با پیگیری های رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان صورت گرفت:

اعزام هیات وزارت اقتصاد جهت بررسی مشکلات و خسارات وارده به کشاورزان کرمانی

قیمت پایین خرید تضمینی اشک پیازکاران را درآورده است / وزیر به وعده خود عمل نکرد

ماجرای کلیپ جنجالی جیرفت چه بود؟

چند روز قبل بود که انتشار کلیپی از مزرعه پیاز در کرمان جنجال به پا کرد و ظرف مدت کوتاهی در شبکه های اجتماعی وایرال شد. خبرنگار جام جم آنلاین برای بررسی این موضوع به این منطقه سفر کرده تا مشکل پیازکاران کرمانی را بررسی کند.
کد خبر: ۱۳۱۱۷۲۱

به گزارش جام جم آنلاین کرمان:این روزها در جنوب استان کرمان هزاران نفر از کشاورزانی که در فصل زمستان مزارع خود را به کشت پیاز اختصاص داده بودند در فصل برداشت محصول تولیدی خود با مشکل تولید فراوان پیاز و قیمت پایین خرید تضمینی آن مواجه شده اندو اشباع بازار پیاز و پایین بودن قیمت خرید تضمینی آن باعث شده پیازکاران که با هزار امید و ارزو بر سرمزارع عرق ریخته انداکنون در فصل برداشت حاصل دسترنج خود را بر روی زمین مزارع رها کنند و به آینده مبهمی بیاندیشند که درآن دیگر توانی به ادامه شغل کشاورزی نیست. 

عدم نظارت و حمایت از پیازکاران
 
محمد علی، یکی از پیازکاران شهرستان جیرفت است که امسال 35 هکتار از سطح مزارع خود را به کشت پیاز اختصاص داده است و اکنون به دلیل قیمت پایین خرید تضمینی پیاز تمام محصول پیاز اش در زیر آفتاب در حال از بین رفتن است.وی در گفتگو با جام جم آنلاین با انتقاد از عدم حمایت دولت از کشاورزان می گوید: متاسفانه عدم توجه دولت به بخش کشاورزی باعث نابودی کشاورزی جنوب  کرمان شده است، به گونه ای که امسال کشت فراوان پیاز و قیمت پایین خرید تضمینی که توسط دولت تعیین شده است، کشاورزان پیاز کار را که با هزینه های بالای  کود و سم محصول خود را تولید کرده اند مقروض تر از گذشته کرده است.

 وی می افزاید: قیمت خرید تضمینی پیاز توسط دولت به ازای هر کیلو 596 تومان در حالی تعیین شده است که فقط برای  تولید هر کیلو پیاز حدود 800 تومان هزینه شده است که این هزینه جدا از هزینه برداشت و دیگر هزینه های  آن است. 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد جنوب کرمان به کشاورزی وابسته است و با این قیمت خرید پیاز  تنها منبع درآمد ۵٠٠هزار نفر از کشاورزان ساکن این منطقه از بین می رود می افزاید: اکنون پیازهای برداشت نشده در مزارع یا باید خوراک دام شود و یا بر روی زمین مزارع در زیر شعله های افتاب سوخته و از بین برود.

 این پیاز کار جیرفتی همچنین با انتقاد از عدم حمایت و نظارت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان می گوید: متاسفانه سازمان جهاد کشاورزی هیچ سطح زیر کشتی برای ما تعیین نمی کند تا از کشت بی رویه جلوگیری شود. 

احمد ،یکی دیگر از کشاورزان جنوب کرمان در گفتگو با جام  جم آنلاین می گوید: در طی دو سال گذشته کشت بی رویه  پیاز  و عدم مدیریت و تعیین سهمیه کشت باعث  شده میزان تولید محصول پیاز افزایش و به تبع ان قیمت خرید آن پایین بیاید. 

وی می افزاید: در حال حاضر هزینه تولید پیاز در  هر هکتار ٨۵ میلیون تومان می باشد که با قیمت تعیین شده خرید تضمینی هر کیلو ۵٩۴ تومان، از برداشت هر هکتارسطح زیر کشت پیاز فقط ١۵ میلیون تومان نصیب کشاورز می شود و وی ٧٠ میلیون تومان ضرر می کند که اصلا منطقی نیست.

 وی با بیان اینکه بهتر بود در زمان تعیین قیمت خرید تضمینی پیاز توسط دولت یک نماینده از طرف کشاورزان حضور داشت تا نظر آن را نیز  لحاظ می کردند تصریح می کند: با این قیمت پایین خرید تضمینی دیگر نه انگیزه و توانی برای کشاورزان باقی مانده است و نه دیگر می توان از فرزندان ما توقع داشت که به شغل پدرانشان را ادامه دهند. 

پایین بودن قیمت خرید تضمینی پیاز 

در حالی که محصول تولیدی پیاز جنوب استان کرمان که حاصل دسترنج چند صد هزار نفر از مردم کشاورز این منطقه است بر روی زمین های مزارع کشاورزی در حال از بین رفتن است و پیازکارانی که برای تولید این پیازها هزینه زیادی کرده و حتی مقروض شده اند نگران آینده معیشت خود و فرزندانشان هستند ،مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفتگو با جام جم آنلاین در پاسخ به سوال دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی پیاز از کشاورزان می گوید:قیمت گذاری خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سطح ملی و توسط شورای اقتصاد صورت می گیرد و سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان نقشی در تعیین قیمت خرید تضمینی نداشته است. 

فرامرز رستگاری، با بیان اینکه قیمت خرید پیشنهادی ما به وزرات جهاد کشاورزی برای هرکیلو پیاز ٢هزار و ۵۶ تومان بود می افزاید: متاسفانه قیمتی که در شورای اقتصاد تعیین شده است  بسیار پایین بوده و پاسخگوی هزینه های کشاورزان نیست و حتی برای کشاورزی که زمین و آب متعلق به خودش است هم این قیمت فقط ٢۵ درصد هزینه های آن را پوشش می دهد.  

وی با اشاره به پیگیری های سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان برای رفع مشکل کشاورزان و پاسخ به مطالبات آنها  تصریح می کند:در مقطع کنونی پشنهاد ما برای رفع بخشی از مشکلات کشاورزان  خرید توافقی پیاز ها بر اساس قیمت بازار بود،اما به دلیل نبود منابع مالی لازم و همچنین این موضوع که محصولاتی که برای آنها قیمت خرید تضمینی تعیین شده مشمول خرید توافقی نمی شوند با این راهکار مخالفت شد. 

بی توجهی پیازکاران به الگوی کشت 

مدیرامورزراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان همچنین با بیان اینکه ما برای میزان سطح زیر کشت محصولاتی چون پیاز برنامه کشت داریم می گوید:ما این برنامه رابه کشاورزان اعلام می کنیم ،اما به دلیل تحریم ها و نبود بازارهای صادراتی الگوی کشت در استان های مختلف توسط کشاورزان رعایت نمی شود و باعث به وجود آمدن مشکلاتی همچون وضعیت کنونی تولید فراوان  پیاز در جنوب استان می شود.

 فرامرز رستگاری ادامه می دهد: در سال گذشته ۶٠٠ هزار تن مازاد تولید محصول پیاز کشور در فصل زمستان بود که در انبارها ذخیره شد وعرضه همزمان این پیازها ی ذخیره شده در بازار با برداشت محصول پیاز کشاورزان جنوب باعث شده پیاز در بازار فراوان و عرضه بیشتر از تقاضا باشد . 

وی همچنین با انتقاد از عدم توجه کشاورزان به الگوی کشت تعیین شده توسط سازمان جهاد کشاورزی جنوب  می افزاید: ما در حالی طبق برنامه الگوی کشت سطح زیر کشت پیاز را ۵هزار و ۵٠٠هکتار تعیین کرده بودیم که امسال در جنوب استان کرمان سطح زیر کشت پیاز ١۵هزار و ٧٠٠هکتار بوده است که باعث شده ۵٠٠هزار تن بیشتر از برنامه الگوی کشت پیاز تولید شود و اکنون این مشکلات به وجود آید.
 
عملی نشدن وعده وزیر جهاد کشاورزی

کشاورزان جنوب کرمان مدت هاست خواهان حمایت مسئولین از آنها و توجه به تولیدات کشاورزی و رفع موانع صادارتی این محصولات هستند تا در زمان تولید مازاد محصولاتی چون پیاز  بتوان با صادارت آن از اشباع بازار و پایین امدن قیمت خرید پیاز جلوگیری کرد.

این نگرانی کشاورزان پیاز کار در سفرکاظم خاوری وزیر جهاد کشاورزی، در١١بهمن ماه سال ٩٩  به جنوب کرمان به گوش  وی رسید و او در جمع خبرنگاران بحث پیاز و تولید مازاد آن را یکی از نگرانی‌های درجنوب کرمان عنوان کرد که به گفته وزیر جهاد کشاورزی قرار بود از چند مسیر  این کار بررسی و برای صادارت پیازهای مازاد  ارتباط کاملی با وزارت خارجه برقرار شود. 

وی گفته بود: از هفته آینده کارگروه ملی پایش بحث پیاز جنوب کرمان در وزارتخانه راه‌اندازی می‌شود که استاندار کرمان جزو اعضای ثابت خواهد بود و معاون وزیر امور خارجه در جلسه حضور دارد و سفرای مرتبط با بحث را دعوت خواهیم کرد که بتوانیم بحث پیاز را ساماندهی کنیم تا کشاورزان از این بخش صدمه نبینند همچنین تعرفه‌ها را با همکاری وزارت صمت و وزارت اقتصاد به حداقل خواهیم رساند.

کاظم خاوری، همچنین تصریح کرده بود: تصمیم‌های بسیار خوبی در حوزه صادرات گرفته شد که به‌شدت پیگیری خواهیم کرد که یکی از این مباحث خرید تضمینی است که در شورایی که این قانون به وزارت جهاد انتقال داده شده بحث خواهیم کرد. 

این وعده های وزیر جهاد کشاورزی در جنوب کرمان در حالی عنوان شد که اکنون با گذشت بیش از دو ماه از سفر  وزیر جهاد کشاورزی به جنوب کرمان، اکنون در زمان برداشت محصول پیاز جنوب نه تنها مشکلات کشاورزان همچنان ادامه دارد و ده ها هزار تن پیاز بر سر مزارع در حال خراب شدن هستند،بلکه قیمت پایین خرید تضمینی تعیین شده توسط شورای اقتصاد نیز نمک دیگری بر زخم های پیازکاران پاشیده است که مدت هاست دردبی تدبیری و عدم مدیریت بازار توسط مسئولین مربوطه را تحمل می کنند. 
 
گزارش از حکمت قاسم خانی. جام جم آنلاین کرمان.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها