گارد ساحلی هند از غرق شدن هشت پناهجوی روهینگیا در دریا و نجات بیش از 80 نفر از این پناهجویان که طی یک سفر چهار روزه از بنگلادش فرار کرده بودند خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۵۴۶۰

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از فارس، مقامات وزارت خارجه هند امروز جمعه اعلام کردند که گارد ساحلی این کشور موفق شده 81 پناهجوی روهینگیا را از یک شناور سرگردان در دریای «آندامان» نجات دهد.

براساس گزارش رویترز، این قایق مملو از پناهجویان روهینگیا در مجموع 90 سرنشین داشته است که 8 نفر آنها غرق شده و یک نفرشان نیز ناپدید شده است.

یک مقام وزارت خارجه هند تاکید کرده است که به این پناهجویان اجازه داده نخواهد شد وارد قلمروی هند شوند.

پیش از این آژانس پناهندگان سازمان ملل زنگ خطر درباره مفقود شدن این قایق پناهجویان روهینگیا را به صدا درآورده و گفته بود که این قایق 11 فوریه از سواحل بنگلادش در «کاکس بازار» حرکت کرده است.

کاکس بازار واقع در مرز بنگلادش با میانمار میزبان صدها هزار پناهجوی روهینگیا است که بعد خشونت ارتش و نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان در سال 2017 به این منطقه فرار کرده‌اند.

یکی از بازماندگان درباره این این حادثه گفته، بعد از 4 روز که با این قایق سفر کردیم موتور شناور خراب شد و آب و غذا هم نداشتیم. در زمان نجات بیشتر سرنشینان با بیماری ناشی از کم آبی و گرسنگی مواجه بودند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه هند، دو کشتی گارد ساحلی هند برای نجات این پناهجویان که 23 کودک نیز همراه آنها بود به منطقه نجات اعزام شدند . مذاکرات با دولت بنگلادش برای بازگشت امن آنها به این کشور در جریان است.

قایق حامل پناهجویان روهینگیا 1700 کیلومتر از بنگلادش دور شده و در 147 کیلومتری سواحل هند پیدا شده است.

دولت بنگلادش که می‌گوید توان نگهداری این پناهجویان را ندارد از پاییز گذشته روند انتقال هزاران پناهجوی مسلمان را به یک جزیره دور افتاده آغاز کرده است.

براساس گزارش شبکه بی بی سی، این اقدام دولت بنگلادش در حالی صورت می‌گیرد که به گفته گروه های حقوق بشری برخلاف میل و رضایت پناهجویان روهینگیایی است.

براساس گزارش رویترز، بنگلاش تا روز کنون هزاران نفر از این پناهجویان را به جزیره دور افتاده «باسان چار» در خلیج بنگال منتقل کرده است. گفته می‌شود این جزیره مستعد سیل است و هر ساله سیل های ویرانگری این جزیره را در می‌نوردد.

مسلمانان روهینگیا که ساکن مناطق غرب میانمار هستند سه سال پیش تحت خشونتهای بوداییان تندرو که مورد حمایت ارتش میانمار هستند از خانه و کاشانه خود رانده شده و به مرزهای بنگلادش پناه آوردند.

طبق تخمین های سازمان ملل در جریان این خشونت ها بیش از 10 هزار نفر کشته و بیش از 700 هزار نفر آواره شدند.

حکومت میانمار مسلمانان میانمار را شهروند این کشور حساب نمی‌کند و برای آنها هیچ حق اجتماعی و سیاسی قائل نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها