معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی توضیح داد

نتایج امیدوار کننده واکسن کرونای موسسه رازی/نتیجه تست انسانی اردیبهشت اعلام می شود

به گفته معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بررسی‌ها نشان می‌دهد واکسن ایرانی کرونا «رازی کوو پارس» تا این لحظه عارضه و خطری نداشته است.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۰۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، محمدحسین فلاح درباره آخرین جزئیات اجرای کارآزمایی بالینی واکسن کرونا انستیتو رازی با نام «کووپارس»، گفت: تا روز ۱۶ فروردین ماه ۱۲۰ نفر دوز اول واکسن و ۴۲ نفر دوز دوم کووپارس را دریافت کرده‌اند و پیش بینی می شود نتایج مرحله اول تست انسانی اردیبهشت ماه در اختیار سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق در پژوهش قرار گیرد و پس از صدور مجوز از سوی این سازمان، مرحله دوم آغاز خواهد شد.

وی افزود: از نظر ایمنی واکسن هم تاکنون کسانی که واکسن را دریافت کردند دچار مشکلی نشدند و شرایط به خوبی در حال پیشرفت است. این واکسن جزو پلتفرم های بی خطر در دنیا است و اینکه تزریق کنندگان واکسن تاکنون عارضه ای نداشتند، یکی از دلایل این موضوع است.

فلاح گفت: در مورد ایمنی‌زایی واکسن در برابر ویروس هم از اواخر هفته آینده که ۱۴ روز از تزریق دوز دوم واکسن به اولین گروه گذشته باشد می‌توانیم نتایج جدیدی ارائه دهیم در واقع اعلام نتیجه ایمنی‌زایی واکسن ابتدا در ۱۳ نفر پیش‌قراول اعلام می‌شود و در مورد سایرین هم باید منتظر باشیم تا از نوبت دوم تزریق واکسن ۱۴ روز گذشته باشد.

معاون تحقیقات و نوآوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی افزود: در مرحله دوم قرار است کارآزمایی بالینی بر ۵۰۰ نفر انجام شود که یک گروه ۲۵۰ نفره واکسن و یک گروه ۲۵۰ نفره هم پلاسیبو دریافت خواهند کرد در مرحله سوم هم هنوز به عدد قطعی نرسیدیم، اما تعداد افرادی که واکسن را دریافت خواهند کرد حداقل از ۱۰ هزار نفر شروع می‌شود. سایت ثبت نام داوطلبان به آدرس covid.rvsri.ac.ir همچنان باز است و کسانیکه اعلام داوطلبی کردند به مرور زمان برای تزریق واکسن دعوت می‌شوند.

وی درباره شرایط ورود به مطالعه بالینی واکسن کووارس رازی گفت: ما در این مرحله به داوطلبین سالم ۱۸ سال تا ۵۵ سال نیاز داریم؛ شرکت در مطالعه اختیاری است و هر زمان که داوطلبین تمایل داشته باشند می‌توانند، خارج شوند.

دکتر فلاح درباره زمان احتمالی آغاز تولید انبوه واکسن کووپارس انستیتو رازی، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم تا نیمه شهریور آنالیز بینابینی مرحله سوم مطالعه را انجام دهیم و بر این اساس برنامه ریزی ما برای تولید انبوه واکسن از اواخر مرداد است.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی همچنین تاکید کرد: واکسن کرونا انستیتو رازی در ۳ دوز تهیه شده است که دو دوز اول عضلانی و دوز سوم استنشاقی است. تزریق واکسن در روز صفر و ۲۱ صورت گرفته و دوز استنشاقی روز ۵۱ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.

به گفته دکتر فلاح مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ با دو نفر از داوطلبان آغاز شد و طی یک هفته ۱۳ نفر پیش‌قراولِ تزریق واکسن، دوز اول آن را دریافت کردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها