وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در ناتو اظهاراتی را در واکنش به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم و مذاکرات وین برای احیای توافق هسته ای مطرح کرد.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۱۱

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در مقر ناتو، تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را  «تحریک آمیز» تلقی کرد، چون از دیدگاه او این اقدام جدیت ایران در مذاکرات هسته ای وین را برای احیای توافق هسته ای تضعیف می کند. 
بلینکن گفت که گروه های ۱+P۵—چین، فرانسه،  روسیه، انگلیس، آلمان و آمریکا—در مردود دانستن این اقدام ایران متحد باشند. 

بلینکن در این باره گفت: این اقدام جدیت ایران را در زمینه مذاکرات توافق هسته ای زیر سوال می برد، همچنان که بر لاز الاجرا بودن بازگشت به پایبندی دو جانبه [به توافق] تاکید می‌کند. 
وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایران و واشنگتن هدف مشترک  بازگشت به پایبندی دوجانبه به توافق هسته ای را به طور رسمی اعلام کرده اند. 

بلینکن در ادامه اظهار داشت: ما به طوری سازنده در روند دیپلماتیک دستیابی با این هدف تعامل کرده ایم و آخر هفته گذشته به دنبال رویکردهایی ملموس و واقعی بودیم که می توانیم در پیش بگیریم، یعنی اقداماتی که آمریکا و ایرات باید برای بازگشت به پایبندی انجام دهند. 
او ادامه داد: من فکر می منم که آمریکا به وضوح به دیگر شرکای این اقدام و به جهان، جدیتش نسبت به هدفمان را نشان داده است.  باید دید که آیا ایران هم این جدیت را دارد یا نه. 

بر اساس این گزارش،  اظهارات بلینکن در پی این مطرح می شود که عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان که برای ادامه گفت‌وگوها و نشست کمیسیون مشترک برجام به وین رفته است، روز سه شنبه از آغاز غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم در کشور خبر داد.
سید عباس عراقچی در نامه‌ای به رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که ایران غنی سازی ۶۰ درصدی را آغاز می‌کند.

عراقچی همچنین اعلام کرد: یک‌هزار سانتریفیوژ دیگر با ۵۰ درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها