توطئه هواپیما‌ربایی، با تلاش یگان امنیت پرواز سپاه در آسمان اصفهان خنثی شد

عملیات نجات در پرواز ۳۳۴

توطئه مرد هواپیما‌ربا و سه عضو خانواده‌اش برای ربودن فوکر ۱۰۰ ایران ایر و انتقال آن به یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با تلاش نیروهای یگان امنیت پرواز سپاه خنثی شد. متهم پس از درگیری با مهمانداران‌، برای رسیدن به خواسته‌اش تهدید به بمب‌گذاری کرد.
کد خبر: ۱۳۰۶۲۵۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، «مسافران محترم کمربندهای خود را ببندند، پشتی صندلی را به حالت طبیعی برگردانید و....» این صحبت‌های سرمهماندار هواپیمای ایران‌ایر‌، نشانه آماده شدن هواپیما برای پرواز بود.
 
پروازی که با تاخیر انجام می‌شد و ۶۳ مسافر فوکر ۱۰۰ کلافه منتظر بودند تا زودتر هواپیما در مشهد بر زمین بنشیند. بعد از چند دقیقه‌، فوکر ۱۰۰ روی باند پرواز فرودگاه اهواز قرار گرفت و ساعت ۲۲ و ۱۰ دقیقه پنجشنبه از روی باند فرودگاه جدا شد.
 
مسافران این پرواز قرار بود علاوه بر استرس تکان‌های هواپیما و ترس از سقوط‌، وحشت دیگری را تجربه کنند، وحشت هواپیما‌ربایی و شاید هم انفجار هواپیما توسط هواپیما‌ربا. ماجرا از وقتی شروع شد که یکی از مسافران از روی صندلی‌اش بلند شد و بعد از درگیری با مهمانداران ادعا کرد ، به خود بمب وصل کرده و هواپیما با تغییر مسیر باید در یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فرود بیاید.
 
هواپیماربا از سرمهماندار خواست موضوع را به خلبان اطلاع دهد. او مدام تهدید می‌کرد اگر خواسته‌اش اجرا نشود، هواپیما را در آسمان منفجر می‌کند. این تهدیدها وحشت به جان ۶۳ مسافر و ۹ خدمه فوکر ۱۰۰ انداخته بود . خلبان که به نزدیکی اصفهان رسیده بود، موضوع را به برج مراقبت اطلاع داد و بعد از بررسی اوضاع قرار شد هواپیما در  فرودگاه اصفهان فرود اضطراری داشته باشد.
 
باند فرود و همه امکانات برای حوادث احتمالی آماده شد . نیروهای امنیت پرواز به دنبال فرصتی بودند تا بدون آسیب به مسافران و خدمه، هواپیماربا را دستگیر کنند. سرانجام در عملیاتی ضربتی هواپیماربا دستگیر و هواپیما در فرودگاه اصفهان به زمین نشست و مسافران سریع تخلیه و به سالن ترانزیت منتقل شدند.
 

 توطئه‌ای که خنثی شد

ماجرای وحشت در پرواز شماره ۳۳۴ ظهر دیروز با اطلاعیه روابط عمومی فرماندهی سپاه حفاظت هواپیمایی  خبرساز شد. در این اطلاعیه آمده ؛ توطئه ربایش یک فروند هواپیما فوکر ۱۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی ایران ایر که پنجشنبه شب از فرودگاه اهواز به سمت مشهد مقدس به پرواز در آمده بود، با هوشیاری پاسداران یگان امنیت پرواز سپاه و با فرود اضطراری هواپیما در فرودگاه اصفهان و دستگیری عامل آن خنثی شد. بر اساس اظهارات اولیه، عامل این توطئه قصد داشته است هواپیما را پس از ربایش در فرودگاه یکی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به زمین بنشاند.
 

 آغاز تحقیقات

با فرود هواپیما و در بررسی‌های اولیه مشخص شد، هواپیما‌ربا همراه سه عضو دیگر خانواده‌اش در این پرواز حضور داشتند که هر چهار نفر دستگیر شدند.
 
همچنین یک مقام آگاه به ایلنا گفت: هیچ بمبی در کار نبوده و این افراد به دور کمر خود چوب بسته بودند. هواپیما به آشیانه ایزوله منتقل شد تا بررسی‌های چک و خنثی بر روی آن انجام شود. هواپیمایی جایگزین برای انتقال مسافران به مشهد در نظر گرفته شد و آنها دیروز عازم مشهد شدند.
 
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور دیروز در گفت‌و‌گو با جام‌جم درباره جزئیات این هواپیماربایی گفت: هواپیمای فوکر ۱۰۰ در موقعیت اصفهان تهدید به بمب‌گذاری شد و پرواز ساعت ۲۲ و ۴۰ دقیقه  - نیم ساعت بعد از پرواز - به فرودگاه اصفهان تغییر مسیر داد. خلبان با اعلام وضعیت فوق‌العاده درخواست فرود در اصفهان داشت که بدون مشکل  فرود آمد و سپس هواپیما به منطقه امن هدایت و مسافران پیاده شدند.
 
محمد حسن ذیبخش ادامه داد: با اقدام به موقع نیروهای امنیتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هواپیما‌ربایان دستگیر شدند و هواپیما مورد بازرسی امنیتی قرار گرفت و همچنین در دستوری ویژه بازرسی‌‌های فرودگاه‌ها در ترمینال‌ها و  رمپ پروازی علی‌الخصوص در فرودگاه اهواز تقویت شد.
 
وی خاطر نشان کرد: متهم با درگیری و تهدید قصد داشت هواپیما را به یکی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ببرد که با تلاش گارد امنیت پرواز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حفظ جان مسافران و خدمه پرواز‌، ناکام ماند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها