تلاش سه کشور اروپایی و آمریکا برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای حکام، تلاشی بی‌مبنا و بی‌ثمر بود.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۹۰

از این جهت بی‌مبنا بود که تعهدات پادمانی ایران در حال اجراست و در سفر اخیر گروسی به ایران بر اجرای کامل پادمان تاکید شد و این تعهدی است که ایران به آژانس داده است.

با خروج آمریکا از برجام و به‌دنبال آن بدعهدی اروپا در اجرای تعهداتش که عمدتا حول عادی‌سازی روابط اقتصادی بود ایران ابتدا گام‌هایی را در راستای کاهش تعهدات خود برداشت و به دلیل این‌که غرب تا کنون اقدام مثبتی در عملی کردن تعهداتش انجام نداده است، در نهایت با اجرای قانون اقدام راهبردی از ۵ اسفند اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شد و از این نظر تلاش غرب برای صدور قطعنامه علیه کشورمان بی‌مبنا بود. جمهوری اسلامی اقدام غیرقانونی انجام نداده و مشغول عملی کردن تعهداتش بود.

از سوی دیگر، تلاش غرب برای صدور قطعنامه علیه ایران بی‌ثمر هم بود زیرا ایران فراتر از تعهداتش به یک توافق و تفاهم فنی با گروسی دست یافته است.

بر این اساس، هر چند ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرده است اما برای نشان دادن حسن نیت خود به یک تفاهم فنی با آژانس نیز رسید. این گامی غیر الزام‌آور و برای نشان دادن حسن نیت ایران بود اما حرکت غرب حاکی از
حسن نیت نبود.

فراتر از آن باید به این مساله هم توجه داشت که همصدایی مسؤولان در اجرای قانون اقدام راهبردی، باعث ناکامی غرب در اعمال فشار بیشتر علیه ایران شده است.

این قانون در مقابل زیاده‌خواهی آنها طراحی شده و توانست کشور را تقویت کند تا آنها وادار به بازگشت از مسیر اعمال فشار علیه ایران شوند. براساس این قانون به توانمندی غنی‌سازی ۲۰درصد دست یافته و دیگر زیر بار اجرای پروتکل الحاقی نیز قرار نداریم.

موضع مقتدرانه و همصدایی در اجرای قانون اقدام راهبردی در میان سازمان‌های مربوط و پیگیری و نظارت مجلس نشان می‌دهد هر زمان مسؤولان کشور به‌صورت همصدا و از موضع عزت و توانمندی و اقتدار در مقابل زیاده‌خواهی غرب ایستادگی کرده‌اند، در نهایت آنها مجبور به عقب‌نشینی از مسیر اشتباه خود شده‌اند.

در ادامه این مسیر نیز مجلس همچنان بر اجرای دقیق قانون اصرار داشته و بر آن نظارت خواهد کرد. اجرای این قانون به توانمندی کشور افزوده و در عرصه بین‌المللی موجب ایجاد قدرت و توان برای ما خواهد شد. ادامه همصدایی موجود همچنان کشورما را در مدار اقتدار قرار می‌دهد.

ابوالفضل عمویی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها