هر آنچه که باید از کسب سهمیه المپیک برای وزنه‌برداران ایرانی بدانید

پرده آخر نبرد رستم و سهراب در تاشکند

آغاز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا و تلاشی دیگر برای کسب سهمیه المپیک توکیو. بدون تعارف کار سخت است و شاید فقط علی داوودی باشد که اگر وزنه‌هایش را بزند و در اصطلاح اوت نکند می‌تواند مطمئن باشد سهمیه المپیک را گرفته است.
کد خبر: ۱۳۱۱۴۸۴

به گزارش جام جم آنلاین ، وضعیت برای سهراب مرادی و کیانوش رستمی اما به راحتی علی داوودی نیست. سهراب پس از آن مصدومیت لعنتی حالا می‌خواهد شانس خودش را در مسابقات ازبکستان؛ مسابقاتی که امتیازات آن در رده طلایی حساب می‌شود امتحان کند. سهراب در وزن تخصصی خودش یعنی ۹۶ کیلوگرم وزنه خواهد زد اما کیانوش رستمی وضعیت متفاوتی دارد. کیانوش برای این گزینشی یک وزن پایین‌تر آمده تا شانس بیشتری برای کسب امتیاز داشته باشد. البته اگر کیانوش سهمیه بگیرد دوباره باید به دسته المپیکی ۹۶ کیلوگرم برگردد. در این گزارش شانس سه وزنه‌بردار اصلی که می‌توانند سهمیه کسب کنند را بررسی کرده‌ایم.

 

 چه کسانی سهمیه المپیک می‌گیرند؟

۸ ‌نفر اول هر وزن به همراه بهترین وزنه‌برداران هر قاره موفق به کسب سهمیه خواهند شد. البته گرفتن این سهمیه‌ها شرایط خاصی دارد. مثلا ایران فقط دو سهمیه دارد و حتی اگر وزنه‌برداران ایران جزو ۸ نفر اول باشند فقط دو نفر از آنها می‌توانند در توکیو وزنه بزنند.

شرط بعدی این است که بر خلاف دوره‌های قبلی از هر کشور فقط یک وزنه‌بردار می‌تواند در هر وزن سهمیه بگیرد. این یعنی از بین سهراب مرادی و کیانوش رستمی در بهترین حالت ممکن یک نفر سهمیه المپیک را کسب خواهد کرد و نفر دیگر شانسی برای حضور در المپیک نخواهد داشت.

 سهراب و کیانوش در چه شرایطی سهمیه  می‌گیرند؟

با توجه به امتیاز نفرات برتر در رنکینگ المپیکی وزن ۹۶ کیلوگرم سهراب و کیانوش شانس این را ندارند که در بین ۸ نفر برتر قرار بگیرند. به همین دلیل تمرکز آنها روی این است که بعد از آن ۸ وزنه‌بردار برتر عنوان بهترین در قاره آسیا را کسب کنند.

در حال حاضر در آسیا رقیب جدی آنها رسولبکوف قرقیزستانی است. این وزنه‌بردار تا اینجای کار در هفت مسابقه گزینشی شرکت کرده است و ۳۲۱۸ امتیاز کسب کرده است و سهراب و کیانوش برای رسیدن به عنوان بهترین وزنه‌بردار آسیایی به صورت جدی فقط رسولبکوف را پیش‌رو دارند و نبرد اصلی غیر از خودشان با این وزنه‌بردار قرقیزستانی خواهد بود.

 کیانوش رستمی

از ۹۶ کیلوگرم به دسته ۸۹ کیلوگرم آمده یعنی یک وزن پایین‌تر. این باور کیانوش و مشاوران او بوده که او وزن خودش را کاهش بدهد، در ازبکستان وزنه بزند و شانس خودش را برای کسب سهمیه المپیک امتحان کند. کیانوش تا اینجای کار ۲۸۵۰ امتیاز را از ۵ مسابقه‌ای که شرکت کرده کسب کرده است. حضور در ازبکستان آخرین شانس رستمی برای کسب سهمیه است. او با امتیازی که کسب کرده در رنکینگ فعلی سایت فدراسیون جهانی نفر سی و دوم است و البته در یک مسابقه هم بیشتر از سهراب مرادی شرکت کرده است. نکته ای که درباره کیانوش وجود دارد این است که او اگر وزنه‌ای بالاتر از وزنه‌ای که در مسابقات تایلند زد را بالای سرش ببرد امتیازاتش جایگزین آن مسابقه خواهد شد. رستمی در مسابقات تایلند ۸۱۰ امتیاز کسب کرده بود. او اگر بتواند به رکورد  ۴۰۰ برسد ۱۲۲۷ امتیاز دیگر هم می‌گیرد و مجموع امتیاز‌های او به عدد ۳۲۳۸ می‌رسد و تا حدودی می‌تواند خیالش را از بابت حریف قرقیزستانی راحت کند.

 سهراب مرادی

سهراب مرادی که با کتف آسیب‌دیده‌اش دست و پنجه نرم می‌کرد برگشته تا هم اعاده حیثیت کند و هم با بالابردن یک وزنه خوب بتواند سهمیه المپیک را بگیرد. در رده‌بندی دسته ۹۶ کیلوگرم مرادی در جایگاه ۵۱ قرار دارد. نخستین رقیب جدی او برای کسب سهمیه کیانوش رستمی است. با این تفاوت که سهراب در یک مسابقه کمتر از کیانوش شرکت کرده است. مرادی در حال حاضر ۲۱۳۷ امتیاز دارد. او اگر بتواند مجموع ۴۰۳ کیلوگرم را بالای سرش ببرد امتیاز ۱۱۱۸ را کسب می‌کند .امتیازی که تماما برای او ثبت خواهد شد و به عدد ۳۲۲۷ خواهد رسید. با این شرایط سهراب هم رسولبکوف را خواهد گرفت. اما رقابت بین سهراب و کیانوش همچنان ادامه دارد با در نظر گرفتن این وزنه های فرضی، یک کیلوگرم سبک‌تر یا سنگین‌تر می‌تواند در سرنوشت این دو وزنه‌بردار برای کسب سهمیه موثر باشد.

مرتضی رضایی - گروه ورزش / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها