با عرضه واکسن‌های اثربخش در پیشگیری از ابتلا به کووید۱۹ پژوهشگران در حال توسعه نسل بعدی واکسن‌های کرونا هستند

به دنبال نسل دوم واکسن کرونا

فناوری چاپگرهای سه‌بعدی که با زیست‌مواد می‌توانند بافت‌های مبتنی بر سلول‌های زنده را تولید کنند، توسط یک شرکت فناور داخلی بومی سازی شد.
کد خبر: ۱۳۰۳۷۸۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، این شرکت فناور با نقش آفرینی فعالان حوزه‌های مهندسی مکانیک، الکترونیک، نرم‌افزار،  زیست‌مواد،  سلولی و مولکولی بر روی ساخت چاپگرهای سه‌بعدی زیستی فعالیت می‌کند و زمینه را برای تولید چاپگرهای زیستی آغاز کرده است.
 
در این مجموعه فناور برای نخستین بار چاپگر سه‌بعدی زیستی بر پایه نیوماتیک با قابلیت چاپ سلول‌های زنده در محیط تمیز طراحی و توسعه داده شد که به کمک آن می‌توان بافت‌های مصنوعی را با دقت و سرعت بالا تولید کرد.
 
با ارائه این محصول به محققان و فعالان فناور، زمینه تولید فرآورده‌های پرکاربرد در حوزه زیستی و سلامت فراهم می‌شود. اکنون نمونه‌های تجاری این دستگاه در حال فعالیت در مراکز پژوهشی و ارائه خدمت به استادان و دانشجویان حوزه مهندسی بافت و پزشکی بازساختی است.
 
مدل‌های مختلف این دستگاه با استفاده از قطعه‌ها و قابلیت‌های مختلف، از قابلیت چاپ انواع هیدروژل حاوی سلول، بایومتریال‌های کامپوزیت حاوی پلیمرهای زیست‌تخریب‌پذیر و ترکیبی از هردو عنصر را دارد،  با بهره‌گیری از این دستگاه بافت‌های مصنوعی مورد نظر خود را با اهداف گوناگون ایجاد کرده و مورد تست و بررسی قرار دهند.
 
این دستگاه با قابلیت کنترل دما از صفر تا ۱۷۵ درجه سانتیگراد این امکان را می‌دهد که طیف وسیعی از مواد را به چاپ برساند، قابلیت‌های لینک کردن با استفاده از نور فرابنفش این چاپگر با استفاده از دو منبع نور، قدرت بالا را در محدوده طول موج ۳۶۵ و ۴۰۵ نانومتر ارائه می‌کند. دستگاه به گونه‌ای ساخته شده که جابه‌جایی آن آسان است و می‌توان آن را به مکان‌های خاص انتقال داد.
 
فعالان فناور این شرکت، قابلیت و جابه‌جایی بستر دستگاه را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که بتواند با دقت ۵ میکرون در هر جهت حرکت کند. چاپگر زیستی با قابلیت چاپ پلیمرها و هیدروژل‌ها در محیطی بدون آلودگی و ذرات معلق، می‌تواند راه را برای چاپ سلول هموار کند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها