مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: به مناسبت سالروز فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) حساب ۱۰۰ پنج پروژه با اعتبار بیش از ۶۱۳ میلیارد و ۵۱۶ میلیون تومان در استان به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۳۱۰۵۵۱


به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ،حافظ باباپور، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه اهمیت رسیدگی به اقشار محروم و کم درآمد جامعه در نظر بنیان گذار جمهوری اسلامی، افزود: این بنیاد پس از ۲ ماه از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس شد و در طی ۴۲ سال خدمات زیادی برای روستاییان ارایه کرد.

وی اظهار داشت: امسال نیز به مناسبت این دهه طرح هادی روستاهای مکیدی، مولان، پیغام، تازه کند قشلاق و کهق با اعتبار ۹۹۰ میلیون تومان به بهره برداری می رسد و چهار هزار و ۸۹۹ جلد سند روستایی با اعتبار ۹۷۰ میلیون تومان و دو هزار و ۳۸ جلد سند مالکیت شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت با اعتبار بیش از ۸۱۱ میلیون تومان صادر می شود.

وی بهره برداری از چهار هزار واحد مسکونی طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی با اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومان و بازسازی ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن روستایی، یک هزار و ۹۵۰ واحد دامی و ۲ هزار و ۵۰۰ واحد تعمیری مناطق زلزله زده شهرستان های میانه و سراب با اعتبار بیش از ۴۱۰ میلیارد تومان را از دیگر طرح های این دهه اعلام کرد.

طرح هادی روستایی در ۹۶۰ روستای آذربایجان شرقی اجرا شده است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه میانگین اجرای طرح هادی در روستاهای استان چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: میانگین طرح هادی در سطح روستاهای استان ۴۶ درصد بوده و تاکنون در ۹۶۰ روستا این طرح اجرا شده است.

باباپور ادامه داد: در زمان کنونی در یک هزار و ۹۵۴ روستای استان طرح هادی روستایی تهیه و مطالعه و در ۴۸۸ روستا نیز طرح هادی روستایی بازنگری شده است.

وی یادآوری کرد: تاکنون ۲۲۳ هزار و ۸۲۱ جلد سند روستایی و ۲۸ هزار و ۵۱۸ جلد سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت صادر و ۳۰ هزار و ۵۰۰ فقره خدمات فنی برای صدور پروانه ساختمانی ارایه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تخصیص چهار هزار و ۶۴۸ تن قیر رایگان برای استان در سال ۹۹، گفت: از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۵۰ هزار و ۴۷۰ تن قیر رایگان برای آسفالت معابر روستایی استان تخصیص یافته و با این میزان قیر سه میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع از معابر آسفالت شده است.

باباپور، با بیان اینکه این استان در جذب قیر رایگان جزو استان های برتر کشور است، افزود: این بنیاد در سال ۹۷ با انجام یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع عملیات آسفالت ریزی رتبه اول کشوری را کسب کرده است.
وی اظهار داشت: در بودجه سال جاری ۱۵۰ هزار میلیارد تومان قیر رایگان پیش بینی شده که سهمیه بنیاد مسکن استان از این محل ۲۱ درصد است و بر اساس آن نیز اقدام لازم برای آسفالت معابر روستایی انجام می شود. 

۱۴۵ هزار و ۷۰۹ واحد مسکونی روستایی آذربایجان شرقی بهسازی و مقاوم سازی شده است

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، با اشاره به اینکه سهمیه سالیانه این استان برای مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی ۱۲ هزار واحد است، گفت: بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۳۰۵ هزار واحد مسکونی روستایی در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۱۴۵ هزار و ۷۰۹ واحد نوسازی و مقاوم سازی شده است.

باباپور، ادامه داد: در زمان کنونی ۴۸ درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان با استفاده از تسهیلات این بنیاد مقاوم سازی شده که این تعداد در مقایسه با میانگین کشوری ۲ درصد بیشتر است.

وی یادآوری کرد: در صورت لحاظ واحدهای مسکونی که روستاییان به صورت شخصی اقدام به مقاوم سازی کرده اند میانگین واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده استان به ۶۰ تا ۶۵ درصد می رسد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی پرداخت ۱۷ میلیارد تومان کمک بلاعوض برای تکمیل واحدهای مسکونی نیمه تمام روستایی تحت پوشش نهادهای حمایتی یا خانواده های دارای دو یا چند توانجو در قالب برنامه جامع تامین مسکن اقشار کم درآمد روستایی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای ۴۴ هزار واحد مسکن روستایی را از دیگر اقدامات این بنیاد اعلام کرد.

باباپور، افزود: این بنیاد تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۶ واحد مسکن مهر را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت اجرا و تحویل متقاضیان داده و ۱۱ هزار و ۵۷۵ واحد مسکن ارزان قیمت را برای اقشار کم درآمد شهری احداث کرده است.

وی احداث ۱۴ واحد کتابخانه روستایی و ۹ واحد مجتمع فرهنگی و هنری را از اقدامات این بنیاد در حوزه مسکن شهری اعلام کرد و اظهار داشت: تاکنون یک هزار و ۱۱۸ واحد مسکونی نیز از سوی خیرین مسکن ساز استان برای محرومان احداث شده است.

احداث سه هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله زده میانه و سراب به بیش از ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در زلزله سال گذشته شهرستان های میانه و سراب ۶ هزار و ۵۵۲ واحد خسارت دیده بود، گفت: در بهمن ماه سال ۹۸ بازسازی و تعمیر سه هزار و ۵۵۲ واحد مسکونی شهری و روستایی به اتمام رسید و عملیات احداث سه هزار واحد مسکونی برای آسیب دیدگان این حادثه نیز با بیش از ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

باباپور، ادامه داد: بنیاد مسکن تنها متولی بازسازی مناطق حادثه دیده در اثر سیل و زلزله در کشور بوده و سیستم این بنیاد کارآزموده برای بازسازی این مناطق با استفاده از امکانات و ماشین آلات است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ روستای استان در معرض سیل قرار دارند، یادآوری کرد: در بودجه سال جاری از محل اعتبارات ملی، اعتبار خوبی برای رسیدگی به این روستاها اختصاص یافته است. 

 
زلزله ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان سال ۱۳۹۸ آذربایجان شرقی با کانون ترک میانه موجب جان باختن ۵ تن و خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به بیش از ۶ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در شهرستان های سراب و میانه شد.
متقاضیانی که بیش از ۴۰ میلیون تومان واریز کرده اند در اولویت طرح اقدام ملی مسکن هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این بنیاد متولی اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، گفت: در این استان ۵۷ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هستند و متقاضیانی که بیش از ۴۰ میلیون تومان واریز کرده اند در اولویت این طرح قرار دارند.

باباپور، افزود: در ۱۹ شهر استان ۵۳۵ متقاضی مبلغ ۴۰ میلیون تومان و در چهار شهر نیز ۱۲ متقاضی در مجموع ۱۷۵ میلیون تومان واریز کرده اند و برای متقاضیان یک قطعه زمین در قالب گروه های ساخت چهار تا شش نفری واگذار می شود.

وی اظهار داشت: تاکنون ۵۱۳ نفر گروه بندی و پروژه های آن ها مشخص شده و برای ۱۴۸ نفر عقدقرارداد اجاره ای بسته شده است و ۱۴۰ نفر برای دریافت نقشه و پروانه ساخت به شهرداری مراجعه کرده اند.
۱۲۰ میلیارد تومان برای عمران روستاهای آذربایجان شرقی اختصاص یافت.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز گفت: در سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی دولت از ۱۴۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب برای عمران روستاهای استان ۱۲۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

محمد مقتومی، این میزان اعتبار برای اجرای ۲۹۴ پروژه هزینه می شود، افزود: در سال ۹۸ از ۴۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب حدود ۳۸ میلیارد تومان تخصیص یافته بود.

وی اظهار داشت: از اعتبارات سال گذشته از محل قیر رایگان بیش از ۵۰۰ هزار مترمربع معابر روستایی استان آسفالت می شود و قیر مورد نیاز نیز خریداری شده که به محض مساعد شدن شرایط جوی این طرح اجرا می شود.

مقتومی، ادامه داد: از اعتبارات ملی برای ۶۴ پروژه بیش از ۲۵ میلیارد تومان و از اعتبارات استانی برای ۷۴ پروژه حدود ۲۶ میلیارد تومان اختصاص یافته است و اجرای این عملیات امسال انجام می شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته حدود ۷ هزار و ۲۸۵ جلد سند مالکیت روستایی صادر شده است که نسبت به سال ۹۸ که ۶ هزار جلد سند بود افزایش چشمگیری داشته است.

مقتومی، با اشاره به تملک اراضی ملی داخل طرح هادی از سوی بنیاد مسکن، افزود: در سال ۹۸ حدود ۱۰ هکتار و در سال ۹۹ حدود ۲۸۳ هکتار اراضی ملی به این بنیاد واگذار شده است.

وی بازنگری طرح هادی ۱۵۰ روستا، صدور ۷۰۰ پرونده تغییر کاربری و تصویب ۷۰۰ طرح شهرستانی را از دیگر فعالیت های این معاونت اعلام کرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها