روحانی در گفتگو با نخست وزیر عراق تاکید کرد:

ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق

رئیس جمهور از عراق به عنوان کشور مسلمان و دوست ایران که از جایگاه مهمی در تعاملات سیاسی و امنیتی منطقه برخوردار است، نام برد و بر توسعه و تعمیق روابط و همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها با این کشور تاکید کرد.
کد خبر: ۱۳۰۶۳۳۵

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی بعد از ظهر شنبه در تماس تلفنی «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، با اشاره به ظرفیت‌های فراوان همکاری‌های ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه، افزود: ارتقاء سطح روابط اقتصادی همپای روابط سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است و تسهیل در صدور روادید تجاری برای تجار و بازرگانان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی می‌تواند به توسعه این روابط کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه امنیت، یکپارچگی، صلح و آرامش در عراق مورد توجه جدی و اولویت ایران است، تصریح کرد: ما با هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی عراق مخالفیم و آن را به ضرر این کشور و کل منطقه می‌دانیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه میلیاردها دلار ارز متعلق به ایران در بانک‌های عراق برخلاف قانون بلوکه شده و برغم قول‌های مکرر مسئولین عراق هنوز منابع متعلق به ایران آزاد نشده است، بر ضرورت آزادسازی فوری منابع ارزی ایران در عراق تاکید کرد.

وی حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای منطقه از جمله عراق را موجب بی‌ثباتی و ناآرامی دانست و افزود: آمریکایی‌ها همیشه در منطقه نقش تخریبی داشته‌اند و تسریع در اجرای مصوبه پارلمان عراق درمورد خروج نظامیان آمریکایی از این کشور می‌تواند به برقراری صلح و ثبات و آرامش در این کشور و منطقه کمک کند.

روحانی با بیان اینکه مشکلات و مسائل منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه حل و فصل شود، بر آمادگی جمهوری اسلامی برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه با هدف حفظ امنیت و صلح و آرامش تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به توافقات خوب تهران – بغداد برای توسعه و تعمیق مناسبات دو جانبه از جمله پروژه راه آهن شلمچه – بصره و همکاری‌ها در حوزه انرژی و تبادلات مرزی و ترانزیتی، بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن این توافقات تاکید کرد و افزود: خوشبختانه اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده و گام‌های خوبی برداشته شده است و باید تلاش کنیم تا این رابطه بیشتر و مستحکم‌تر شود .

نخست وزیر عراق نیز در این گفت‌وگو از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دوست و همسایه خوب عراق نام برد و با تاکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه زمینه‌ها، آغاز عملیات پروژه راه آهن شلمچه – بصره و اتصال خط آهن دو کشور را گام مهمی در مسیر توسعه روابط اقتصادی و تجاری بغداد – تهران عنوان کرد

مصطفی الکاظمی با قدردانی از ایران بخاطر کمک‌ها به برقراری امنیت و ثبات در عراق، تحریم های آمریکا علیه ایران را غیر قانونی و ظالمانه خواند و گفت: خوشبختانه با تغییرات ایجاد شده در دولت آمریکا شرایط جدیدی برای همکاری کشورها فراهم شده و عراق همه تلاش خود را برای رفع کامل تحریم‌ها علیه ایران بکار خواهد بست.

نخست وزیر عراق همچنین از تشکیل کمیته ای ویژه در این کشور برای تسهیل در فرایند تزانزیت کالا بین دو کشور خبر داد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها