در حالی ‌که کولبران شب و روز برای به‌دست‌آوردن لقمه‌ای نان به آب‌وآتش می‌زنند و با جان خود بازی می‌کنند، این‌بار هم خبر مرگ و زخمی شدن دو کولبر چالدرانی، دل اهالی چالدران و بسیاری از هموطنان را به درد آورد.
کد خبر: ۱۳۱۲۴۲۹

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از روزنامه جام جم، ماجرای آنها زمانی حساس‌تر شد که برخی رسانه‌ها گفتند علت مرگ و زخمی شدن دو کولبر ایرانی، بدرفتاری و رفتار وحشیانه سربازان ترک بوده است؛ موضوعی که باعث شد برای مرزبانان ترکیه‌ای پرونده تشکیل شود.

سه روز پس از وقوع حادثه، با پسر ۲۲ساله حسن کچلانو که در جریان کولبری جان خود را از دست داده است، صحبت کردیم.

پشت پرده شکنجه مرگبار کولبران ایرانی در ترکیه

علی در خصوص روز حادثه به خبرنگار جام‌جم ‌گفت: «شغل اصلی پدرم قالیبافی بود و از طریق همین قالیبافی زندگی‌مان می‌گذشت. او تا به حال کولبری نکرده بود و این اولین باری بود که دست به این کار می‌زد. چهارشنبه‌شب هفته گذشته بود که پسر جوان ۲۰ ساله‌ای به نام میلاد صمدی با پدرم تماس گرفت و مدتی با هم صحبت کردند. پس از قطع کردن تلفن، پدرم گفت ۲۰دقیقه بیرون می‌روم و زود برمی‌گردم. وقتی پدرم داشت می‌رفت، به او گفتم شماره میلاد را هم بده تا اگر نتوانستیم با گوشی تو تماس بگیریم، از طریق شماره میلاد با تو در تماس باشیم و بدانیم کجا هستی. ساعت ۸ شب بود که میلاد تماس گرفت و گفت پدرت به ترکیه رفته بود و حالا ترک‌ها او را دستگیر کرده‌اند. میلاد زمانی که دنبال پدرم آمده بود، خانه ما را می‌شناخت و برای همین به او گفتم به در خانه ما در چالدران بیا تا با هم صحبت کنیم. وقتی آمد، با هم صحبت کردیم و گفت پدرت را ماموران به ترکیه بردند و دو سه‌روزه هم آزاد می‌شود. پدرم و بهنام برادر میلاد با هم رفتند اما در زمان رفتن چیزی همراه‌شان نبود.»

او ادامه می‌دهد: «پس از گذشت یک روز، میلاد دوباره با من تماس گرفت و گفت کد ملی پدرت را می‌خواهم. گفتم برای چه می‌خواهی؟ گفت در ترکیه دوست و آشنا دارم و شاید بتوانم با کمک او، پدرت را آزاد کنم. کد ملی را فرستادم و ۲۰دقیقه بعد دوباره میلاد گفت پدرت فوت کرده است. گفتم چطور؟ گفت نمی‌دانم، خبر ندارم. پس از گذشت مدتی، دوباره تماس گرفت و گفت هنگ مرزی ... در چالدران پدرت را دستگیر کرده است. من هم از این خبر خوشحال شدم که پدرم هنوز زنده است اما متاسفانه این‌طور نبود و چند ساعت بعد، ماموران هنگ مرزی ایران جسد پدرم را در خاک ترکیه پیدا کردند. جسد پدرم را در جایی قرار داده بودند که ماموران ترک و ایران راحت بتوانند آن را ببینند. ما جسد پدرم را ندیدیم اما به گفته ماموران، پدرم به‌شدت شکنجه شده بود ولی جای گلوله‌ای روی بدنش نبود.»

برخی رسانه‌ها مدعی بودند که به پدر علی تجاوز شده است و او را با شلیک گلوله به قتل رسانده‌اند؛ ادعایی که البته علی آن را رد کرد و گفت: «این دروغ است. پدم یک مرد ۴۸ساله است و چطور ممکن است با یک مرد میانسال این‌طور رفتار کنند. اصلا درست و اخلاقی نیست این صحبت‌ها مطرح شود.»

علی در مورد سرنوشت بهنام برادر میلاد گفت: «او زخمی شده و هنوز در بیمارستان بستری است. ما هم در ترکیه و هم در داخل ایران شکایت کرده‌ایم و منتظر جواب هستیم. ترکیه هنوز پاسخی به شکایت ما نداده و ایران هم منتظر واکنش این کشور در قبال این جنایت است. ما هنوز نمی‌دانیم بین میلاد، پدرم و بهنام چه گذشته است و چه اتفاقی افتاد که پدرم کشته شد اما کلید حل این معما در دستان میلاد است و تنها او می‌داند که چه اتفاقی افتاده است ولی در مورد حادثه درست توضیح نمی‌دهد.»

پس از انتشار اولین خبرهای مربوط به مرگ و مجروح شدن دو کولبر ایرانی، رسانه‌های ترکیه تحقیقات خود را درباره این جنایت آغاز کردند و یک روزنامه‌نگار محلی نیز عکس‌هایی از بدن شکنجه شده دو کولبر در توییتر منتشر کرد.

آن‌طور که اعلام شده هر دو کولبر ایرانی، در ایستگاه پلیس و در یکی از دهکده‌های مرزی، مورد ضرب و شتم شدید و شکنجه با آب سرد قرار گرفته و با چاقو زخمی شده بودند.

این اولین بار نیست که چنین اتفاقات ناخوشایندی رخ می‌دهد و به گفته یک کولبر ایرانی، سربازان دولت ترکیه بارها کولبرانی را که از ایران به سمت ترکیه حرکت کرده‌اند، کتک زده و در مواردی حتی بارشان را هم توقیف کرده‌اند.

همزمان با آغاز تحقیقات در وان ترکیه که پرونده‌ای علیه چند مرزبان به اتهام شکنجه منجر به مرگ یک کولبر کرد ایرانی تشکیل شده است، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد تیم‌های مرزبانی دو کشور در حال بررسی این موضوع هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها