معرفی کتاب «صعود چهل ساله» که در یکی دو سال اخیر بازتاب‌های مثبت فراوانی داشته است

در مسیر صعود

کتاب «صعود چهل ساله» ثمره تلاش نزدیک به ۷۰نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی و مطالعه بیش از ۱۷هزار ساعت است. تلاش شده‌است میزان دستیابی جمهوری اسلامی ایران به آرمان‌هایی از قبیل عدالت، استقلال، معنویت، آزادی، کرامت زن، مردم‌سالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و.... با استفاده از نزدیک‌ترین و متناسب‌ترین شاخصه‌های بین‌المللی به آرمان‌های انقلاب اسلامی بررسی شود. ارجاعات این کتاب به معتبرترین منابع بین‌المللی نظیر داده‌های اطلاعاتی سازمان‌ملل، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، سازمان جهانی سلامت، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و دیگر مراجع آماری جهانی مستند شده‌است.
کد خبر: ۱۳۰۲۸۵۱
در مسیر صعود
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم، بیان دستاوردهای انقلاب، به این معنا نیست که جمهوری اسلامی در این ۴۰سال خالی از اشکال بوده‌است؛ بلکه بدان معناست که در مسیر پیشرفت قرار داشته و به آرمان‌های خود نزدیک‌تر شده‌است. هرچند در برهه‌هایی از زمان حرکتش کند شده که در همین کتاب به برخی موانع نیز اشاره شده‌است.
 

استقلال

یکی از بارزترین صفات حکومت پهلوی، وابستگی به کشورهای خارجی به‌ویژه آمریکا بود و یکی از اصول مهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، استقلال حاکمیت و تمامیت ارضی کشور است. انتخاب رجال سیاسی وابسته به غرب توسط انگلیس و آمریکا از خود رضاخان و محمدرضا گرفته تا عناصر مختلف دربار، نکته‌ای تامل برانگیز در وابستگی بی‌چون و چرای رژیم پهلوی است که نمونه‌های زیادی از این وابستگی در کلام مقامات حکومت پهلوی دیده می‌شود.
 
مثلا ملکه پهلوی گفته‌است: گاهی به محمدرضا می‌گفتم چرا با علم به این‌که می‌دانی این پدرسوخته‌ها نوکر اجنبی هستند آنها را اخراج نمی‌کنی. محمدرضا می‌گفت چه فایده‌ای بر اخراج آنها مترتب است. اینها را اخراج کنم ده‌ها نفر دیگر را اطرافم قرار می‌دهند. بگذارید اینها باشند تا خیال دولت‌های خارجی از حسن انجام امور در ایران راحت باشد.
 
محمدرضا خصوصی به من می‌گفت: همین رئیس ساواک و معاون او و مدیران ارشد، همه‌شان با آمریکایی‌ها ارتباط دارند و برای حفظ ظاهر می‌آیند و از من اجازه می‌خواهند در حالی که قبل از کسب اجازه، اطلاعات موردنیاز را به آمریکا و انگلیس رد کرده‌اند.
 
با ظهور انقلاب اسلامی، شعار راهبردی ایران یعنی نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی به گوش تمام جهان رسید. در کتاب «صعود چهل ساله» به ابعاد مختلف استقلال در حوزه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی،... پرداخته شده‌است.
 
به عنوان مثال در بخش استقلال سیاسی آمده‌است: استقلال در روابط خارجی ایران مورد اعتراف دوست و دشمن است و طبق گزارش امریکن اینترست، در سال ۲۰۱۷ ایران هفتمین قدرت دنیا شناخته شده‌است. در بخش استقلال فرهنگی کشور به فساد رژیم پهلوی در عرصه فرهنگی اشاره شده و سپس با مقایسه شرایط آن رژیم با نظام اسلامی آمده‌است: فرهنگ غنی کشور که در سایه انقلاب اسلامی رشد و نمود یافته، توانسته‌است در قلب کشورهای غربی و استعماری نفوذ کند. در مقابل، کشورهای غربی نیز برای نفوذ فرهنگی در کشور و اضمحلال فرهنگ اصیل اسلامی -ایرانی می‌توان تدوین برنامه‌های مختلفی از قبیل سند ۲۰۳۰ را نام برد که جمهوری اسلامی با شناخت دقیق این سند، با تصویب آن در کشور مخالفت کرد.
 
در بخش استقلال، به خسارت‌هایی که وابستگی کشورهای مختلف به آمریکا به همراه داشته نیز اشاره شده‌است. در همین زمینه مثلا به پرداخت سالانه ۵/۵ میلیون دلار هزینه‌های نظامی حضور آمریکایی‌ها در خاک ژاپن توسط دولت ژاپن اشاره شده‌است.
 

  گسترش برخورداری‌های عمومی

در مسیر صعود

در این قسمت بعد از بیان بخش‌هایی از خاطرات مقامات رژیم پهلوی درباره مضیقه‌هایی که مردم در آن دوره با آنها دست‌به‌گریبان بودند به آمارهای بانک جهانی در خصوص گسترش سطح برخورداری عمومی مردم در حوزه‌های مختلف پس از انقلاب اسلامی پرداخته‌شده‌است.
 
بر اساس این آمار که بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۶ را در برمی‌گیرد، شاخص تولید مواد غذایی چهار برابر، شاخص تولید محصولات زراعی چهار برابر، شاخص تولید دام سه برابر و تولید گوشت مرغ ۱۰برابر شده و سرانه کالری روزانه عرضه‌شده در ایران نسبت به متوسط جهانی افزایش چشمگیری داشته‌است.
 
همچنین بر اساس گزارش شاخص جهانی گرسنگی در سال ۲۰۱۸، ایران در زمره کشورهای پایین در این شاخص است. در حوزه‌های دیگر ازجمله آموزش نیز وضعیت ایران پس از انقلاب اسلامی در حال رشد بوده‌است. بر اساس گزارش بانک جهانی از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۴، آموزش ابتدایی ۵/۱برابر، آموزش متوسطه دو برابر و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در ایران ۱۰برابر شده‌اند.
 
در بخش بهداشت هم می‌توان به افزایش امید به زندگی اشاره کرد. امید به زندگی یک شاخص آماری است که پیش‌بینی می‌کند متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر خواهد بود. هرچه شاخص‌های بهداشتی و درمانی افزایش یابد، میزان امید به زندگی هم بالا می‌رود.
 
در این زمینه می‌توان به کاهش فوت کودکان از ۱۲۰فوت به ۱۵فوت در هر ۱۰۰۰کودک اشاره کرد. همچنین بر اساس آمار بانک‌جهانی، تعداد پزشکان ایرانی به ازای هر ۱۰۰۰نفر، از سال۱۹۶۰ تا سال۲۰۱۶، افزایش شش‌برابری داشته‌است.
 
همچنین بر اساس همین آمار، ۹۶درصد مردم ایران در سال۲۰۱۶ به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته‌اند. این در حالی است که در دوره پهلوی، فقط ۵۱درصد مردم کل کشور و ۳۰درصد روستاییان به آب سالم آشامیدنی دسترسی داشته‌اند.دسترسی صددرصدی مردم ایران به برق در شرایط فعلی در حالی است که در رژیم پهلوی، فقط ۱۶درصد مردم روستایی به برق دسترسی داشته‌اند.
 

کرامت زن

در این فصل نویسندگان به بیان برخی اظهارنظرهایی از محمدرضا پهلوی و امام‌خمینی(ره) پرداخته‌اند. در حالی که شاه در مصاحبه با اوریانا فالاچی، روزنامه‌نگار، زنان را فاقد توانایی برای اداره یک کشور می‌داند در نقطه مقابل، امام بارها زن را انسان‌ساز معرفی کرده و به آنها تکلیف می‌کنند که همانند مردان در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی،‌ سیاسی و... با قدرت حضور یابند.
 
در بخش دیگری از این فصل آمارها و ارقامی از منابع معتبر خارجی مثل بانک جهانی در مورد بهبود شرایط و وضعیت زنان بعد از انقلاب اسلامی به همراه نمودارهایی ارائه شده‌است. همین آمارها نشان می‌دهد مثلا در سال۵۰ نسبت دختران در حال تحصیل در مقطع ابتدایی به پسران نزدیک به ۳۵درصد بوده در حالی که سال۹۳ این عدد به ۵۰ رسیده و این مساله نشان‌دهنده توازن و برقراری عدالت آموزشی بین پسران و دختران در کشور است.
 
در عرصه‌های اجتماعی در دوره شاه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای خیریه‌ای به‌شدت محدود بود اما طبق آمار معاونت امور زنان و خانواده در سال۹۷ بیش از ۲۷۰۰سمن مربوط به امور زنان فعالیت می‌کنند.
 
در عرصه ورزش هم آمارها و ارقام حقایق مهمی را حکایت می‌کنند. زنان قبل از انقلاب در هفت رشته فعال بودند اما بعد از انقلاب این عدد به ۳۸رشته رسید. مربیان فعال قبل از انقلاب ۹نفر بودند اما بعد از انقلاب ۳۵هزار نفر جزو مربیان فعال هستند. قبل از انقلاب ۷نفر داور فعال بودند اما بعد از انقلاب این تعداد به ۱۶هزار نفر رسید.
 
قبل از انقلاب زنان یک ورزشگاه اختصاصی داشتند اما بعد از انقلاب زنان صاحب ۳۰ورزشگاه اختصاصی شدند.
در حوزه بهداشت و سلامت آمارهای بانک جهانی نشان می‌دهد افزایش امید به زندگی بانوان در ایران از ۵۷/۶درصد به ۷۷/۱درصد رسیده‌است.
 
بر اساس گزارش دفتر کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت پزشکان متخصص زن به مرد از ۱۵درصد به ۴۰درصد افزایش پیدا کرده‌است. براساس همین گزارش نسبت پزشکان فوق‌تخصص زن به مرد هم از ۹درصد به ۳۰درصد افزایش پیدا کرده و در ادامه هم آمده‌است که پزشکان متخصص زن در حوزه زنان از ۱۶درصد به ۹۸درصد رسیده‌است.
 
بانک جهانی هم در گزارشی آورده‌است که مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان، بعد از انقلاب ۹۰درصد کاهش یافته‌است.در بخشی دیگر از فصل هشت موضوع کرامت زن در غرب مورد بررسی قرار گرفته و آمارها حکایت از آن دارد که بین سال‌های ۲۰۰۰تا۲۰۱۶ در غرب با وجود این‌که آمار خودکشی در مردان با نرخ ۲۱درصد رو به افزایش بوده این آمار برای بانوان نزدیک به ۵۰درصد بوده‌است.
 
همچنین برابر با گزارش سازمان ملل‌متحد درباره زنان سرپرست خانوار در آمریکا سرپرست اقتصادی ۴۷درصد خانوارها، زنان هستند و این در حالی است که آمار فوق در ایران ۱۲درصد است.
 

پیشرفت‌های زیرساختی

در این فصل به پیشرفت‌های زیرساختی در ایران پرداخته شده است. آمارهای مندرج در این بخش نشان می‌دهد براساس گزارش بانک جهانی خطوط راه‌آهن در کشور رشد دوبرابری پیداکرده و همچنین در رتبه‌بندی خطوط ریلی جهان ایران ارتقای ۱۲پله‌ای داشته است. براساس همین گزارش، در رتبه‌بندی کشورهای جهان درزمینه حمل بار توسط خطوط ریلی، ایران به رتبه۳۱ رسیده است.
 
بانک جهانی در گزارشی آورده است تعداد مسافران جابه‌جاشده با استفاده از خطوط هوایی در ایران رشد ۲۵برابری پیداکرده است.
 
براساس آمار کتاب جامع آماری حمل‌ونقل مسکن و شهرسازی کشور جاده روستایی رشد ۵/۱۲برابری و آزادراه‌های کشور هم رشد هشت برابری پیداکرده است.
 
از حیث تولید علم، جمهوری اسلامی ارتقای ۳۶پله‌ای در طول ۲۰سال اخیر پیداکرده است. براساس نتایجی که پایگاه استنادی اسکوپوس منتشر کرده است تعداد مدارک علمی ثبت‌شده از جمهوری اسلامی در سال۱۹۹۶ برابر با ۸۴۲ مورد بوده و در سال ۲۰۱۷، تعداد مدارک و مستندات علمی کشور به رقم ۵۴هزارو ۳۸۸ مورد افزایش‌یافته است.
 
طبق گزارش همین پایگاه استنادی،‌ جایگاه ایران در علوم ریاضیات از رتبه پنجم در بین کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا در سال ۱۹۹۶ به رتبه اول در سال ۲۰۱۷ ارتقا یافته است.
 
ارتقای از رتبه۳۸ به رتبه هفت دنیا در تعداد ثبت اختراع براساس گزارش بانک جهانی، ارتقا از رتبه۴۹ به رتبه۱۱ در جهان در علوم داروسازی، رسیدن به جایگاه دوم در دنیا در عرصه علوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی،‌ ارتقا از رتبه۵۶ به رتبه۱۳ در جهان در علوم فیزیک، ارتقا از رتبه۴۵ به رتبه۱۱ جهانی در علوم هوافضا، ارتقا از رتبه۵۲ به۱۷ در جهان در علوم بیوشیمی و زیست مولکولی،‌ ارتقا از رتبه۵۸ به رتبه۱۶ در جهان در علوم نانو ازجمله مواردی است که در این فصل از کتاب صعود چهل‌ساله به آن پرداخته‌شده است.
 

پیشرفت‌های صنعتی

پیشرفت‌های صنعتی عنوان فصل ششم است. در این بخش به بررسی صنعت و نیز اصلی‌ترین عامل محرک آن یعنی انرژی و مقایسه آن در قبل و بعد از انقلاب براساس آمارها و ارقام معتبر پرداخته‌شده است.
 
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران رتبه ششم را در بین کشورهای تولیدکننده انرژی دارد.ایران در سال۱۹۹۰ در جایگاه ششم در میان کشورهای تولیدکننده گاز قرار داشت و در سال۲۰۱۵ به جایگاه سوم دنیا ارتقا پیدا کرد.نمودار تولید انرژی الکتریکی در ایران از سال۱۹۷۳تا۲۰۱۶ مطابق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد کشورمان رشد بیش از ۱۴برابری در این عرصه داشته است و این یعنی ارتقای ۱۰پله‌ای در رتبه‌بندی کشورهای تولیدکننده انرژی الکتریکی از سال ۱۹۹۰.
 
همچنین پایگاه استنادی اسکوپوس در گزارشی می‌آورد ایران در حوزه رشد علمی و در حوزه انرژی از رتبه۵۵ به رتبه۱۲ در جهان رسیده است و البته در میان کشورهای خاورمیانه نیز این ارتقا از رتبه۸ به رتبه یک در منطقه رسیده است.
 
در ادامه این گزارش آمده است ازنظر تولید مقالات علمی در حوزه انرژی هسته‌ای، ارتقای ایران از رتبه۷۷ به رتبه۱۲ در جهان و این عدد ازنظر رتبه‌بندی کشورهای خاورمیانه در تولید مقالات علمی در حوزه انرژی هسته‌ای از رتبه۱۳ به رتبه یک رسیده است.
 
جمهوری اسلامی ایران تعداد مقاله‌های خود را در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر از عدد۹ در سال۱۹۹۶ به عدد۱۱۰۹ در سال۲۰۱۷ افزایش داده و از رتبه۶ در منطقه به رتبه یک ارتقا داده است.
 
نمودار رتبه‌بندی صادرکنندگان فولاد در جهان که در سال۲۰۱۷ از سوی انجمن جهانی فولاد ارائه‌شده، نشان می‌دهد در صنعت فولاد ایران رتبه خود را از جایگاه۳۰ به رتبه۱۳ در دنیا ارتقا داده است.
 
مرکز آمار آمریکا در گزارشی آورده است صنعت سیمان در ایران رشد درخور توجهی پیداکرده و کشورمان توانسته به رتبه۴ در دنیا برسد.در گزارش بانک جهانی هم آمده ایران به رشد چهاربرابری در شاخص تولید مواد غذایی رسیده است.براساس اعلام سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری، ایران رشد درخور توجه در حوزه صنعت تولید وسیله نقلیه پیداکرده و به رتبه ۱۶ در دنیا ارتقا یافته است.
 

آزادی و مردم‌سالاری

در این بخش نگاهی گذرا و فشرده به مساله آزادی در دوران پهلوی شده و با پرداختن به این مساله که در رژیم گذشته خفقان سیاسی به حدی بود که صرفا دو حزب مردم و ایران نوین امکان فعالیت سیاسی داشتند، آمده‌است: در نهایت و به دستور شاه زمینه جلوگیری از فعالیت‌های حزبی با به‌راه انداختن سیستم تک حزبی رستاخیز فراهم شد و کار به جایی رسید که حتی محمدرضا پهلوی نگرویدن به این حزب را مساوی با ترک کشور یا فعالیت در گروه‌های غیرقانونی خواند.
 
این در حالی بود که بعد از پیروزی انقلاب تا تیر۱۳۹۷، ۲۴۸ تشکل سیاسی در جمهوری اسلامی به‌صورت آزادانه و با مجوز قانونی به فعالیت پرداختند. نکته دیگر، مشارکت سیاسی مردم در انتخابات بود که قبل از انقلاب مردم صرفا می‌توانستند در انتخابات مجلس شورای ملی و همچنین انتخابات محدود انجمن شهر و نمایندگان سنا پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند اما بعد از پیروزی انقلاب، مردم به هشت صورت مختلف در همه‌پرسی‌هایی مثل تاسیس جمهوری اسلامی، همه‌پرسی قانون‌اساسی، همه‌پرسی تقنینی اصل۵۹ قانون اساسی، همه‌پرسی مجلس خبرگان قانون‌اساسی، همه‌پرسی مجلس خبرگان رهبری،‌ ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا مشارکت سیاسی خود را اعلام کردند.
 
مقایسه میزان حضور مردم در انتخابات قبل و بعد از انقلاب هم خواننده را با نکات قابل‌تاملی آشنا می‌کند. در دوران پهلوی سال ۱۳۵۴ حضور مردم در انتخابات مجلس شورای ملی از عدد دو میلیون و ۸۰۰هزار نفر فراتر نرفت. این در حالی بود که میزان حضور در انتخابات سال ۱۳۵۸ بیش از ۲۰میلیون نفر بود و میزان متوسط حضور مردم در انتخابات بعد از انقلاب بیش از ۶۰درصد بود. این را هم در نظر بگیرید که آزادانه بودن انتخابات در دوران پهلوی اول و دوم هم با توجه به اسناد و شواهد موجود، مساله‌ای قابل بحث است و حتی چند نوبت، مجلس از سوی شاه منحل شد.
 
حوزه کتاب، نشر و مطبوعات هم در دوره پهلوی وضعیت نابسامانی داشت. از ۵۴۰نشریه در اواخر دوره احمدشاه، شمار نشریات در پایان سلطنت رژیم پهلوی به ۸۶ نشریه کاهش یافت. همچنین سانسور کتاب در این دوره بیداد می‌کرد.
 
فضای عمومی جامعه هم در خفقان قرار داشت به گونه‌ای که حتی کارتر، رئیس‌جمهور آمریکا هم در خاطراتش خبر از وجود ۲۵هزار زندانی‌سیاسی در ایران داده‌بود.
 
در نقطه مقابل از زمان استقلال جمهوری اسلامی و با عنایت به تصریحی که در قانون‌اساسی نسبت به آزادی افراد و اقلیت‌ها شده‌بود شرایط را برای برخورداری مردم از هر قوم و قبیله از حقوق‌سیاسی فراهم کرده‌بود.
 
مجموعه آزادی‌ها و رعایت حقوق اقلیت‌های مذهبی باعث شد جامعه جهانی آشوریان، مقر این جامعه را از آمریکا به تهران منتقل کند. همچنین مسیحیان بیش از ۲۵۰کلیسا در سطح کشور دارند. هر کدام از اقلیت‌های دینی هم نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.
 
با وجود همه این شاخصه‌ها اما موضوع آزادی همواره بهانه‌ای برای اتهام زنی به جمهوری‌اسلامی از سوی غربی‌هاست. نوع انتقادها جالب است و شامل مواردی چون رعایت نکردن حقوق سیاسی همجنس‌بازان می‌شود.
 
حتی در تبلیغات غربی‌ها جایگاه ایران از نظر آزادی،‌ پایین‌تر از حکومت استبدادی عربستان قرار می‌گیرد. موضوع حجاب از دیگر مواردی است که غرب نسبت به آن خرده می‌گیرد اما این در حالی است که فرانسه با وجود ادعاهایی که در مورد مهد آزادی در دنیا دارد قانون منع حجاب دختران در مدارس را اجرا می‌کند.
 
بخش آخر کتاب هم به دلایل تحقق‌نیافتن کامل اهداف انقلاب اسلامی می‌پردازد. در بخش اول به مساله موانع طبیعی پرداخته‌شده و نویسندگان در تشریح آن به موضوع زمانبر بودن دستیابی به اهداف بلند اشاره کردند. بخش دوم هم شامل موانع بیرونی است.
 
این موارد شامل برنامه‌ریزی برای براندازی نظام اسلامی، ایجاد گروه‌های تروریستی و تفرقه قومی، حمله نظامی ناجوانمردانه هشت‌ساله، تحریم و محاصره اقتصادی، تهاجم فرهنگی، نفوذ، تحریف تاریخ، القای ناتوانی و ترزیق ناامیدی است. در بخش مواضع درونی هم نویسندگان به ضعف فکری در برخی حوزه‌ها، عدم اهتمام به همه آرمان‌های انقلاب، بعضی عادت‌های غلط اجتماعی مثل تنبلی، رفاه‌طلبی و ترجیح کالای خارجی به محصولات داخلی و همچنین قبیله‌گرایی سیاسی و جناحی اشاره کردند.
 

گسترش عدالت اجتماعی

در این بخش با استناد به آمارهای دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد درباره روند کاهش یا افزایش ضریب جینی در کشورهای مختلف اشاره شده‌است. برای تشخیص میزان کاهش نابرابری در توزیع درآمد و توزیع مناسب ثروت در یک جامعه، از شاخص ضریب جینی استفاده می‌شود.
 
بر اساس آمارهای دفتر برنامه توسعه سازمان ملل ضریب جینی در اکثر کشورها سیر صعودی داشته‌است که نشانگر افزایش فاصله طبقاتی و دور شدن از عدالت اجتماعی است. اما در مقابل، جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی، توانسته‌است ضریب جینی را به میزان درخور توجهی کاهش دهد.
 
در ایران، تغییرات نرخ ضریب جینی از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۳، ۸/۶درصد کاهش داشته‌است. این در حالی است که بنابر مقاله‌ای از بانک جهانی، در سال‌های آخر رژیم پهلوی، تغییرات ضریب جینی، روندی افزایشی داشته‌است.
 
در این بخش از کتاب در زمینه فقر هم به آمارهای بانک جهانی استناد شده‌است. بر اساس مستندات بانک جهانی، حدود ۶۰درصد روستاییان و ۳۰درصد شهرنشینان ایران و با توجه به نسبت بالای جمعیت روستانشین، تقریبا ۴۶درصد کل جمعیت ایران در سال ۱۹۷۷ میلادی زیر خط فقر قرار داشته‌اند.
 

واكنش‌‌ها به انتشار كتاب

در مسیر صعود

كتاب «صعود ۴۰ ساله» از زمان اولین چاپ در سال ۹۷، بازتاب فراوانی داشته و چهره‌های مختلف كشور از آن استقبال كرده‌اند. در راس همه چهره‌ها می‌توان به نگاه مثبت رهبر انقلاب به این كتاب اشاره كرد كه در زمان حضورشان در حرم امام رضا (ع) در فروردین سال ۹۸، نسخه‌هایی از كتاب صعود ۴۰ ساله را به علما و روحانیون هدیه دادند.همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی خامنه‌ای، فرزند رهبر انقلاب با حضور سرزده در دفتر نویسندگان این كتاب پیام رهبر انقلاب را به آنها رساندند. به گفته سید محمدحسین راجی، یكی از نویسندگان كتاب، حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این پیام فرمودند قلبم را شاد كردید.
همچنین سیدحسن نصرا... دبیر كل حزب‌ا... لبنان در یكی از گفت‌وگوهای تلویزیونی خود با در دست گرفتن كتاب صعود ۴۰ ساله به آمار ارائه شده در این كتاب استناد كرد.
مطالب زیر برخی دیگر از واكنش‌ها به كتاب صعود ۴۰ ساله است.
سردار جعفری: بالاخره بعد از ۴۰ سال توانستیم لكنت زبان بچه حزب‌اللهی‌ها را بگیریم، دیگر راحت می‌شود از نظام دفاع كنیم.
حجت‌الاسلام دانشمند: با ارائه این پژوهش ستون فقرات من را محكم كردید.
نقویان: ‌من خودم نمی‌دانستم نظام اینقدر كار و فعالیت كرده است.
محمود كریمی: من خواهش می‌كنم از سخنران‌ها كه این مباحث را روی منبرها بگویید. الان شبهه خیلی از جوان‌های ما پیرامون همین مباحث است.
 
حسین طائب، مسؤول اطلاعات سپاه: پژوهش صعود ۴۰ ساله، طبق رصدی كه سپاه داشته است، تمام هشتگ‌های توییتر و اینستاگرام را كه در سال ۹۷ برای ۴۰ سالگی انقلاب تدارك دیده شده بود، عوض كرد. اینها خودشان را آماده كرده بودند، بگویند ۴۰ سال سقوط، ۴۰ سال بدبختی و فلاكت اما وقتی این پژوهش منتشر شد، گفتمان جدیدی را حاكم كرد.
صادق زیباكلام پس از مباحثه با نویسنده كتاب: این مطالبی كه شما گفتید، خیلی قابل تأمل بود، من الان هیچ حرفی ندارم.
 

پیشرفت در معنویت

درحالی‌که هدف پهلوی‌ها مبارزه با دین و دینداری بود در مقابل هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی ترویج اسلام ناب محمدی است. در رژیم گذشته مراکز فساد و فحشا باز بود اما در نقطه مقابل با عزاداری و مجالس مذهبی مخالفت می‌شد. بررسی نشریه‌های دوران زمان شاه نشانگر این است که این مکتوبات سعی در رواج فرهنگ برهنگی داشتند. در سال۱۳۳۷ اولین فرستنده تلویزیونی در ایران راه‌اندازی شد؛ اما این رسانه با پخش برنامه‌های سطحی و مبتذل باعث انحراف مخاطبان شد. در عرصه هنر هم راه‌اندازی جشن هنر شیراز در رمضان۱۳۵۶ با نمایش فسق و فجور همراه شد.
در نقطه مقابل پرداختن به معنویت جزو اولویت‌های انقلاب اسلامی بود. احیای شعائر دینی و توجه به ارزش‌ها حتی در بین جوانان هم بعد از استقرار جمهوری اسلامی پدیده ملموس بود. در سال‌های اخیر برپایی اعتکاف در بیش از ۵۵۰۰ مسجد با جمعیتی بیش از ۸۰۰هزار نفر، احیای حکم تعطیل‌شده نمازجمعه، احیای مراسم شب‌های قدر و دعای عرفه از مصادیق گسترش فرهنگ اسلامی ناب محمدی طی این سال‌هاست.
 
افزایش تعداد مساجد کل کشور از ۳۰هزار در سال۱۳۵۷ به ۷۴هزارو۲۲۹ مسجد در سال۱۳۹۷ و تأسیس و تجهیز ۷۵۲۸حسینیه و گسترش تعداد هیأت‌های مذهبی به حدود ۱۰۰هزار هیات، فقط بخش کمی از تشکیل گروه‌های فعال مذهبی است. این درحالی است که بخش درخور توجهی از گروه‌های خودجوش فرهنگی مذهبی به‌صورت محلی فعالیت می‌کنند.بنابراین، آمار دقیقی از این تشکل‌ها در اختیار نیست. این حجم از تشکل‌های فعال در مقایسه با دوران ستمشاهی، خود نمایانگر عمق اهمیت‌ورزی جمهوری اسلامی به دین و اعتقادات مردم محسوب می‌شود.
 
تأثیرگذاری انقلاب اسلامی در عرصه معنویت، نه‌فقط بر مردم ایران بلکه در زندگی فردی مردم جهان نیز درخور توجه است. به‌عنوان‌مثال، جمهوری اسلامی فضای نامگذاری کودکان را از نام‌های غربی به نام‌های اسلامی تغییر داد به صورتی که علاوه بر ایران حتی بر کشورهای دیگر نیز اثر گذاشت و در سال۲۰۱۴ بیشترین نام فرزندان تازه متولدشده در انگلستان، محمد بود. تأثیرگذاری جمهوری اسلامی به مباحث فردی مثل نامگذاری محدود نشده و دین را از فضای فردی به عرصه‌های اجتماعی و محافل مهم بین‌المللی کشانده‌است. دنیایی که به سمت بی‌خدایی مطلق پیش می‌رفت، به‌وسیله انقلاب تغییر کرد. در همین زمینه پِتِر رومن شول لاتور، استاد دانشگاه و نویسنده و مفسر سیاسی آلمانی می‌گوید: اکنون نهضت بازگشت به دین و مدینه فاضله آغازشده‌است. بنابراین جهان به برکت انقلاب اسلامی دریافته‌اند تنها راه سعادت، اسلام است.
 

عزت و اقتدار

نقش نیروی نظامی ایران در زمان پهلوی و هدف از توانمندسازی آن، صرفا حمایت از منافع دولت‌های غربی در منطقه بود. به‌عنوان‌مثال، شاه در گفت‌وگو با خبرنگار نیوزویک در سال۱۳۵۶ گفته بود: اگر شما ایرانی نیرومند نداشته باشید که شایسته امنیت شما و سراسر منطقه باشد و در مواقع ضروری از امنیت خلیج‌فارس و اقیانوس هند حفاظت کند در آینده چه خواهید کرد.
محمدرضا پهلوی در دیدار با کنت الکساندر دمارانش، رئیس سازمان جاسوسی فرانسه در سال ۱۹۷۸ هم گفته بود: من بهترین وسیله دفاع از غرب در این قسمت دنیا هستم.
حضور و نقش بیگانگان در ارتش ایران در قبل از انقلاب هم موضوعی است که پس از سال۵۷ پایان یافت. بر اساس گزارش‌های منتشرشده تا اواسط سال۱۳۵۴، حدود۳۵هزار خارجی فقط در تهران زندگی می‌کردند که بیشتر آنها تکنیسین، مدیر، مشاور یا نمایندگان شرکت‌های خارجی و عده زیادی از آنها مربوط به ارتش بودند. تکنیسین‌های آمریکایی تا ۱۲۵۰۰دلار در ماه حقوق می‌گرفتند و در سال۱۳۵۴ حدود۲۰هزار مستشار نظامی آمریکایی در ایران بودند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در هر دو حوزه نیروی انسانی و تجهیزات نظامی روی پای خود ایستاد.
بر اساس گزارش منابع بین‌المللی، ایران بعد از آمریکا و انگلیس، سومین کشوری است که به توانایی تولید پهپاد رسیده است. پیشرفت در حوزه‌های موشکی، پدافندی، قایق‌های تندرو و زیردریایی‌های کوچک و ... ازجمله دستاوردهایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی حاصل‌شده است.
نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد، بودجه دفاعی ایران است. این موفقیت‌های چشمگیر با بودجه‌ای اندک در مقایسه با
 
کشورهای دیگر و همچنین نسبت به قبل از انقلاب به‌دست‌آمده است. به‌عنوان نمونه می‌توان به بودجه دفاعی عربستان اشاره کرد که حدود هفت‌برابر بودجه دفاعی ایران است.
اقتدار منطقه‌ای، بخش دیگر قدرت جمهوری اسلامی ایران است. قبل از انقلاب، ایران به‌عنوان ژاندارم آمریکا در منطقه شناخته می‌شد و در بسیاری از اتفاقات منطقه، فقط نقش مزدور آمریکا را بازی می‌کرد.
 
اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آرمان کمک به مظلومان، جمهوری اسلامی کمک به ملت‌های تحت ظلم منطقه و جنبش‌های آزادیخواه مستقل را در دستور کار خود قرارداد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آرمان و شعارهای آن در معرض توجه بسیاری از ملت‌های منطقه قرار گرفت و باعث بیداری بسیاری از آنها و قیامشان بر ضد نظام سلطه و اشغالگری شد. کمک به حزب‌ا...لبنان،کمک به جنبش‌های آزادیبخش فلسطینی، حمایت از مسلمانان بوسنی در مقابل صرب‌ها، حمایت از ائتلاف شمال افغانستان در جنگ با طالبان، حمایت از مردم مظلوم بحرین و حمایت از انصارا...یمن نمونه‌هایی از حرکت در مسیر این آرمان مقدس است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها