظرفیت‌سنجی مشاغل خانگی، فاز دوم شامل ارزیابی، استعداد سنجی، مشاوره و آموزش و فاز سوم اتصال به بازارشامل جلب مشارکت کارآفرینان و خیرین، ایجاد فرصت های شغلی جدید، شبکه سازی و ایجاد برندها، ایجاد فروشگاه های اینترنتی، برگزاری نمایشگاه و تعامل سازنده با پیشران ها می باشد.
 
وی بابیان اینکه چنانچه صاحبان مشاغل خانگی به دنبال دریافت مجوز و تسهیلات هستند باید به سامانه مشاغل خانگی به آدرس https://mkh.mcls.gov.ir مراجعه و اطلاعات خود را وارد کنند.
 
رضا اسماعیلی اظهارداشت:مهمترین ویژگی طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، توجه به بازار یا همان تولید مبتنی بر بازار و توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام است.
 
وی افزود:توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات، بازنگری در رشته‌های قبلی مشاغل خانگی، توجه به رشته‌های نوین نظیربرنامه‌نویسی، تولید محتوا، مترجمی، ویراستاری، مشاوره، تولید انیمیشن و همچنین توجه به نقش و جایگاه نهادهای توسعه‌ای نظیر جهاد دانشگاهی در پیاده‌سازی برنامه‌ها و سیاست‌های قانونگذار، از دیگر ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کرمان در خصوص دسته‌بندی رشته های مشاغل خانگی نیز گفت:مشاغل خانگی در رشته‌های صنایع دستی، فرش دستباف و رشته هاي مرتبط به صنایع توليدی صنعت و خدمات،صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی و رشته‌های فرهنگی و هنری دسته‌بندی می‌شوند و 335 رشته را دربرمی‌گیرد.
 
وی با بیان این که از سال ۹۰ تا پایان سال گذشته برای بيش از 36 هزار نفر مجوز کسب و کار خانگی در استان صادر شده است عنوان کرد: هدف از طرح توسعه مشاغل خانگی بهبود معیشت و افزایش رفاه خانواده‌ها است که با کمک دستگاه‌های اجرایی مجوزهای مشاغل خانگی در استان کرمان صادر می‌شود و با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی ، در زمینه صدور مجوز برای محصولات غذایی خانگی نیز موانع قبلی تا حد بسیار مطلوبی رفع شده است،.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با بیان اینکه در سال گذشته 8 میلیارد و 376 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به فعالان مشاغل خانگی در استان کرمان پرداخت شده است گفت: همچنین با توجه به باقيمانده سهمیه استان پرداخت 850 میلیون تومان تسهیلات دیگر نیز در حوزه مشاغل خانگی در دست اقدام است.
 
وی خاطرنشان کرد:بیشترین استقبال برای دریافت مجوزدر شهرستانهای رفسنجان با 137 مجوز، شهرستان كرمان با 122 مجوز و شهرستان نرماشير با 120 مجوز بوده است، اما بیشترین میزان پرداخت تسهیلات مربوط به شهرستانهای کرمان با 2 میلیارد و 200 میلیون تومان، شهرستان سيرجان با 805 ميليون تومان، شهرستان عنبر آباد با 780 میلیون تومان و شهرستان راور با 595 میلیون تومان و شهرستانهای بافت و زرند هر کدام با 550 میلیون تومان بوده است .
 
رضااسماعیلی،همچنین به اهمیت وجود بازار دائمی فروش محصولات خانگی اشاره کرد و گفت: دغدغه اکثر فعالان مشاغل خانگی وجود بازاری دائمی برای فروش محصولات خانگی است که اميدواريم با اجرای كامل طرح توسعه مشاغل خانگی مشكل اتصال به بازار توليدكنندگان خانگی نيز برطرف گردد.
 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شرایط شیوع ویروس کروناگفت: طراحی اپلیکیشن دستا توسط بخش خصوصی ویژه فروش محصولات خانگی و محصولات طبیعی، برگزاری نمایشگاه مجازی با همکاری شهرداری از طریق اپلیکیشن تلفن همراه، مشارکت در معدود نمایشگاه‌های برگزار شده مناسبتی از جمله نمایشگاه به مناسبت هفته جهانی میراث فرهنگی و پیگیری برای راه‌اندازی بازارچه های محلی شهرداری در برخی شهرستان‌ها و افتتاح روز بازار شهرداری در شهرستان شهربابک از جمله این اقدامات می باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: سقف تسهیلات مشاغل خانگی طبق مصوبه ذیل کارگروه تخصصی مشاغل خانگی استان 20 میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت ۵ ساله است .










newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها