جهان در تب و تاب واکسن کروناست. ویروس کرونا جان بیش از 3 میلیون نفر را گرفته و اگر وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد نرخ مرگ هولناک تر هم خواهد شد و به همین دلیل روند واکسیناسیون در کل جهان به خصوص در ملل پرجمعیت باید جدی و سرسختانه دنبال شود.
کد خبر: ۱۳۱۱۸۹۰

به گزارش جام جم آنلاین ، هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان واکسیناسیون آغاز شده است. برخی از کشورها در زمینه واکسیناسیون کردن وضعیت بسیار خوبی دارند به حدی که از هر 100 شهروند حداقل 50 نفر واکسینه شده اند اما در برخی دیگر از کشورها نرخ واکسیناسیون به ازای هر 100 نفر به 0.1 درصد هم نمی رسد. نکته دیگر این است که توقف در روند واکسیناسیون با برخی از واکسن ها نظیر جانسون و جانسون به دلیل عوارض خطرناک پس از تزریق، باعث کند شدن روند واکسینه شده است.

 

900 میلیون دوز در کل جهان

تا امروز بیش از 900 میلیون دوز واکسن کرونا در کشورهای مختلف جهان توزیع شده و در این میان تحقیقات نشان می دهد که تزریق این واکسن تاثیر زیادی در کاهش نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا داشته است، از جمله در بریتانیا که نخستین کشوری در جهان بود که واکسیناسیون همگانی علیه کرونا را آغاز کرد و یک زن 90 ساله به نام مارگارت نخستین انسانی در جهان بود که علیه کووید19 واکسینه شد. نرخ فوت ناشی از کرونا نسبت به ژانویه نرخ مرگ و میر در بریتانیا 95 درصد کاهش داشته است که بسیار عالی است.

کشورهایی که به طور گسترده واکسیناسیون همگانی را آغاز کرده اند تجربه کاهش مرگ کرونایی را از سر می گذرانند. البته این شرایط درباره کشورهایی صدق می کند که به ازای هر 100 شهروند، 50 دوز تزریق داشته اند و کمتر از آن کاهش مرگ کرونایی را سبب نمی شود.

با وجود اهمیت واکسن، هنوز برای کنترل بیماری کرونا باید فاصله اجتماعی رعایت شود و علاوه بر آن زدن ماسک هم ضروری و اصلا حیاتی است. هیچ کشوری حتی با وجود واکسیسناسیون همگانی در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی نتیجه خوبی نمی بیند؛ نمونه اش کشور شیلی است که در این رابطه درس بزرگی گرفت و ملل دیگر باید از آن درس عبرت بگیرند. با وجود اینکه واکسیناسیون همگانی در این کشور آمریکای جنوبی به صورت گسترده و سرتاسری در حال انجام است اما رفع محدودیت ها و همچنین نادیده گرفتن موازین بهداشتی باعث شده تا نرخ ابتلا و مرگ در پی آلوده شدن به ویروس برزیلی بالا و بالاتر برود.

طبیعی است که در شرایط کنونی کشورهای در حال توسعه سهم کمتری از واکسیناسیون همگانی داشته باشند اما با این حال برخی از این کشورها به ازای هر 100 شهروند خود برای 10 نفر حداقل یک دوز تزریق واکسن داشته اند.

اما باز هم «توسعه یافته بودن» بدان معنا نیست که تمام کشورهای توسعه یافته مشکلی در واکسیناسیون همگانی نداشته باشند. این روند به دلیل برخی از نگرانی ها در رابطه با عوارض شدید و حتی مرگبار واکسن های کرونا کند شده است.

هم اکنون بیش از 20 کشور در سراسر جهان قوانین قرنطینه ای و محدود کننده را تا حد زیادی کم کرده اند. قرنطینه یکی از عواملی شمرده می شود که به کاهش نرخ مرگ و میر کرونایی کمک زیادی می کند اما به نظر می رسد تنها راه حل رفع کامل محدودیت های کرونایی واکسینه گسترده و کامل در یک کشور به همراه قرنطینه باشد.

جهان وارد مسیر واکسیناسیون شده است، فقط چهار الی پنج کشور روند خوبی در این زمینه دارند اما بسیاری از کشورهای دیگر وضعیت خوبی در این زمینه ندارند و نرخ واکسینه در آنها بسیار پایین است که این روند عواقب بدی خواهد داشت.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها