عنوان سرطان به رشد غیر طبیعی سلول های بدن و تقسیم نامنظم آنها در بدن گفته می شود، این سلول های غیر قابل کنترل در قسمت های مختلف استخوانی بدن، بافتی را ایجاد می کنند و این بافت ها به صورت انواع تومورهای خوش خیم و بدخیم درمی آیند و ما نیز در این مقاله به معرفی انواع سرطان و تومورهای استخوانی می پردازیم.
کد خبر: ۱۳۰۶۴۴۳

معرفی انواع سرطان ها و تومورهای استخوانی

این بافت های سرطانی در برخی از موارد ساختار استخوان ها و در برخی از موارد عملکرد استخوان ها را نشانه می گیرند، ناگفته نماند برخی از این بافت ها در ظاهر استخوان ها مشکلی را ایجاد نمی کنند و دیده نمی شوند، اما برخی به طور طبیعی در استخوان های افراد بیمار مشهود است.

تومورهای خوشخیم در جای خود باقی می مانند و حرکتی ندارند به همین دلیل به خوبی درمان می شوند و یا نیاز به درمان ندارند، اما تومور های بدخیم حرکت می کنند و قسمت های مختلف بدن را نیز درگیر خود می کنند.

سرطان استخوان یکی از انواع سرطان هایی است که افراد بسیار کمی را درگیر خود می کند. اختلالات ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض تشعشعات هسته ای، پیچ خوردگی استخوان ها و شکستگی آنها می تواند در ایجاد سرطان استخوان موثر باشد.

سرطان ها و تومورهای استخوانی خوش خیم

معرفی انواع سرطان ها و تومورهای استخوانی

بسیاری از پزشکان برخی از تومورهای خوش خیم را درمان می کنند، اما برخی از این تومورها چون مشکلی ایجاد نمی کنند به حال خود رها می شوند. اما باز هم آن تومورها ممکن است در آینده برای بدن ایجاد مشکل کنند.

انواع تومورهای خوش خیم که می توانند در استخوان ها و غضروف ها ایجاد شود، شامل استئوکندرم، انکندروما، فیبروم های ناسازگار، سلول های بزرگ، دیسپلازی استخوانی، استوئید استئوما است که ممکن است افراد در سنین مختلف به خصوص جوانان و نوجوانان را درگیر خود کنند و بخشی از استخوان های بدن را مورد هدف قرار دهند.

بسیاری از این تومورها در ظاهر مشخص نمی شوند و وجود آنها باید به وسیله رادیوگرافی و عکسبرداری و توسط متخصص و جراح تومور استخوانی تشخیص داده شود.

همچنین سایر متخصصین ارتوپدی مانند متخصص و جراح زانو و لگن، جراح پا، جراح ستون فقرات، جراح شانه و ... نیز پس از تشخیص بیماری، بیمار را به متخصص مربوطه ارجاع خواهند داد.

  • استئوکندرم

تومور استخوانی استئوکندرم، بیشتر جوانان را مورد آسیب قرار می دهد و اغلب در انتهای استخوان های بلند، مانند ران ها و بازوها ایجاد می شود و بافت توموری آن نیز بیشتر در استخوان ها و غضروف ها ایجاد می شود و به صورت بیرون زدگی نیز مشهود می گردد.

  • انکندروما

تومور انکندروما، نیز ممکن است در تمام استخوان های ران ها، بازوها و دست ها ایجاد شود و بافت آن نیز در مغز استخوان و غضروف تشکیل می شود.

در بیشتر موارد بیماران این تومور را از کودکی تا بزرگسالی به همراه خود دارند و چیزی متوجه نمی شوند. این تومور در این نواحی بیشتر به غضروف سازی می پردازد.

  • فیبروم

تومور فیبروم های ناسازگار، یک نوع کیست استخوانی بسیار ساده است که نوجوانان را درگیر می کند. تومور سلول های بزرگ نیز در قسمت های دوار و گرد استخوانی دیده می شوند که این نوع تومور خیلی کم در بدن افراد مختلف ایجاد می شود.

دیسپلازی استخوانی

دیسپلازی استخوانی نیز نوعی تومور خوشخیم است که به خودی خود قابل مشاهده نیست و فقط با رادیوگرافی دیده می شود و بیشتر در اثر ایجاد شکستگی ها خود را نشان می دهد و منشاء ژنتیکی دارد.

استوئید استئوما

تومور استوئید استئوما در ران افراد ایجاد می شود و دارای دردهای شبانه است. به همین دلیل پزشکان برای کاهش این دردها با استفاده از روش های مختلف به درمان آن می پردازند.

سرطان ها و تومورهای استخوانی بدخیم

در این میان برخی از افراد بدشانس به سرطان استخوان مبتلا می شوند، سرطانی که دارای تومورهای بدخیم و خطرناک است و باید حتما به درمان آن پرداخت و به راحتی از کنار آن نگذشت.

معرفی انواع سرطان ها و تومورهای استخوانی

این تومورهای بدخیم به سمت اعضای مختلف بدن می روند و ممکن است، باعث ایجاد سرطان های دیگر شوند.

انواع تومورهای بدخیم شامل کندروسارکوما، استئوسارکوم، سارکوم یوئینگ، و سرطان استخوان ثانویه هستند که هر کدام مشخصات مخصوص به خود را دارند.

  • کندروسارکوما

تومور بدخیم کندروسارکوما، بیشتر افراد سالمند را درگیر می کند. این تومور در لگن، شانه های دست و ران این افراد ایجاد می شود.

  • استئوسارکوم

استئوسارکوم بیشتر در افراد کم سن و سال ایجاد می شود و به سرعت به قسمت های دیگر بدن نفوذ می کند. محل تشکیل این تومور نیز در بالا و پایین زانوها و شانه ها به خصوص در استخوان های بلند این نواحی است. قابل ذکر است که این تومور در صفحات رشد استخوان های ناحیه های ذکر شده ایجاد می شود.

  • سارکوم

سارکوم نیز بیشتر در مردان و در سنین بزرگسالی و گاهی در کودکان زیر هفت سال ایجاد می شود. این تومور بیشتر در استخوان های لگن، ستون فقرات، جمجمه، سینه، پاها و دست ها ایجاد می شود. این تومور در عضلات چربی و عروق این استخوان ها نفوذ می کند و سبب ایجاد خطر می شود.

  • سارکوم یونگ

سارکوم یوئینگ بیشتر در استخوان های نرم و بلند بازوها و پاها ایجاد می شود و کودکان و نوجوانان و به طور کلی افراد کم سن و سال بیشتر در معرض ابتلا به این نوع تومور بدخیم هستند.

  • سرطان استخوان ثانویه

سرطان استخوان ثانویه نیز بیشتر در افراد مسن و سالمند بروز پیدا می کند. به دلیل اینکه در جای دیگر بدن مانند کلیه، پروستات، سینه، ریه و ... ایجاد شده و به استخوان های نواحی ذکر شده متاستاز پیدا کرده است، نام ثانویه را به خود گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها