رانش کوه که روز جمعه اول فروردین و در نخستین ساعات سال 1399 در روستای پیت‌سرا سوادکوه رخ داده بود، ۶ خانه را به‌طور‌کلی تخریب کرد .
کد خبر: ۱۳۰۸۴۷۲

به گزارش جام جم آنلاین مازندران ،  رانش کوه که روز جمعه اول فروردین و در نخستین ساعات سال 1399 در روستای پیت‌سرا سوادکوه رخ داده بود، ۶ خانه را به‌طور‌کلی تخریب کرد، به چهار خانه و ۲ دامسرا، سه دستگاه خودرو و همچنین زیرساخت‌های آب، برق و گاز خسارت وارد کرد. ناآرامی زمین ادامه داشت و در روزهای یک‌شنبه و دوشنبه نیز اهالی پیت‌سرا شاهد رانش مجدد کوه و ریزش سنگ بوده‌اند .

با این‌که اسکان اضطراری برای دام‌هایی که در منطقه پرخطر بوده‌اند فراهم شد و نیروهایی از جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه هم برای جابه‌جا کردن علوفه دام‌ها به کارگیری شدند اما تا امروز که در یک‌سالگی این اتفاق هستیم، اقدام خاصی برای منازل و دام‌سراهای تخریب‌شده صورت نگرفت و به‌ویژه طرح انتقال روستا که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران وعده داده بود، به‌طور کامل فراموش شد.

مهدی رازجویان که پنج روز پس از این حادثه از روستا بازدید کرده بود درخصوص جابه‌جایی روستا گفت: طرح انتقال روستای پیت‌سرا که در نخستین روز سال نو به دلیل ریزش سنگ از کوه ضلع جنوبی خسارت دید، در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: سه نقطه برای جابه‌جایی روستا از سوی شورای محل و معتمدین شناسایی و به فرمانداری این شهرستان سوادکوه پیشنهاد شده است.

متاسفانه انتقال روستا ادعا و شعاری بیش نبود و در حال حاضر که به یک‌سالگی رانش رسیدیم، هنوز روستا در محوطه خطر قرار دارد و هر لحظه ممکن است ماجرای جمعه اول فروردین 99، تکرار شود.

افزون بر قول انتقال در همان روزهای نخستین پس از حادثه، مسئولان قول پرداختِ تسهیلات به واحدهای مسکونی خسارت‌دیده دادند و از ساکنان این واحدها خواستند مدارک را به آنان تحویل دهند تا با طی کردن پروسه اداری بتوانند تسهیلات خود را برای خرید واحد مسکونی دریافت نمایند همچنین قرار شد برای واحدهایی که در منطقه پرخطر واقع شده‌اند هم تسهیلات تعمیر با درصد کم تعلّق گیرد .

مدیر‌عامل وقت شرکت توزیع برق استان مازندران نیز میزان خسارت رانش کوه به تاسیسات برق روستای پیت سرا را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد که زیرساخت‌های آسیب‌دیده اصلاح و مرمت شد.

جهاد کشاورزی شهرستان سوادکوه هم با اعلام اینکه رانش و ریزش سنگ در پیت‌سرا به ۲ واحد دامداری سنتی آسیب زد، وعده داد برای پرداخت تسهیلات کم‎بهره به خسارت‌دیدگان لیست اسامی افراد را دریافت کرده‌ایم تا بتوانند هر چه سریعتر برای جبران خسارت خود وام دریافت کنند .برابر این اعلام پیت‌سرا سوادکوه دارای ۱۳ دامدار است که ۲۹۴ دام سبک و ۱۵۴ دام سنگین دارند .

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مازندران هم گفته بود که به‌منظور رفع مشکل آب اهالی روستای پیت‌سرا تعویض ۴۰۰ متر از لوله‌ها برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی انجام شد
.
متاسفانه امروز و پس از یک سال از این حادثه بسیاری از وعده‌ها بر زمین مانده است.

یکی از کشاورزان و دامدارات ساکن روستای پیت‌سرا در این زمینه به جام جم آنلاین مازندران گفت: روز رانش ما ساعت 4 صبح دام‌ها را به صحرا بردیم اما با توجه به اینکه چندروزی شاهد ریزش سنگ بودیم، نگرانی داشتیم تا روز جمعه اول فروردین که رانش موجب ریزش یک سنگ 200 تنی به سمت روستا شد که تعدادی خانه را تخریب کرد و دام‌هایی هم تلف شدند.

این ساکن روستای پیت‌سرا همچنین گفت: شانسی که آوردیم این بود که به‌خاطر کرونا به اهالی از قبل اعلام کردیم که به محل نیایند چون هرساله در موسم نوروز و تابستان، روستا شلوغ می‌شد و اگر سال قبل مانند سنوات پیشتر بود، شاهد تلفات جانی زیادی بودیم و از این بابت خدا را شکر می‌گوییم که تلفات انسانی نداشتیم هرچند آسیب مالی زیادی دیدیم.

وی که جانباز جنگ تحمیلی است ، ادامه داد: از روز اول، مدیران آمدند و رفتند و وعده پشت وعده اما بیشترین آسیب را فرماندار سابق سوادکوه به ما زد چون چندبار نمایندگان اهالی به ایشان گفتند که جابه‌جایی نیاز به سرمایه زیادی دارد و شاید مقدور نباشد اما شما اگر یک دیوار حفاظتی بر بالای روستا احداث کنید، قطعاً منطقه امن می‌شود و آن روز مردم می‌توانند با آرامش خاطر از این منطقه خارج شوند، فرماندار سابق سواد کوه مصوب کرد اما در عمل پشت اهالی را خالی کرد و هیچ اقدامی به‌عمل نیاورد.

این ساکن منطقه همچنین گفت: فرماندار سابق در مورد احداث دیوار قول داد اما وعده‌اش عملی نشد و درخصوص پرداخت 5 میلیون بلاعوض و تسهیلات ده میلیونی هم طوری عمل کردند که تنها تعداد محدودی موفق به دریافت این تسهیلات شدند درحالی‌که 34 نفر از اهالی منطقه تشکیل پرونده داده بودند و کارشناس‌ها ده بار بازدید کردند اما در نهایت وعده‌ها در این بخش نیز ناتمام ماند.

این آسیب دیده از حادثه خاطرنشان کرد: مسئولان ما را به پیچ و خم اداری انداختند و تا امروز هیچ کاری نکردند و اگر به پیت‌سرا بیایید می‌بینید هنوز لوله‌های آب ما بر روی زمین رها است و در همین سرمای یخبندان بارها دچار مشکل شدیم.

وی همچنین گفت: در این مدت وقت‌کشی کردند و در نهایت کاری انجام نشده و من از شما می‌خواهم تا به روستای ما بیایید و ببینید که حرف من تا چه اندازه دقیق است در حالی‌که اهالی پیت‌سرا که در مجاورت پادگان دوآب قرار دارد، ابتدای انقلاب از این پادگان و تجهیزات نظامی آن مراقبت کردند و در جنگ تحمیلی هم مشارکت فعال داشتند، شهید و جانباز دادند و توقع نداشتیم مدیران دولتی با این مردم این‌گونه رفتار کنند و باید بگویم متاسفانه «ناشایسته‌سالاری» است.

این کشاورز گفت: با چنین وضعیت خطرناکی ما همچنان در محل هستیم و فردا اگر سنگی بیاید معلوم نیست مانند سال قبل به خیر بگذرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها