متخصصان علوم تغذیه تاکید کردند

عوارض شدید زیاده روی در مصرف ماکارونی

چقدر این خوراکی ها لذیذ هستند: از یک تکه خوشمزه نان تست سفید تا یک بشقاب ماکارونی.  بسیاری از ما از مصرف غلات تصفیه شده لذت می بریم.
کد خبر: ۱۳۰۵۷۶۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، یک مطالعه جدید هشدار داده است که خوردن بیش از حد نان سفید، محصولات مرتبط با غلات تصفیه شده می تواند عواقب جدی داشته باشد؛ از جمله افزایش خطر بیماری های قلبی ، سکته مغزی و حتی مرگ زودرس.

کربوهیدراتهای تصفیه شده از جمله کروسان ، نان سفید و ماکارونی ، قسمتهای زیادی از فیبر را حذف کرده اند؛ به این معنی که سریعتر تجزیه و منجر به افزایش سریع سطح قند خون می شوند.

بر اساس یافته ها ، محققان از مردم می خواهند گزینه های سبوس دار مانند برنج قهوه ای و جو را جایگزین دانه های تصفیه شده مورد علاقه خود  کنند.

دانه ها کامل در نظر گرفته می شوند اگر حاوی هر سه قسمت اصلی باشند؛ یعنی سبوس ، ریشه و اندوسپرم.اگر یک یا چند قسمت اصلی حذف شده باشد  از دانه ها به عنوان «تصفیه شده» یاد می شود.

با بهره گیری مجدد از یک دانه ، حدود یک چهارم پروتئین موجود در یک دانه و نیمی از دو سوم یا بیشتر مواد مغذی از بین می رود و دانه را سایه ای از خود اصلی باقی می گذارد.

در این تحقیق ، محققان دانشگاه «سیمون فریزر» اثرات پیروی از رژیم غذایی غنی از غلات تصفیه شده را بررسی کردند. تجزیه و تحلیل آنها در رابطه با بررسی بیش از 130 هزار نفر از 21 کشور جهان بود.

غلات در رژیم غذایی شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شد؛ غلات تصفیه شده، غلات کامل و برنج سفید.

غلات تصفیه شده شامل غذاهایی بود که با آرد سفید تهیه می شدند  از جمله نان سفید ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، غلات صبحانه.

در همین حال ، غلات کامل شامل هر نوع غذایی است که با آرد سبوس دار ، یا غلات کاملا سالم تهیه شده بود.

تجزیه و تحلیل نشان داد که شرکت کنندگانی که بیش از هفت وعده غلات تصفیه شده در روز مصرف می کنند در معرض خطر 27 درصدی بیشتر مرگ زودرس قرار دارند.

همچنین مشخص شد 33 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی و 47 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

پروفسور اسکات لیر رهبر این مطالعه ، گفت: این مطالعه کار قبلی را تایید می کند که نشان می دهد رژیم غذایی سالم شامل محدود کردن غذاهای بیش از حد فرآوری شده و تصفیه شده است.

بر اساس یافته ها ، محققان پیشنهاد می کنند که افراد باید مصرف غلات تصفیه شده را محدود کنند.

رژیم غذایی سالم

برای اینکه خطر مرگ زودرس از افرادمختلف دور شود این رژیم غذایی می تواند بسیار مفید باشد:

 

*حداقل 5 قسمت از انواع میوه و سبزیجات را هر روز بخورید. میوه و سبزیجات تازه ، منجمد ، خشک و کنسرو شده شمارش می شود.

* وعده های غذایی خود را بر روی سیب زمینی ، نان ، برنج ، ماکارونی یا سایر کربوهیدرات های نشاسته ای و سبوس دار تنظیم کنید.

* 30 گرم فیبر در روز: این همان خوردن تمام موارد زیر است: 5 قسمت میوه و سبزی ، 2 بیسکویت غلات گندم کامل ، 2 برش ضخیم نان سبوس دار و سیب زمینی پخته شده بزرگ با پوست.

* برخی از گزینه های لبنی و گزینه های کم چرب و با قند پایین را انتخاب کنید.

* مقداری لوبیا ، حبوبات ، ماهی ، تخم مرغ ، گوشت و سایر پروتئین ها بخورید (شامل هر هفته 2 قسمت ماهی ، که یکی از آنها باید روغنی باشد)

* روغن ها و اسپردهای اشباع نشده را مصرف کنید البته به مقدار کم.

*6 الهی 8 فنجان / لیوان آب در روز بنوشید.

*بزرگسالان باید کمتر از 6 گرم نمک در روز مصرف کنند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها