یکی از متخصصان حوزه بهداشت و درمان در آلمان:

آیا تست خانگی تشخیص کرونا می‌تواند پاندمی را متوقف کند؟

یکی از متخصصان حوزه بهداشت و درمان در آلمان ادعا کرده است که اگر هر فردی بتواند خودش تست کرونا را انجام دهد می‌توان به همه‌گیری کرونا پایان داد و کارشناسان به دنبال این ادعا، مطالعه ای را برای تایید صحت و سقم آن انجام داده اند.
کد خبر: ۱۳۰۴۵۸۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، یکی از موضوعات مورد بحث در مورد اینکه هر کسی اجازه انجام تست تشخیص کرونا را داشته باشد، شک و تردید در مورد چگونگی اجرای درست آن است.

کارل لاوترباخ، یکی از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در آلمان معتقد است: اگر همه به طور منظم با تست خانگی خودشان را آزمایش کنند، برای نمونه پیش از رفتن به مهمانی نزد خویشاوندان یا دوستان، در این صورت زنجیره انتقال ویروس شکسته خواهد شد.

لاوترباخ نتیجه خودآزمایی را به طور کلی بسیار قابل اعتماد می‌داند و مدعیست: این تست‌ های خانگی هرچند همه موارد ابتلای مثبت را مشخص نمی‌کنند اما تقریبا همه موارد شیوع‌دهنده را تشخیص می‌دهند.

این ادعا اما تا چه اندازه درست است؟ چه نکته‌هایی را باید در مورد خودآزمایی بدانیم؟ «دویچه‌وله» با انتشار یک مطالعه در این زمینه، نکات زیر را بررسی و مطرح کرده است:

تست خانگی تشخیص کرونا چگونه عمل می‌کند؟

وقتی از خودآزمایی یا تست خانگی حرف می‌زنیم، منظورمان تست‌ سریعی است که هر کسی می‌تواند آن را به تنهایی انجام دهد. تست‌های سریع آنتی‌ژن برای تشخیص سارس‌ کووید۲ را می‌توان بدون در نظر گرفتن مکان یا تجهیزاتی خاص انجام داد و نتیجه بعد از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه آماده است.

افزون بر این، تست‌هایی هم وجود دارند که در آنها از مخاط حنجره یا بینی نمونه‌برداری می‌شود یا به تازگی از آب دهان (بزاق دهان) یا مدفوع.

براساس گزارش مؤسسه روبرت کخ، پایه و اساس این آزمایش‌ها این است که پادتن‌های موجود روی نوار تشخیص، آنتی‌ ژن‌ را پیوند می‌دهند، با این اتفاق آنزیمی فعال می‌شود که باعث تغییر رنگ می‌شود. این تغییر رنگ را می‌توان با چشم غیرمسلح دید.

در توضیحات منتشرشده روی وب سایت روبرت کخ آمده است که آزمایش‌های سریع آنتی‌ ژن به ویژه برای تشخیص وجود شمار بالایی از ویروس مناسب‌اند که مخصوصا از نظر مسری بودن اهمیت پیدا می‌کنند.

تست‌های سریع تا چه اندازه مطمئن هستند؟

تست‌ های سریع آنتی‌ ژن تأیید شده باید حساسیتی بیشتر از ۸۰ درصد داشته باشند.

تأیید سریع یک تست مستلزم این است که این تست باید از میان پنج مبتلا به ویروس کرونا دست کم چهار مورد را درست تشخیص دهد و در میان ۱۰۰ مورد غیرآلوده به ویروس اجازه دارد که حداکثر به اشتباه، سه مورد را مثبت نشان دهد.

در عمل اما نتیجه تست سریع به این دقت نیست. موسسه روبرت کخ در پژوهشی نشان می‌دهد در ۶۰ نفر نتیجه تست پی‌سی‌ار مثبت بود (یعنی ۱۰۰٪) اما انجام تست سریع، تنها ابتلا به «کروناویروس سندرم حاد تنفسی۲» در71.7درصد از آنها را تأیید می‌کرد. یعنی تقریبا از هر سه مورد مثبت ابتلا به کرونا، یک نفر از آنها به اشتباه نتیجه تست‌اش در روش تست سریع، منفی از آب درآمده بود.

اما یک نکته امیدوارکننده این است که طبق این پژوهش روبرت کخ، هر دو آزمایش قادر به تشخیص افراد غیرآلوده با نتیجه‌ای مشابه‌اند.

انجام تست سریع برای افراد عادی تا چه اندازه آسان است؟

تست‌های سریعی که هم اکنون در بازار آلمان عرضه می‌شوند تنها برای افراد آموزش دیده تأیید شده‌اند. دلیل اصلی آن هم این است که ممکن است گرفتن نمونه توسط افراد غیرآموزش‌دیده و ناوارد به درستی انجام نشود. برای نمونه انجام تست سریع با برداشتن نمونه از حلق یا بینی خود، می‌تواند برای افراد آموزش‌ندیده دشوار باشد.

البته نتایج پژوهشی تازه نشان می‌دهد که افراد ناواردی که دستورالعمل مناسبی دریافت کرده‌اند، می‌توانند این تست را به خوبی انجام دهند. در این پژوهش ۱۴۶ نفر دارای نشانه‌های بیماری، شرکت کردند. نتیجه تست پی‌سی‌آر در مورد ۴۰ نفر از آنها مثبت شد. همه شرکت‌کنندگان پس از روشن شدن نتایج تست پی‌سی‌آر، خودشان برای خود تست سریع را با برداشتن نمونه از بینی انجام دادند. 91.4 درصد از ۴۰ نفری که با تست اول جواب مثبت گرفته بودند، نتیجه تست سریع‌شان هم مثبت شد. در مورد ۱۰۶ نفر از کسانی که نتیجه تست اول در مورد آنها منفی بود، تست سریع هم در مورد ۹۹.۱ درصد آنها نتیجه را تأیید می‌کرد.

البته گفتنی است که این نتیجه را به دلیل شمار اندک شرکت‌کنندگان نمی‌توان به کل جمعیت کشور تعمیم داد.

چه کسی می‌تواند تست‌های سریع را خریداری کند؟

در آلمان اینگونه است که تست‌های سریع در حال حاضر تنها در اختیار افراد آموزش‌دیده قرار می‌گیرند. وزیر بهداشت و درمان این کشور، نتایج به اشتباه منفی این تست‌ها را یک خطر می‌داند چرا که به اعتقاد او افرادی که اشتباهی پاسخ تست‌شان منفی بوده ممکن است در عمل به تدابیر وضع شده برای مقابله با کرونا سهل‌انگاری به خرج دهند.

طبق گفته وزارت بهداشت، روش‌های تست کرونا توسط خود شهروندان، باید به گونه‌ای توسعه یابد که استفاده از آنها آسان باشد و آنها و از کیفیت مشخصی برخوردار باشند.

آیا تست‌های سریع آنتی‌ژن قادر به توقف پاندمی موجود هستند؟

یک نکته مشخص است و آن اینکه در حال حاضر تست‌های سریع تنها ۷۰ درصد از موارد ابتلا به کرونا را به درستی مثبت نشان می‌دهند و به این ترتیب بسیاری از نتایج منفی، اشتباه هستند؛ نتایجی که ممکن است در فرد احساس ایمنی کاذب در برابر ویروس ایجاد کنند.

از این گذشته از آنجا که نمی‌توان مطمئن بود که آیا افراد عادی آموزش‌ندیده می‌توانند به درستی این تست را خود انجام دهند یا خیر، این تست‌های سریع هنوز برای استفاده‌ی افراد عادی آموزش‌ندیده تأیید نشده‌اند.

از سوی دیگر کارشناسان هشدار می‌دهند که دریافت پاسخ منفی از این تست نباید به معنای مجوز انجام همه فعالیت‌ها و حضور و تردد در همه مکان‌ها تلقی شود. آنها تأکید می‌کنند که همه پروتکل‌های بهداشتی باید همچنان رعایت شوند. این مسئله به ویژه در مناطق پرخطر، اماکنی با لزوم حفاظت ویژه از افراد در معرض خطر، اهمیت پیدا می‌کند.

کارشناس امور بهداشت و درمان که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، گفته بود که این تست‌ها هرچند قادر به تشخیص همه موارد مثبت نیستند اما در عوض همه موارد قابل انتقال را تشخیص می‌دهند. بررسی‌های دویچه وله نشان می‌دهد چنین اظهارنظر کلی در مورد این مسئله صحیح نیست.

با استناد به گزارش مؤسسه پاول-ارلیش، نتیجه مثبت درست حاصل از تست‌های سریع را به ویژه در مورد افرادی می‌توان انتظار داشت که هنوز هیچ علامتی از بیماری در آنها دیده نشده یا تازه نشانه‌های اولیه را از خود بروز داده‌اند.

مؤسسه روبرت کخ می‌نویسد، هنوز به روشنی نمی‌توان گفت، فرد حامل ویروس دقیقا در چه بازه زمانی قادر به انتقال ویروس به دیگران است. به این معنا که وقتی‌ تست سریع احتمالا نتواند ابتلای فرد به ویروس را تشخیص دهد، فرد ممکن است در مراحل بعدی دوره‌ی بیماری خود، انتقال‌دهنده ویروس باشد.

هنوز هیچ‌گونه تست شخصی آنتی‌ژن برای خانه در دسترس نیست و برای همین نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این امکان قادر به توقف پاندمی خواهد بود یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها