در گفتگوی تفصیلی با مدیرکل پست استان بوشهر مطرح شد

بسته های خارج از کشور با دقت ضدعفونی می شوند/ مراقب سلامتی مردم هستیم

استان مرزی بوشهر از 150سال پیش با ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و ارسال بسته ها و مرسولات جزو استان های پیشرو در ارائه خدمات پستی محسوب می شود.در این 2قرن و هم پا با تحولات ملی و جهانی پست استان بوشهر توانسته است در معرفی سیمای فرهنگی و رونق اقتصادی و تجاری بنادر مهم این استان نقش آفرینی برجسته داشته باشد.
استان مرزی بوشهر از 150سال پیش با ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و ارسال بسته ها و مرسولات جزو استان های پیشرو در ارائه خدمات پستی محسوب می شود.در این 2قرن و هم پا با تحولات ملی و جهانی پست استان بوشهر توانسته است در معرفی سیمای فرهنگی و رونق اقتصادی و تجاری بنادر مهم این استان نقش آفرینی برجسته داشته باشد.
کد خبر: ۱۳۰۸۸۹۳

استان مرزی بوشهر از 150سال پیش با ایجاد زیر ساخت های ارتباطی و ارسال بسته ها و مرسولات جزو استان های پیشرو در ارائه خدمات پستی محسوب می شود.در این 2قرن و هم پا با تحولات ملی و جهانی پست استان بوشهر توانسته است در معرفی سیمای فرهنگی و رونق اقتصادی و تجاری بنادر مهم این استان نقش آفرینی برجسته داشته باشد.در گفتگو با علی پارسیده،مدیرکل پست استان بوشهر روند فعالیت های پستی استان را جویا شدیم که در زیر می خوانید:

در شبکه توزیع و سرویس دهی پست استان بوشهر چه تعداد نیروی متخصص، سازمان دهی و به ارائه خدمات متنوع پستی مشغول هستند؟

در حال حاضر 10 درصد از پرسنل در حوزه ستادی و 90 درصد از کارکنان هم در اجرا که شامل قبول ، تجزیه و توزیع و رهسپاری است خدمت رسانی می کنند.

آیا تمام سرویس های پستی در سطح استان در اختیار و دسترس هم استانی های بوشهری قرار دارد؟

 بله می توانم با اطمینان اعلام کنم که تمام 30خدمات و سرویس پستی که در واقع در ساختار پست تعریف شده است با تلاش همکارانم پیش روی مراجعین و شهروندان در نقاط مختلف استان قرار دارد .بخش تکلیفی سرویس های متعارف پستی در قالب پست نامه ها و بسته های پستی با سرویس های عادی سفارشی و پیشتاز و ویژه انجام می شود و در کنار آن هم سرویس‌های نیابتی وجود دارد که به طور مثال سازمان ثبت اسناد، بهداشت و درمان، شهرداری و غیره است.

 

یکی از نگرانی ها و دغدغه مردم در دوران کرونا انتقال این ویروس از طریق مرسوله پستی است برای رفع این دغدغه مردم چه اقداماتی انجام می دهید؟

اقدامات پیشگیرانه در خصوص مرسولات خارجه که از کشورهای دیگر وارد می شوند با نهایت دقت و سرعت و بر اساس شیوه نامه های بهداشتی همواره در صدر اقدامات روزانه همکاران پستی قرار دارد به همین منظور برای مدتی به منظور گندزدایی نگهداری می شوند و  از ابزارهایی که توصیه درمان بوده برای نظافت محیط و مرسوله استفاده می شود مرسولات درون کشوری نیز با ضد عفونی کردن کامیون ،مراکز تجزیه و مبادلات مراقبت می شود.

 در این خصوص چه اطمینان خاطری به مردم می دهید؟

مردم عزیز استان در این مورد ذره ای تردید نداشته باشند که خدمتگزارانشان در شبکه سرتاسر استان متعهد به اجرای شیوه نامه های ابلاغی هستند و برای حفظ سلامتی خود و دیگر مراجعین و شهروندان نهایت اهتمام و التزام را دارند.در همین راستا ،امضای الکترونیکی از مشتریان برای رعایت پروتکل های بهداشتی و مرسوله از مکانیزم دیگری است که در حال حاضر استفاده می شود در باجه های قبول پستی نیز اقداماتی مثل رعایت فاصله گذاری و اجرای دستورالعمل های ابلاغی ملی و استانی در حین خدمت رسانی رعایت میکنیم به طور قطع در واحدهای قبول و توزیع تمام پروتکل های بهداشتی مربوطه رعایت خواهد شد.

از دلایل اثبات این ادعا نیز ابتلاء اندک پرسنل پستی است که آنها هم در اماکن دیگر و یا درجمع خانواده مبتلا شده و البته پس از بهبودی کامل وارد چرخه خدمت رسانی شده اند.

 شیوع کرونا باعث تغییر و تحول در فضای کسب و کارهای حقیقی و مهاجرت بنگاهها در فضای مجازی شد و به تبع آن به دلیل تعطیلی بسیاری از واحدهای خصوصی که در امر انتقال کالا فعالیت داشتند به نوعی بار وظایف آنها بر دوش پست گذاشته شد.آیا پست در این تغییر رویکرد کشوری توانست موفق به انجام وظیفه شود؟

با تغییر رویکرد تعاملاتی بین خریدار و فروشنده ،خصوصاً در فضای خرده فروشی و الزاماتی که مربوط به عدم حضور مداوم فروشنده در جمع بود همه کسب و کارهای مجازی به سرعت توسعه یافته اند و قطعاً نیازمند بود تا بین این خرید و فروش از لحاظ فیزیکی بستری برقرار و زنجیره خرید و فروش را تکمیل نماید . بنابراین شبکه پستی کشور به دلیل گستردگی آن و اعتمادی که مردم به این شرکت داشتند و نیز نرخ پایین خدمات پستی مورد توجه و اقبال مشتریان و فروشندگان قرار گرفت و به رشد بیش از ۷۰ درصد ترافیک منجر شد. در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که بیش از ۸۰% ترافیک اضافه شده مربوط به حوزه کسب و کارها بوده و شبکه پستی کمک شایانی به کسب و کارها و تولید ارزش افزوده و نیز توسعه تجارت الکترونیک نمود.

همانطوری که می دانید به دلیل شرایط اقتصادی کشور در تنگناهای بودجه و اعتبارات قرار دارد آیا پست استان از این منظر هم دچار آسیب شده؟توضیح بفرمایید؟

 از آنجایی که طی سالهای گذشته تاکنون پست کشور خصوصاً پست استان از ردیف بودجه طرحهای سرمایه حذف شده و صرفا خودگردان و از درآمدهای حاصله هزینه پستی خود را پوشش میدهد به دلیل عدم تناسب درآمد هزینه دچار کاستی هایی از قبیل تجهیزات به روز پستی و ساختمانهای موردنیاز و سیستم های نوین حمل و نقل پستی دارد.

در روند خدمت رسانه شبکه پستی تاثیری هم داشته است؟

اما با وجود کاستی ها ،پست تلاش کرده پاسخگویی مناسب برای نیازهای مشتریان خود درخصوص قبول مراسلات و توزیع مرسولات ارائه دهد.ترافیک ۳ میلیون مرسوله سال 99 نسبت به ۱ میلیون و 6۰۰ هزار مرسوله سال ۹۸ گواه این ادعا است.

با توجه به واگذاری بخشی از وظایف پست به دفاتر بخش خصوصی اگر آماری از اشتغالزایی در این حوزه دارید بفرمایید؟

بیش از ۳۰۰ نفر به شکل غیر مستقیم در واحدهای خدمات ارتباط شهری و روستایی مشغول به کار هستند . افزون بر این  260 نفر هم بطور مستقیم در بخشهایی مختلف پستی که 50 درصد آن نیروی رسمی و 50 درصد الباقی بعنوان نیروی  شرکتی و پیمانکاری در فرایندهای پستی ایجاد اشتغال شده است و این یعنی پست سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و برون سپاری خدمات پستی به بخش خصوصی داشته است.

شبکه توزیع که بیشتر پیک موتوری هستند در معرض خطر تصادف قرار دارند آیا در سال گذشته سانحه ای داشتید؟

 بله در سال گذشته، ۲ مورد تصادف نامه رسان داشتیم که در حین انجام وظیفه دچار سانحه شده که یکی از آنها دچار آسیب جدی شد.

برنامه های آینده شما برای توسعه خدمات پستی چیست؟

پست یک برنامه تحول  دیجیتال در دست اقدام دارد که در آن ضمن هوشمندسازی فروش ها و ابزارهای پستی در پی تبدیل پست به سکوی تجارت الکترونیک است . با توجه به قابلیت های این برنامه انتظار می رود که نقش موثری در کسب و کارهای الکترونیکی داشته باشد.

 پست استان بوشهر هم در راستای برنامه تحول دیجیتال حوزه کسب و کارهای الکترونیکی خصوصاً کسب و کارهای خرد، کسب و کارهای خانگی ،کسب و کارهای روستایی، کسب و کارهای صنایع دستی و محصولات بومی استان در نظر دارد به منظور کمک به فروش این حوزه ها از طریق ارائه بسترهای فیزیکی و الکترونیکی بازار پست و ....مالی این کسب و کارها ،با ایجاد توسعه پست لجستیک ، امکان قبول وتوزیع مرسولات حجیم و سنگین را فراهم سازد.

سخن آخر ؟

 تمام واحدهای قبول و تجزیه و توزیع در سطح استان برنامه ریزی لازم جهت ارائه خدمات به مشتریان محترم برنامه ریزی و آماده سازی شده اند و همه تلاش خود را برای تامین رضایت هم استانی های عزیز خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها