آیا جهان در سال ۲۰۶۰ نابود می‌شود؟

روی دیگر نیوتون؛ پیش‌گویی دانشمند بزرگ (+عکس)

نیوتن نیمه دوم عمر خود را یکسره صرف مطالعات مذهبی و کیمیاگری کرد.
کد خبر: ۱۳۰۵۳۶۲

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، بدون شک ایزاک نیوتن یکی از بزرگترین دانشمند تاریخ بشریت است.

روی دیگر نیوتون؛ پیش‌گویی دانشمند بزرگ (+عکس)

نیوتن در زمان خودش به حدی مشهور شد که حتی برخی او را فرشته یا ایزد دانسته و از این تعجب می‌کردند که یک موجودی مثل او اصلا چگونه آب و غذا می‌خورد. ب

ا این حال، حتی همین نیوتن که بدون شک نماد عقل در اروپای عصر جدید بود، تحقیقات عجیبی داشته که شاید خیلی به مذاق ما خوش نیاید.

فریتز لایبر (محقق) در این باره می‌گوید: «همه می‌دانند که نیوتن دانشمندِ بزرگی است. اما عده کمی به یاد دارند که او نیمی از عمرِ خود را صرفِ کیمیاگری و یافتنِ سنگ جادو کرد.»

بله درست است؛ نیوتن به جز ریاضیات، به علوم دیگری نیز علاقه داشته که در راسش کیمیاگری بوده است. البته این اتفاق نباید ارج و عظمت این دانشمند را کم کند. نباید از یاد برد که در آن زمان، دنیا هنوز در سایه عقاید خرافی، جادوگری، کیمیاگری و باور‌های قرون وسطایی به سرمی‌برد. اروپا تازه داشت وارد عصر جدید می‌شد و ساده‌ترین مسائل علمی که امروز از نظر ما بدیهی تلقی می‌شوند، درآن دوران هنوز ناشناخته بودند.

در نتیجه، کیمیاگری نیوتن تا حد زیادی قابل درک است. نیوتن هزاران صفحه مطلب مبهم، رمزی، و عجیب در مورد کیمیاگری دارد.

دست نوشت‌های نیوتن توسط اعضای خانواده اش نگهداری می‌شد تا زمانی که در سال ۱۹۳۶ جدا جدا فروخته شدند.

دانشمندان و موسسات دولتی زیادی سعی کردند این دست نوشته‌ها را جمع آوری کنند، اما یافتن برخی از آن‌ها مشکل بود.

حالا بسیاری از دست نوشته‌های نیوتن رمزگشایی شده و مطالب بسیار جالب و عجیبی از آن به دست آمده است. بد نیست در این بخش، به دو سه مورد از این مطالب جالب اشاره‌ای داشته باشیم.

روی دیگر نیوتون؛ پیش‌گویی دانشمند بزرگ (+عکس)

پایان دنیا در سال ۲۰۶۰

یک پژوهشگر کانادایی به نام «استیفن سنوبلن» در چنین روزی در سال ۲۰۰۳ فاش ساخت که یکی از دستخط‌های رمزی و عجیب ایزاک نیوتن (متعلق به ابتدای قرن ۱۸) نشان می‌دهد که او با محاسبات پیچیده‌ای پیش گویی کرده که جهان در سال ۲۰۶۰ پایان می‌یابد.

این دستخط اینک در یک آرشیو در اورشلیم نگهداری می‌شود. دستخط نیوتن بدون این که دارنده اش متوجه مطلب شود قبلا در یک حراج آثار تاریخی به فروش رفته بود.

سنگ فیلسوف، سنگی که همه چیز را طلا می‌کند

کیمیاگران در هر عصری به دنبال سنگ فیلسوف یا «حجر الفلاسفه» بودند. آن‌ها در پی این بودند تا با استفاده از این شی افسانه‌ای فلزات را به طلا تبدیل کرده و همینطور به راز عمر جاودان دست یابند البته تلاش‌ها کاملاً عبث نبودند.

اسید‌های هیدروکلریک، سولفوریک و نیتریک نتیجه‌ی تلاش کیمیاگران اولیه‌ی مسلمان برای دستیابی به سنگ جادو بودند که هر سه هم در صنایع مدرن کاربردی حیاتی دارند.

نیوتن هم در عین حال، شیفته‌ ایده‌ کیمیاگری شده بود. تخمین زده می‌شود او یک میلیون واژه در مورد کیمیاگری نوشته باشد و در سال‌های بین ۱۶۷۰ و ۱۶۸۰ مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های موجود کیمیاگری را دستنویس و تصحیح کرده باشد.

عنوان لاتین این مجموعه «آماده سازی جیوه‌ سوفیک برای تبدیل به سنگ جادو با استفاده از فلز پرتودار آنتیموان ماه و مریخ از روی دست نوشته‌های فیلسوفی آمریکایی» بود.

روی دیگر نیوتون؛ پیش‌گویی دانشمند بزرگ (+عکس)

نیوتن متکلم، فرستاده‌ای برای تفسیر کتاب مقدس

هرچند نیوتن بیشتر برای آثار علمی شهرت دارد، اما تعدادی از رساله‌های وی درباره تفسیر کتاب مقدس بوده اند.

وی خود را از اندک افراد زمانه می‌دانست که از سوی خدا برای تفسیر کتاب مقدس برگزیده شده بودند.

وی مانند بسیاری دیگر از هم‌وطنان هم‌عصرش از ستایندگان آثار «جوزف مید»  (یکی از مفسران ناتورالیست و پروتستان کتاب مقدس) بود. نیوتن تأکید زیادی بر تفسیر مکاشفه یوحنا داشت و یادداشت‌های فراوانی درباره این بخش از انجیل دارد.

وی به تثلیث معتقد نبود و همچنین نظریه هزاره‌ها را می‌پذیرفت. شاید به همین علت هم بوده که به نابودی جهان در هزاره دوم معتقد بود.

نیوتن نیمه دوم عمر خود را یکسره صرف مطالعات مذهبی و کیمیاگری کرد. او سال‌های سال به مطالعه نقشه طبقه همکف معبد گمشده سلیمان در بیت‌المقدس گذراند و زبان عبری را هم برای همین فرا گرفت تا سرنخ‌های ریاضی برای پیداکردن تاریخ دومین بازگشت مسیح و پایان جهان را در آن پیدا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها