مدیر بنیاد برکت در مراسم آغاز فاز سوم مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت از شروع واکسیناسیون همگانی در اواخر خرداد خبر داد

2 ماه مانده تا واکسیناسیون عمومی

تلاش محققان ایرانی برای ساخت واكسن به چه مراحلی رسیده است؟

به واکسیناسیون عمومی کرونا نزدیک می‌شویم

معیشت این روزها سخت شده،‌ هر روز خبری از صف مرغ و گرانی عجیب میوه و كمیابی روغن است اما باز هم در همه این هیاهوی شب عید، بحث واكسن، موضوع روز است. آنچه از گفته‌های مسؤولان می‌توان متوجه شد، فاصله دستیابی اكثریت مردم به واكسن‌های وارداتی است.در خوشبینانه‌ترین حالت تا مرداد سال آینده شش میلیون دوز واكسن خارجی خریداری خواهد شد و این تعداد تنها به اندازه واكسیناسیون گروه‌های پرخطر خواهد بود و بس، چشم امید اما به واكسن ایرانی است.
کد خبر: ۱۳۰۶۷۴۴
به گزارش جام جم آنلاین بخه نقل از روزنامه جام جم، از زمان اعلام ساخت واكسن ایرانی «كووایران بركت» چند ماهی می‌گذرد و حالا سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید ۱۴ شركت ایرانی متقاضی پروانه تولید واكسن كرونا هستند.
 
هرچند مدتی پیش سعید نمكی، وزیر بهداشت و درمان اعلام كرده بود رونمایی از یك واكسن به مفهوم ساخت آن نیست و از قرار، از این رونمایی‌ها تا واكسیناسیون سراسری چند ماهی زمان لازم است. از میان ۱۴ واكسن مورد اشاره كیانوش جهانپور، هشت واكسن به مرحله نهایی نزدیك‌ترند، البته كه از میان این هشت واكسن هم تنها سه واكسن به مرحله آزمایش بالینی رسیده‌اند؛ مراحلی كه پس از طی شدن آن می‌توان امیدوار به تولید انبوه آنها بود.
 
دراین بین باید گفت محققان ایران امیدوارند واكسن كوو ایران بركت اولین واكسنی باشد كه از اردیبهشت سال آینده به تولید انبوه می‌رسد. اما در این میان مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوال در رابطه با واكسن‌های ایرانی این است كه این واكسن‌ها در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارند؟ ساده‌ترش این‌كه مردم از چه زمانی به واكسن‌های ایرانی دسترسی خواهند داشت؟
 

واكسن كوو ایران بركت

در چه مرحله‌ای است: فاز اول با موفقیت به پایان رسیده است. احتمالا آزمایش فاز دوم و سوم با یكدیگر تلفیق شده تا اجازه تولید انبوه واكسن صادر شود.
 
چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد: محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دوزادهم اسفندماه گفته «این واكسن تا هفته آینده به تولید انبوه می‌رسد.» به گواه تقویم براساس گفته‌های او این روزها باید زمان تولید انبوه واكسن كوو ایران بركت باشد، اما مینو محرز محقق اصلی پروژه تولید واكسن ایرانی كوو ایران بركت می‌گوید: «فكر می‌كنیم می‌توانیم در اواخر خرداد این واكسن را به تولید انبوه برسانیم.»
 
محمدرضا صالحی، عضو تیم پزشكان بررسی بالینی واكسن كوو ایران بركت اما به جام‌جم می‌گوید «تولید انبوه این واكسن‌ از اردیبهشت‌ماه شروع خواهد شد.» به گفته صالحی، زیرساخت‌های تولید انبوه واكسن تامین شده و نتایج به دست آمده از فاز اول آزمایش بالینی، به كمیته ایمنی واكسن ارائه شده و این كمیته در حال بررسی نتایج تحقیق است.
 
چند دوز از این واكسن تولید می‌شود: حرف از تولید انبوه در میان كلام مسؤولان زیاد به چشم می‌خورد اما وقتی از تولید انبوه حرف می‌زنیم، این گفته‌ها باید براساس توانایی و زیرساخت موجود باشد.  حسن جلیلی، مسؤول طرح تولید واكسن كوو ایران بركت اما می‌گوید: «ظرفیت تولید واكسن كوو ایران بركت بیش از ده میلیون دوز در ماه خواهد بود.»
 
به چند داوطلب تزریق شده است: تست انسانی فاز اول این واكسن ماه گذشته با تزریق روی ۵۶ نفر آغاز شده و به‌تازگی ۳۰ نفر از آنها دوز دوم واكسن را هم دریافت كرده‌اند كه بنا به گفته مینو محرز حال عمومی همه آنها خوب است.
 

واكسن مشترك ایران-كوبا

در چه مرحله‌ای است: فاز اول و دوم این واكسن با موفقیت در كشور كوبا انجام شده است و اكنون در حال آغاز آزمایش فاز سوم انسانی در ایران و كوباست.
 
چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد: «واكسن پاستور» همان واكسن مشترك ایران و كوبا است كه انستیتو پاستور ایران برای تولید آن با یك مؤسسه واكسن‌سازی كوبایی همكاری می‌كند. هنوز درباره زمان تولید انبوه این واكسن خبری منتشر نشده است اما چند هفته پیش محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام كرد واكسن پاستور مراحل خوبی را طی كرده است و در كوبا با همین واكسن، واكسیناسیون عمومی خود را آغاز كرده‌اند و قرار است خط تولید این واكسن هم در ایران ایجاد شود.
 
آن‌طور كه او گفته «از میان واكسن‌های كرونای تولید داخل كشور، احتمالا واكسن پاستور زودتر از بقیه به خط تولید خواهد رسید.» رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا هم ۱۰ اسفندماه در جمع خبرنگاران وقتی از این واكسن حرف می‌زد، با عنوان اولین واكسنی كه به تولید انبوه می‌رسد، یاد كرد.
 
به چند داوطلب تزریق شده است: علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران گفته است در فاز اول آزمایش انسانی این واكسن به ۱۰۰ نفر و در مرحله دوم به ۹۰۰ نفر تزریق شده است و مرحله سوم آزمایش انسانی آن، به‌گفته كیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران، روی ۵۰هزار نفر در ایران انجام خواهد شد.
 
چند دوز از این واكسن تولید می‌شود: بنا به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا واكسن پاستور تا فروردین ۱۴۰۰ دو‌تاچهار میلیون دوز ماهانه تولید خواهد كرد.
 

واكسن كوو پارس رازی

در چه مرحله‌ای است: فاز اول تست بالینی این واكسن از ۱۰ اسفند در بیمارستان رسول اكرم تهران آغاز شده است. به این مفهوم كه دومین واكسن ایرانی كرونا در مرحله تست اولیه انسانی قرار دارد.
 
چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد: در رابطه با زمان تولید انبوه این واكسن نه‌تنها خبری وجود ندارد، بلكه نمی‌توان گمانه‌زنی هم كرد. چراكه این واكسن تنها مرحله اول آزمایش فاز انسانی را به‌تازگی آغاز كرده است و آغاز مراحل بعدی به نتایج اخذ شده از مرحله اول بستگی دارد.
 
به چند داوطلب تزریق شده است:‌ در مرحله اولیه تست بالینی كووپارس ۱۳ نفر به عنوان پیشقراول، واكسن دریافت كرده‌اند كه حال عمومی همه داوطلبان خوب است. مسعود سلیمانی، مسؤول بالینی واكسن كووپارس شركت رازی به جام‌جم می‌گوید: «امروز هم ۱۲۰ نفر از داوطلبان كه به چهار گروه ۳۰ نفره تقسیم شده‌اند، وارد مرحله تزریق آزمایشی واكسن می‌شوند.»
 
به گفته سلیمانی بعد از گذشت ۳۵روز، نتایج آزمایش بالینی آنالیز و به سازمان غذا و دارو گزارش می‌شود تا درباره ادامه روند آزمایش واكسن، تصمیم‌گیری شود.
 
كووپارس چند دوز است: آن‌طور كه سلیمانی به جام‌جم می‌گوید، واكسن كووپارس به روش پروتئین نوتركیب ساخته شده است. این واكسن در سه دوز تهیه شده است كه دو دوز اول عضلانی و دوز سوم استنشاقی است. تزریق واكسن در روز صفر و ۲۱ صورت می‌گیرد به این مفهوم كه بین دو تزریق اول ۲۱ روز فاصله است و دوز استنشاقی هم روز ۵۱ در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
 

واكسن میلاد نور

 
در چه مرحله‌ای است: مصطفی قانعی، دبیر كمیته علمی ستاد ملی مقابله با كرونا، واكسن «میلاد نور» را «واكسنی مرتبط با وزارت دفاع» نامیده است. آن‌طور كه او گفته میلاد نور در نوبت ورود به فاز مطالعات انسانی است و در مراحل پایانی اخذ مجوز كمیته اخلاق قرار دارد. مسعود سلیمانی، مسؤول بالینی واكسن میلاد نور به جام‌جم می‌گوید، مجوز اخلاق واكسن میلاد ‌نور صادر شده است و این واكسن در انتظار مجوزهای لازم برای ورود به آزمایش انسانی است.
 
چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد: برای گمانه‌زنی زمان تولید انبوه این واكسن بسیار زود است چرا كه این واكسن تازه مجوز اخلاق برای تست انسانی گرفته است. اما پیش‌فرض مسعود سلیمانی، مسؤول بالینی واكسن میلاد نور این است كه پس از موفقیت در آزمایش اول در مردادماه سال ۱۴۰۰ این واكسن به تولید انبوه برسد.
 
به چند داوطلب تزریق شده است:‌ آن‌طور كه مسعود سلیمانی به جام‌جم می‌گوید، این واكسن از نوع واكسن ویروس غیرفعال شده است و قرار است روی ۱۳۵ داوطلب آزمایش شود. هرچند مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری چند روز پیش اعلام كرده بود «تعداد نفراتی كه برای انجام تست انسانی و بالینی واكسن میلاد نور داوطلب می‌شوند، كاملا مطابق واكسن ایران بركت است.»
 

واكسن فخری‌زاده

در چه مرحله‌ای است: محمد كریمی‌نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی كشور معتقد است واكسن شهید فخری‌زاده سومین واكسن ایرانی است كه مجوز تست بالینی را كسب كرده است. به این مفهوم كه این واكسن به‌تازگی مجوز تست انسانی را دریافت كرده و با این حساب واكسن شهید فخری‌زاده در مرحله آغازین تست انسانی قرار دارد.
 
چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد: در كارنامه قرارگاه پدافند زیستی كشور می‌توان به تولید اولین كیت پی‌سی‌آر كشور اشاره كرد و حالا هم معاون این قرارگاه می‌گوید «همزمان در كنار طی شدن این مراحل زیرساخت‌های تولید انبوه واكسن شهید فخری‌زاده فراهم شده و خط تولید واكسن به صورت دقیق و حرفه‌ای توسط وزارت دفاع طراحی شد تا این واكسن به تولید انبوه برسد.» پیش‌بینی او از زمان تولید انبوه این واكسن مردادماه ۱۴۰۰ است.
 
به چند داوطلب تزریق می‌شود:‌ در فاز نخست، این واكسن روی ۱۳۵ نفر از داوطلبان تست خواهد شد. واكسن شهید فخری‌زاده از نوع ویروس كشته شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها