معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان همدان:

چالش جدی آب همدان در تابستان

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری موجب شده است که پیش‌بینی کنیم همدان در تابستان پیش‌رو با چالش آب شرب مواجه شود.
معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان گفت: کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری موجب شده است که پیش‌بینی کنیم همدان در تابستان پیش‌رو با چالش آب شرب مواجه شود.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۴۰

به گزارش جام جم آنلاین همدان؛ حمید‌رضا نیکداد، افزود: در سال آبی جاری با کاهش 39 درصدی بارش‌ها مواجه شدیم و این نشان‌دهنده آن‌است که در تابستان امسال نیز با مشکل جدی آب روبرو خواهیم شد. اکنون قطع آب مشترکان به‌مانند 9 سال قبل در دستور کار شر‌کت آبفای استان نیست که تحقق این موضوع به‌مانند سال قبل نیازمند مشارکت و همکاری شهروندان در مصرف آب شرب است.

 وی درباره نحوه مدیریت مصرف فعلی آب شرب در استان نیز ادامه داد: از سال‌ها قبل برای مدیریت مناسب‌تر این حوزه تدابیری مانند نصب انواع دستگاه‌‌های خودکار فشار‌شکن پیش‌بینی و در مدیریت توزیع آب راه‌اندازی شد؛ امسال نیز شیوه‌های مدیریتی دیگر به‌عنوان راهبرد مصرف بهینه آب در دستور کار است.

نیکداد یکی از راهبرد‌ها را بر اساس مصوبه کمیته مدیریت بحران، واگذار نشدن انشعاب جدید به ساختمان‌سازی‌ها، عنوان کرد و افزود: متقاضیان این حوزه باید برای تأمین آب مورد‌نیاز خود از چاه‌های خصوصی اقدام کنند؛ برای مدیریت مصرف مشترکان نیز 66 سامانه فشار‌شکن و 44 کنترل‌گر در خطوط مصرف و توزیع آب استان نصب‌شده است که بر اساس وضعیت منابع آب مدت استفاده از این سامانه‌ها در شبکه توزیع تغییر است.

وی با یاد‌آوری این‌که مشخص‌شده است روستا‌ئیان استان بین 4 تا 8 برابر بیش از الگوی مصرف آب استفاده می‌کنند، اظهار کرد: این روش ناصحیح مصرف آب، تأثیر خود را بر کاهش منابع آب استان نمایان کرده است چراکه بخشی از این آب برای کار‌های دیگر استفاده می‌شود(زراعت، دامداری و غیره).

گفتنی است میانگین مصرف آب شرب  در استان همدان ۱۷۷ لیتر در طول شبانه‌روز  و در کشور 240 لیتر است منابع تأمین آب شهر همدان نیز سد اکباتان، سد آبشینه، رودخانه‌های فصلی عباس‌آباد، دره‌مرادبیک و خاکو است و همچنین پساب فاضلاب شهری همدان نیز پس از تصفیه برای تأمین آب نیرو‌گاه یک هزار مگاواتی شهید مفتح اختصاص می‌یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها