با حضور دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی رونمایی شد

ایران سومین صاحب فناوری تشخیص سرطان با استفاده از ایزوتوپ‌ها

جزئیات بازدید نمایندگان از چهار سایت هسته‌ای

تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد با دقت جریان دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح بازدید نمایندگان مجلس از چهار سایت هسته‌ای کشور، گفت: تولید اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد، در ۶ زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد.
کد خبر: ۱۳۱۰۰۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با فارس اظهار داشت: به منظور نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی بر روند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس، عمدتا از کمیسیون های امنیت ملی و انرژی، از چهار سایت هسته ای کشورمان در اصفهان، نطنز، خنداب و فردو بازدید کردند.

وی افزود: نمایندگان حاضر در سایت اصفهان از واحدهای تولید میله‌ها و صفحه‌های سوخت بازدید کردند.

عمویی ادامه داد: همچنین در سایت اصفهان روند رو به تکمیل کارخانه اورانیوم فلزی مشاهده شد. در ماده چهارم قانون اقدام راهبردی برای تکمیل این کارخانه ۵ ماه زمان در نظر گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در بازدید از مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز مشاهده شد که در اجرای ماده ۳ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، هزار سانتریفیوژ IR2m اخیرا در این سایت نصب شده است. همچنین یک زنجیره ۱۶۴ تایی از سانتریفوژهای نسل ۶ در مهلت ۳ ماهه قانونی، در سایت نطنز نصب شده است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان پرتلاش سازمان انرژی اتمی کشورمان در سایت نطنز، به منطور افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده مورد نیاز کشور، ۲ زنجیره از سانتریفیوژهای IR4 را در سایت نطنز در تولید اورنیوم غنی شده مورد بهره برداری قرار داده اند.

عمویی بر همین اساس اضافه کرد: در بازدید از سایت فردو مشاهده کردیم که روند تولید اورنیوم غنی شده ۲۰ درصد، طبق ماده ۱ قانون، در ۶ زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین عنوان کرد: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس همچنین از روند بهینه سازی راکتور خنداب اراک هم بازدید کردند. تکمیل بهینه سازی این راکتور که خواسته نمایندگان ملت در ماده ۵ قانون اقدام راهبردی بوده و با سرعت خوبی پیش می‌رود.

عمویی افزود: در نظارت میدانی از این چهار سایت هسته ای روشن بود که صنعت هسته ای کشورمان بالنده و پویاست و جوانان دانشمند ایرانی با همت عالی خود در حال پیشبرد علم و فناوری ایران هستند. سازمان انرژی اتمی هم گام های اساسی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برداشته است.

وی تصریح کرد: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی برای نظارت مستمر خود بر اجرای قانون و پیگیری سایر تکالیف قانونی در تهران نیز جلساتی را با مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار خواهند کرد و گزارش دقیقی از اقدامات صورت گرفته به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهند داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها