عضو جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا به دولت کشورش درباره بازگشت به برجام هشدار داد.
کد خبر: ۱۳۰۹۰۷۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «جیمز اینهاف»، عضو جمهوری‌خواه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنای آمریکا به دولت کشورش درباره بازگشت به برجام هشدار داده است.
 
اینهاف در واکنش به انتشار گزارش‌هایی درباره حضور نمایندگان دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه‌ای پیرامون برجام در سه‌شنبه هفته آینده بیانیه‌ای صادر کرده و بر مخالفتش با بازگشت به این توافق تأکید کرده است.
 
در این بیانیه آمده است: «علی‌رغم ضمانت‌های شخصی دولت بایدن مبنی بر اینکه آنها دنبال یک رویکرد دیپلماتیک متفاوت در قبال ایران هستند به نظر می‌رسد دولت در تلاش برای بازگشت به توافق به شدت معیوب برجام است.»
 
او در ادامه نوشته است: «تنها راهکار دیپلماتیک در قبال ایران دستیابی به راه حلی است که از حمایت فراحزبی برخوردار باشد- این به معنی همکاری با کنگره برای دستیابی به توافقی است که قاطعانه به حمایت ایران از تروریسم پایان می‌دهد، برنامه موشکی این کشور را مهار می‌کند، مورد حمایت متحدان و شریکانمان در منطقه قرار دارد و برای همیشه از دستیابی این کشور به توانمندی‌های تسلیحاتی جلوگیری می‌کند.»
 
در پایان این بیانیه آمده است: «برای یادآوری: اعضای کنگره سال ۲۰۱۵ به صورت فراحزبی برجام را رد کردند. اگر با احیای آن توافق شکست‌خورده تاریخ را تکرار کنید ما بار دیگر برای رد کردن آن توافق تلاش خواهیم کرد.»
اظهارات این سناتور در حالی مطرح شد که مقام‌های ارشدِ طرف‌های توافق هسته‌ای (شامل ایران، فرانسه، آلمان، انگلیس، روسیه، چین و اتحادیه اروپا) به همراه مقام‌های ارشد آمریکا قرار است روز سه‌شنبه نشستی برای بحث درباره برجام در پایتخت اتریش برگزار کنند.
 
ایران هر گونه گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا در خصوص مسائل هسته‌ای در این نشست را منتفی دانسته است. با این وجود، نمایندگان آمریکا و ایران در آن جلسه حاضر خواهند بود.
 
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.
 
تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند.
 
او روز ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.
 
دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده گفته قصد دارد ایالات متحده را به برجام بازگرداند، با این حال اقدامات لازم برای بازگشت به برجام را انجام نداده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها