مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران اعلام کرد

پیشرفت فیزیکی ۴۵ درصدی پروژه راه دسترسی بندر نوشهر

با امضای تفاهم‌نامه‌هایی میان وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و نیرو، استارت گردشگری آبی کشور زده شد

۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در خدمت گردشگری

گردشگری آبی‌ـ‌دریایی از بخش‌های فعال، جذاب و درآمدزای صنعت گردشگری در جهان امروز و کشورهایی است که از نعمت دریا و دریاچه و ساحل برخوردارند؛ ظرفیتی که در کشور ما و با وجود داشتن ۵۸۰۰کیلومتر ساحل در شمال و جنوب و صدها تالاب و دریاچه پشت سد تقریبا بکر و دست‌نخورده مانده و هیچ بهره‌برداری رسمی و هدفگذاری‌شده از این نعمت و جاذبه طبیعی و پرسود و اشتغال‌آفرین نشده است.
کد خبر: ۱۳۰۶۱۱۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، استفاده از این بخش از صنعت گردشگری البته چند سالی است مدنظر مسوولان وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته هرچند در سخن و روی کاغذ، اینک اما این برنامه با تفاهم‌نامه‌ای که میان وزیران وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و نیرو بسته شده به بار نشسته و عملا فرآیند بهره‌برداری از این ظرفیت در مدار قرار گرفته است.
 
هفتم خرداد۹۸ تفاهم‌نامه‌ای میان علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رضا اردکانیان، وزیر نیرو با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های آبی کشور به ‌منظور توسعه و رونق گردشگری به امضا رسید.  تا همین چند روز پیش اما خبری از اجرای این تفاهم‌نامه در میان نبود و دست‌کم صحبتی از آن از طرف دو وزارتخانه موردنظر به میان نمی‌آمد، تا این‌که نشست رسمی دو وزیر و سخنانی که از آن بوی اجرای طرح به میان می‌آمد، طلسم ظرفیت مغفول گردشگری دریایی را شکست؛ نشستی که در وزارتخانه میراث فرهنگی برگزار شد و وزیر نیرو در آن از آغاز تحول بزرگی در گردشگری آبی کشور خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک طرح‌های آن یکی پس از دیگری افتتاح خواهد شد.   
 
به گزارش جام‌جم، رضا اردکانیان درباره وعده خود این‌گونه توضیح داد: با تاکید رئیس‌جمهوری و حرکتی که در وزارت نیرو با همکاری وزارت میراث‌فرهنگی آغاز شده، بدون نیاز به قانون و مصوبه جدید هیات‌وزیران، دست‌اندرکار تدوین ‌سازوکارهایی شدیم که به کمک آن در کنار کنترل کمی و کیفی و رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، هموطنان بتوانند از دریاچه‌های تازه احداث بهره‌مند شوند. صدق ادعای وزیر نیرو مبنی بر جدی‌گرفتن ظرفیت گردشگری دریایی از سوی وزارتخانه مطبوعش، سخنان قاسم تقی‌زاده‌خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا بود که در آن به امضای قرارداد ۳۰سد تا پایان دولت دوازدهم در چارچوب موضوع گردشگری سدها اشاره کرد.
 

۳۰دریاچه در اختیار مردم

بهره‌برداری از ظرفیت گردشگری آبی از سوی وزارتخانه نیرو ظاهرا سال گذشته و زمانی جدی گرفته شد که رئیس‌جمهور به موضوع گردشگری سدها اشاره کرد و همین اشاره به تشکیل کمیته‌های گردشگری سدها در ۳۱استان کشور منجر شد. 
تقی‌زاده دراین‌باره این‌گونه توضیح داد: تاسیسات آبی در وزارت نیرو سال‌ها در اختیار برخی امور خصوصی شرکت‌ها قرار می‌گرفت و مردم به آنها دسترسی نداشتند و در خارج از وزارت نیرو هم وقتی از گردشگری سدها و آوردن مردم برای دیدن آنها و استفاده بهینه از سدها صحبت می‌کردیم غالبا با مقاومت‌هایی مواجه بودیم اما از سال گذشته برنامه استان‌ها به کمیته‌های گردشگری ابلاغ شد تا سدهایی که می‌توان از آنها در این راستا استفاده کرد را معرفی کنند که درمجموع ۱۱۰سد معرفی و پس از انتشار فراخوان برای ۵۷سد، ۳۰سد انتخاب شد که در همین دولت به مرحله قرارداد می‌رسد.
 

راه‌اندازی خطوط دریایی با اقامت شبانه

مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی هم با دست پر به میدان آمده بود و برنامه‌هایش حاکی از افق روشن صنعت گردشگری آبی داشت که البته فعلا تا حصول به این وعده و برنامه‌ها باید همچنان صبوری کرد.
 
در هر روی یکی از برنامه‌های مونسان که در نشست به آن اشاره کرد راه‌اندازی خطوط دریایی بین ساحل و جزایر و بین جزایر بود که درباره‌اش گفت: آمادگی داریم که پکیج‌هایی را هم برای اقامت‌های شبانه و هم ترددهای روزانه تعریف کنیم. اگر بتوانیم این خطوط را راه‌اندازی و شناور‌های مورد نیاز را تامین کنیم علاوه بر موضوع گردشگری بر کاهش ترافیکی شهرها در ایام پیک کمک زیادی می‌شود.
 
حمایت از ساخت هتل‌های دریایی در شمال و جنوب و آمدن کروزهای بین‌المللی از دیگر برنامه‌هایی بود که وزیر گردشگری روی آنها دست گذاشت و بر اجرای آنها به منظور جذب گردشگر و جلوگیری از خروج ارز از کشور تاکید کرد.
 

راه‌وشهرسازی هم به میدان آمد

بی شک یکی از موانع جدی عدم بهره‌برداری از ظرفیت گردشگری دریایی تاکنون نبود زیرساخت‌های مناسب در این حوزه بوده که محمد اسلامی،​ وزیر راه‌وشهرسازی هم به آن اشاره کرد و گفت: تاکنون زمینه برای استفاده سازماندهی شده مردم از ظرفیت دریا و سواحل مهیا نشده و ما زیرساخت‌ها را به گونه‌ای فراهم نکردیم که این شرایط فراهم شود.
 
اسلامی هم از برنامه‌های مهم وزارت راه‌وشهرسازی در این عرصه رونمایی کرد و افزود: داشتن یک برنامه مدون و سازمان‌یافته برای پیشرفت و توسعه سواحل و استفاده از تفریحات دریایی موضوعی است که در این مقطع مورد توجه ما قرار دارد و در همین راستا نقشه راهی برای توسعه بنادر کوچک و بنادر گردشگری همچنین استفاده از ظرفیت دریا هم در اشتغالزایی و هم تفریحی آماده کرده‌ایم، چراکه معتقدیم گردشگری دریایی باید به یک جریان پایدار منجر شود، مسافرت دریایی به عنوان یک وسیله ایمن و پابرجا مورد توجه قرار بگیرد و همواره سفر دریایی برقرار باشد.
 

این ظرفیت حیف نشود

گرچه نشست چند روز پیش در وزارتخانه میراث فرهنگی و امضای تفاهم‌نامه میان چند وزارتخانه در راستای بهره‌داری از ظرفیت گردشگری آبی-دریایی مطبوع و خوشایند است اما همانطور که پیش از این اشاره کردیم و محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم برآن تاکید داشت باید منتظر ماند و وی اظهار امیدواری کرد که این تفاهم نامه‌ها در عمل به تقویت گردشگری دریایی منتهی شود. 
راستاد با اشاره داشتن ۵۸۰۰کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور را نشانگر پتانسیل بالای کشور در حوزه گردشگری طبیعی‌دریایی دانست و گفت: امیدواریم با همکاری‌های دو طرفه در زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات گردشگری دریایی کمبودی در این حوزه نداشته باشیم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت مسافری دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور را ۲۴/۸میلیون نفر در سال عنوان کرد و افزود: بر اساس اهداف و توسعه‌هایی که در حال انجام است این میزان در سال آینده به ۲۵میلیون نفر خواهد رسید. همچنین در حال حاضر ۵۷کشتی مسافربری با ۷۵۰۰صندلی در کشور فعالیت دارد که عمدتا در مسیر بندرعباس به جزیره قشم تردد دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها