نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد؛

ارتباط کمبود خواب و ابتلا به زوال عقل

محققان دریافتند، یک درمان ارزان و ساده برای خروپف می‌تواند خطر زوال عقل را بیش از یک سوم کاهش دهد.
کد خبر: ۱۳۱۱۹۱۲

به گزارش جام جم آنلاین، محققان آمریکایی در دانشگاه میشیگان می‌گویند، درمان ساده خروپف می‌تواند بیش از یک سوم خطر زوال عقل را کاهش دهد.

متخصصان ۵۰ هزار بیمار مبتلا به آپنه خواب که باعث خروپف می‌شود را ردیابی کردند؛ به نظر می‌رسد خروپف‌هایی که به وسیله دستگاه سی‌پپ «CPAP» کنترل می‌شوند از محافظت بهتری در برابر زوال عقل برخوردار هستند.

دستگاه سی پپ CPAP (یا فشار پیوندی مثبت پیوسته) نوعی از درمان است که فشار هوای خفیف را به راه هوایی بالایی بیمار منتقل می کند تا راه های هوایی خود را باز نگه دارد تا بیماران بتوانند در حالی که به خواب می روند، به طور طبیعی نفس بکشند یا به عبارت دیگر موجب رفع گرفتگی عمل تنفس می شود. دستگاه کمک تنفسی سی پپ می‌تواند برای درمان مشکلات تنفسی مانند آپنه انسدادی خواب و خروپف مزمن استفاده شود.

محققان دریافتند که یک درمان ارزان و ساده برای خروپف می تواند خطر زوال عقل را بیش از یک سوم کاهش دهد.

دانشمندان فکر می‌کنند که این دستگاه ممکن است با افزایش اکسیژن رسانی به مغز خطر زوال عقل را کاهش دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده، خروپف شدید درخواب ریسک فشار خون، خطر سکته و حمله قلبی را افزایش می دهد. در صورت عدم درمان، برخی مطالعات نشان می‌دهد، خطر زوال عقل نیز افزایش می‌یابد.

دانشمندان باور دارند این نتایج می‌تواند به سود میلیون‌ها نفر باشد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ تعداد مبتلایان به آلزایمر و زوال عقل از ۸۰۰ هزار نفر به ۱.۲ میلیون نفر در انگلیس افزایش یابد.

محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «ما ارتباط قابل توجهی بین CPAP و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل پیدا کردیم. این می‌تواند برای کسانی که دچار آپنه خواب هستند محافظ باشد».

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها