مدیرعامل آبفای مشهد: امیدواریم کار به جیره‌بندی نرسد البته این موضوع همراهی مردم را می طلبد
مدیرعامل آبفای مشهد: امیدواریم کار به جیره‌بندی نرسد البته این موضوع همراهی مردم را می طلبد
کد خبر: ۱۳۱۱۶۶۷

به گزارش جام جم آنلاین خراسان رضوی؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد به تشریح وضعیت ذخایر آب شرب کلان شهر مشهد پرداخت و با اشاره به وضعیت کاهش بارش ها و همچنین روند کاهشی ذخایر سدهای تامین کننده آب مشهد گفت:  امیدواریم کار به جیره‌بندی نرسد.
 
 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در این زمینه گفت: بر اساس آمارهای موجود در ۲۳ روز گذشته از فروردین امسال، تقریبا افزایش قابل توجهی در مصرف آب در مشهد وجود داشته است.

حسین اسماعیلیان اظهار کرد: متاسفانه  در سال جاری وضعیت بارندگی ها کاهش داشته و وضعیت آب مشهد شرایط خاصی دارد و این شرایط در چند سال گذشته کم سابقه  بوده است.

وی افزود: بر اساس آمارها متوسط بارندگی خراسان رضوی تاکنون ۸۲ میلی‌متر بوده و میانگین بارندگی در شهر مشهد  با ۷۷ میلی‌متر پایین‌تر از استان بوده است، این مقدار تقریبا حدود یک سوم بارندگی‌های سال گذشته و ۶۵ درصد کمتر از آن بوده است.

اسماعیلیان تصریح کرد: میزان بارندگی‌ها در خراسان رضوی۶۳ درصد نسبت به سال گذشته و  ۴۳ درصد نسبت به دوره آماری بلند مدت کمتر بوده است، با این همه مشهد در میزان بارندگی‌ها وضعیت حادتری نسبت به متوسط استان دارد.

وی تصریح کرد: بخش قابل توجهی از آب شرب مشهد از طریق سدها تامین می‌شود بنابراین با توجه به بارندگی‌های خوبی که در دو سال گذشته  یعنی سال‌های ۹۷-۹۸ و ۹۸- ۹۹ صورت گرفته وضعیت ذخایر سدها بهتر شده است اما ذخایر سدهای تامین کننده آب مشهد روند کاهشی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد و شاهد کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی میانگین ذخیره آب در سدهای دوستی، ارداک و طرق هستیم، بخشی از آب مشهد نیز از طریق دو قنات تامین می‌شود اما  آب موجود در این دو قنات نیز کاهش  ۶۵ درصدی را نشان می‌دهد،  به  طور کل می‌توان گفت کاهش بارندگی  تاثیر بیشتری  بر سفره‌های آب زیرزمینی گذاشته است.

وی درباره وضعیت تامین آب مشهد در فصل تابستان نیز گفت: امیدواریم با توجه به شرایط موجود کار به جیره‌بندی آب نرسد، با توجه به ذخایر بارندگی‌ها در سدها، امید است با مدیریت مصرف نیازی  به این کار نباشد.

اسماعیلیان تصریح کرد: مصرف آب در مشهد  ۲۴ درصد نسبت  به ۲۳ روز فروردین سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است، بخشی از این مسئله به دلیل کاهش بارندگی‌ها و گرمای هواست که این مسائل باعث افزایش مصرف آب در مشهد شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای مشهد با ابراز امیدواری از این که نیاز به جیره بندی در تابستان وجود نداشته باشد، ادامه داد:  البته این موضوع همراهی مردم را می طلبد و همچنین سازمان آبفای مشهد با مجموعه برنامه ریزی‌هایی، تلاش می‌کند به جیره‌بندی در مشهد نیازی نشود.

وی ادامه داد:  کمبود آب و وضعیت منابع آب در روستاها حادتر است زیرا منابع آب موجود در  روستاها منابع ناپایدارتری است، پیش‌بینی می‌شود در روستاها شرایط سخت‌تری وجود داشته  باشد.

شرایط سخت مدیریت آب شرب در تابستان امسال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای تامین آب مشهد در سال جاری گفت: در این زمینه برنامه‌هایی برای مشهد تعریف شده است و اقدامات لازم را متوقف نکرده‌ایم، در حوزه روستاها نیز برنامه اضطراری تعریف کرده‌ایم و اولویت‌بندی درخصوص اقدامات اجرایی برای رفع مشکلات اضطراری ۷۲ روستا داشته‌ایم، در واقع عملکردی که اتفاق افتاد، عملکرد چند برابری بوده است، همچنین در برنامه  سال جاری حفر ۱۵ حلقه چاه برای روستاها و  برنامه  اصلاح و توسعه شبکه آب‌رسانی نیز در دستور کار قرار گرفته است. علاوه بر این پیش‌بینی شده است در شرایط حادتر بخشی از آب روستایی از طریق تانکر تامین شود، با این همه شرایط  سختی برای مدیریت آب  شرب در تابستان امسال وجود دارد. و

ی تاکید کرد: در شرایطی که بیماری کرونا شیوع بیشتری پیدا کرده است از مردم نمی‌خواهیم آب مصرف  نکنند  اما سخن ما این است که از هدر رفت  آب جلوگیری شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها