نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آژانس حدود ۲ ماه است که نتایج تجزیه و تحلیل و سوالات مرتبط را درباره ۲ مکان به ایران ارائه کرده و این تحلیل ها در حال بررسی توسط ایران با هدف ارائه پاسخ های لازم به این نهاد است.
کد خبر: ۱۳۰۶۱۶۸

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، با توجه به بررسی دو گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حوزه برجام و پادمان در شورای حکام، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین، مواضع کشورمان را در این خصوص تشریح کرد که مهمترین نکات مطروحه در زیر آمده است.

تعیین هرگونه ضرب الاجل غیرواقعی برای هر نوع تعامل، به نفع هیچ یک از طرفین نیست

غریب آبادی در این خصوص عنوان کرد: در نتیجه همکاری ایران، تمامی فعالیت های مربوط به نظارت و راستی آزمایی آژانس بدون مانع، حتی در اوج همه گیری کرونا، به طور مستمر انجام شده اند. در همین رابطه، گزارش مدیرکل خود گویای حقیقت است.

وی اضافه کرد: به منظور رسیدگی به موضوعات ادعایی ذکر شده در گزارش مدیرکل، ایران حسن نیت و شفافیت خود را از طریق تعامل فعالانه با آژانس نشان داده است. علاوه بر مکاتبات و پاسخ های متعدد که توسط ایران در این زمینه ارائه شده است، طی ۶ ماه گذشته نیز چندین بازدید سطح بالا توسط مقامات آژانس با هدف تبادل نظرات فنی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مورد مکان های مورد نظر، ایران حسن نیت خود را از طریق اعطای دسترسی های درخواستی به آن مکان ها نشان داد، اظهار داشت: در مورد اولین مکان، چندین بازدید و تعامل و مکاتبه انجام شده و شفاف سازی ها و توضیحات ضروری توسط ایران ارائه شد.

نماینده ایران اضافه کرد: از طرف ما، کارشناسان فنی دیدگاه ها و ارزیابی متفاوتی نسبت به ارزیابی های آژانس دارند.

وی با ذکر این نکته که ایران، آمادگی خود را برای تعامل با آژانس به منظور ادامه مباحث فنی اعلام کرده است، تصریح کرد: با توجه به این شرایط، تعیین هرگونه ضرب الاجل غیرواقعی برای هر نوع تعامل، به نفع هیچ یک از طرفین نیست.

درخواست جدید آژانس در دست بررسی است

غریب آبادی همچنین در مورد اورانیوم طبیعی در قالب دیسک فلزی، یادآور شد که بازرسان آژانس دو بار در طول نیمه دوم سال ۲۰۲۰ فعالیت راستی آزمایی میدانی را در مکان مورد نظر انجام دادند. این علاوه بر «راستی آزمایی موجودی فیزیکی» سالانه می باشد که معمولاً در نیمه اول سال انجام می شود. با این حال، درخواست جدید آژانس در دست بررسی است.

وی همچنین گفت: در مورد دو مکان دیگر، آژانس فقط حدود دو ماه است که نتایج تجزیه و تحلیل و سوالات مرتبط را به ایران ارائه کرده است. این تحلیل ها در حال حاضر تحت ارزیابی و بررسی توسط ما با هدف ارائه پاسخ های لازم به آژانس است.

نماینده دائم ایران در آژانس تصریح کرد: مطرح کردن نگرانی های ساختگی و بزرگ نمایی غیر ضروری و نامتناسب چند موضوع ادعایی که با فعالیت های جاری هسته ای نیز ارتباطی ندارند و از هیچ فوریتی نیز برخوردار نیستند، به ویژه در حالی که ایران هنوز با آژانس با هدف حل و فصل آنها در حال تعامل است، هیچ ثمری به جز ایجاد مشکلات جدید ندارد.

این ایران بود که با حسن نیت و شفافیت، دسترسی آژانس به مکان ها را فراهم کرد

وی یادآور شد: از این گذشته، نباید فراموش کرد که این ایران بود که با حسن نیت و شفافیت، دسترسی آژانس به مکان ها را فراهم کرد.

غریب آبادی به سفر اخیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر مدیرکل آژانس به تهران در ۲۱ فوریه ۲۰۲۱، مقامات جمهوری اسلامی همچنین بر اهمیت پرهیز از ایجاد هرگونه مشکل غیرضروری و تعقیب رویکرد سیاسی در مورد این موضوعات که می تواند به روحیه همکاری موجود آسیب برساند، تأکید کردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: با توجه به حسن نیت و شفافیت نشان داده شده توسط ایران، به ویژه از طریق ارائه دسترسی، مقامات ایرانی همچنین بر لزوم حل و فصل این مسائل در سریع ترین زمان ممکن تأیید مجدد کردند.

وی خاطرنشان کرد: در این چارچوب، باید یادآوری کنم که تعاملات فنی بین ایران و آژانس همواره وجود داشته و دو طرف برای حل و فصل چند موضوع پادمانی، مدت هاست که در حال کار و تعامل هستند و در طول دو سال گذشته نیز چندین نشست فنی برگزار کرده اند. نشست اعلام شده فنی اوایل ماه آوریل از سوی مدیرکل نیز در تداوم همین مسیر می باشد و مبین تعریف یک فرآیند یا ترتیبات جدید نیست.

غریب آبادی افزود: ما به تلاش های مشترک برای حل و فصل سریع چند موضوع باقیمانده پادمانی ادامه خواهیم داد.

رافائل گروسی روز دوشنبه ۱۱ اسفند ماه در نشست شورای حکام آژانس سپس ادعای وجود مواد رادیواکتیو در تأسیسات اعلام‌نشده در ایران را تکرار کرد: «وجود ذرات متعدد اورانیوم با منشأ انسانی، از جمله ذرات تغییریافته ایزوتوپی، در مکانی که از سوی ایران اعلام نشده بود، نشانه واضحی از این است که مواد اتمی یا تجهیزات آلوده به مواد اتمی در آن مکان وجود داشتند. بعد از ۱۸ ماه، ایران هنوز توضیح فنی معتبر، کامل و ضروری درباره وجود این ذرات را ارائه نکرده است. در نبود یک توضیح فنی معتبر از سوی ایران، آژانس عمیقا نگران است که شاید مواد اتمی اعلام‌نشده [برای مدت‌ها] در این مکان اعلام‌نشده وجود داشتند و اینکه چنین مواد اتمی از سوی ایران ذیل توافق پادمانی، گزارش نشده است».

وی همچنین عنوان کرد: «با توجه به سه محل دیگر که هیچکدام به آژانس اعلام نشده بودند، ایران به هیچکدام از سوال‌های آژانس درباره حضور احتمالی مواد اتمی در این مکان‌ها پاسخ نداده است. نتایج نمونه‌برداری‌های محیطی در سال ۲۰۲۰ از این دو مکان، ذرات اورانیوم با منشأ انسانی را پیدا کرد. ماه قبل، ما نتایج خود و سوالات مرتبط را به ایران ارائه کردیم».

اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی نتوانستند به تعهدات خود تحت برجام پایبند باشند و اقدامی نکردند

وی با ذکر این نکته که ما هم اکنون در مقطعی حساس در رابطه با برجام قرار داریم، اظهار داشت: طی پنج سال گذشته، جمهوری اسلامی ایران با حفظ برجام ثابت کرده است که با وجود همه مشکلات به علت خروج آمریکا از توافق، یک بازیگر مسئول است. در چنین شرایطی، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی فارغ از صدور بیانیه های سیاسی متعدد در حمایت از برجام، نتوانستند به تعهدات خود تحت برجام پایبند باشند و اقدامی نکردند.

نماینده ایران بیان کرد: در این فضا، ایران برای بازگرداندن توازن از دست رفته به توافق، یک سری تدابیر جبرانی را اتخاذ کرده است و البته همواره به برگشت پذیری تمامی این اقدامات به هنگام بازگشت تمامی اعضا به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام نیز تأکید کرده است.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود، مجلس شورای اسلامی ایران در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از حدود دو سال و نیم از خروج آمریکا از برجام و فقدان اقدامات عملی اتحادیه اروپا / سه کشور اروپایی در اجرای تعهدات خود، قانونی را تحت عنوان «برنامه اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران» تصویب کرد. ماده ۶ این قانون، دولت را ملزم می کند که در صورت ادامه عدم پایبندی شرکت کنندگان در برجام به تعهدات خود درخصوص عادی سازی کامل روابط بانکی و رفع تمامی موانع صادرات نفت و مشتقات نفتی و همچنین بازگرداندن درآمدهای حاصله ظرف دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، اجرای تمامی فعالیت های نظارت و راستی آزمایی فراتر از موافقتنامه پادمان ایران با آژانس، از جمله اجرای پروتکل الحاقی، را متوقف کند.

ایران بار دیگر پنجره جدیدی از فرصت را گشوده

غریب آبادی اضافه کرد: در بحبوحه وضعیتی که دولت ایران در حال اجرای قانون مجلس بود، از درخواست مدیرکل آژانس برای سفر به تهران، با حسن نیت و با روحیه همکاری و تقویت اعتماد متقابل، نیز استقبال شد. در نتیجه رایزنی های فشرده و مثمر ثمر بین دو طرف، بیانیه مشترکی، سازگار با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، برای یک بازه تا سه ماه در ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ صادر شد. بر این اساس، ایران تا ۳ ماه داده های ذخیره شده توسط تجهیزات نظارتی و اطلاعات مربوط به برخی فعالیت ها، همانطور که در ضمیمه مشخص شده است، را حفظ می کند. بازبینی این داده ها توسط آژانس زمانی صورت خواهد که چنانچه ایران، بعد از توقف همه تحریم ها، تصمیم به از سرگیری اجرای تعهدات مرتبط هسته ای خود بگیرد؛ در غیر این صورت تمام داده های جمع آوری شده در پایان ماه سوم پاک می شوند.

وی بیان کرد: با این تفاهم متقابل مبتنی بر حسن نیت، یک فرصت سه ماهه دیگر فراهم شد. ایران بار دیگر پنجره جدیدی از فرصت را گشوده است و اکنون بار اثبات آن بر عهده دیگران است تا با اجرای عملی تعهدات خود، از آن استفاده کنند.

غریب آبادی ادامه داد: در حالی که دولت قبلی آمریکا در پیگیری سیاست فشار حداکثری خود ناکام ماند، دولت جدید ایالات متحده نیز هنوز اقدامات عملی برای تغییر مسیر انجام نداده است. همانطور که مقام معظم رهبری اعلام فرمودند، ما به عمل سایر شرکت کنندگان نگاه خواهیم کرد، نه به سخنان آنان، و پس از تأیید اقدامات آنها، ما نیز متعاقبا و به طور متناسب عمل خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر همه تحریم ها به یکباره برداشته شود، ما نیز آماده هستیم که یک باره به اجرای کامل برگردیم. این ایران نبود که میز مذاکره کمیسیون مشترک را ترک کرد و بار مسئولیت برعهده آنانی است که می خواهند دوباره به میز مذاکره بپیوندند و باید اقدامات عملی مناسبی را برای به دست آوردن آن انجام دهند.

غریب آبادی گفت: با توجه به همکاری های سازنده و جاری ایران و آژانس، هرگونه اقدام با انگیزه های سیاسی و سوء استفاده از آژانس برای مقاصد چانه زنی و ایجاد انحراف در آژانس، کاملاً مخرب می باشد. این رویکرد همچنین گامی کاملاً غیرسازنده در رابطه با اعتماد متقابل و حسن نیت موجود بین آژانس و ایران تلقی می شود. در این چارچوب، ما از هوشیاری و تدبیر اعضای آژانس، بویژه شورای حکام و مدیرکل، در تلاش های خود برای جلوگیری از ایجاد تنش های غیر ضروری و حفظ فرصت های موجود برای دیپلماسی، استقبال می کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها