با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود که ارتفاعات تهران در اواخر هفته و اواسط هفته آینده شرایط جوی پایداری نداشته باشند و احتمال کولاک و ریزش بهمن بسیار زیاد است. بر همین اساس روزهای پایان هفته و ابتدای هفته آینده، برنامه‌های کوهنوردی و صعود در ارتفاعات شمالی تهران بسیار مخاطره‌آمیز پیش‌بینی می‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۲۵۲۱
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، با توجه به پیش بینی شرایط جوی مناطق کوهستانی ایران (پنج شنبه ٩ بهمن تا شنبه ١١ بهمن)  توسط فدراسیون کوهنوردی، انتظار می رود فعالیت سامانه بارشی همراه با وزش باد شدید و بارش برف کولاک و احتمال بهمن در مناطق مستعد وجود داشته باشد.
 
همچنین به تدریج از بعدازظهر پنج شنبه سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور شده و وزش باد شدید در شمال غرب آغاز می شود. برای دامنه های شمالی البرز، وزش بادگرم شدید و کولاک و احتمال بهمن مورد انتظار است.
 
برای جمعه در ساعات صبح تا عصر در ارتفاعات و دامنه های شمالی البرز، وزش باد گرم شدید و کولاک پیش بینی می شود.
 
با تقویت ناپایداری، به ویژه برای ساعات بعدازظهر در ارتفاعات و مناطق کوهستانی شمال غرب، غرب، زاگرس شمالی، البرز غربی و تا حدی البرز مرکزی، بارش برف، باد شدید و کولاک پیش بینی خواهد شد.
 
در روز شنبه، بارش ها در نیمه غربی تضعیف شده و برای ساعات صبح، سامانه بارشی موجب وزش باد شدید در البرز مرکزی، البرز شرقی و شمال شرق کشور و بارش برف می شود. طی این مدت کولاک برف، سرمازدگی و احتمال بهمن از مهم ترین مخاطره های جوی هستند.
 
پیش‌بینی جوی ارتفاعات شمال تهران:
 
پنج‌شنبه: نیمه ابری و افزایش نسبی دما، در بعد از ظهر ابری، در اوایل شب مه رقیق وکاهش دید، اواخر وقت بارش پراکنده و وزش باد متوسط تا نسبتا شدید
 
جمعه: ابری و مه آلود و محدودیت دید، بارش باران و برف، (بالادست بارش برف و کولاک)، وزش باد نسبتا شدید و ارتفاعات مستعد خطر ریزش بهمن، افت دما و سوز باد متوسط و خطر سرمازدگی 
 
 شنبه: ابری و گاهی مه آلود و محدودیت دید، بعضی ساعات بارش برف و بوران، وزش باد شدید تا خیلی شدید و کولاک، خطر بالای ریزش بهمن، افت دما و سوزباد شدید،  خطر بالای سرمازدگی
 
 با توجه به رخداد پدیده های باد شدید، کولاک، بارش برف، سوز باد و افت قابل ملاحظه دما، که موجب محدودیت دید، لغزندگی و یخبندان سطح زمین و سرمازدگی می‌شود، روزهای پایان هفته و ابتدای هفته آینده، برای برنامه‌های کوهنوردی و صعود، بسیار مخاطره آمیز پیش‌بینی می‌شود. 
 
پیش‌بینی جوی مناطق کوهستانی جنوب و جنوب غرب
 
پنج شنبه شب در مناطق جنوب غربی کشور افزایش ابر را خواهیم داشت. که برای شمال استان خوزستان بارش های پراکنده باران را در پی دارد.
 
روز جمعه قبل از ظهر فعالیت سامانه بارشی را از غرب کشور و به تدریج برای زاگرس مرکزی خواهیم داشت. بارش ها در مناطق مرکزی زاگرس به شکل بارندگی و برف و وزش باد شدید همراه با کولاک و بوران در لرستان (اشترانکوه)، شمال خوزستان (کی نو)، چهارمحال بختیاری (زردکوه)، کهگیلویه و بویراحمد (دنا) و غرب استان اصفهان و شمال‌غرب فارس (سپیدان و اقلید) خواهیم داشت. این بارشها در این مناطق تا اواسط روز شنبه ادامه دارد. وزش باد شدید در روز شنبه بعدازظهر به ویژه در کرمان (هزار، لاله زار، جوپار، خط‌الرأس کوشا)، ارتفاعات اصفهان، یزد (شیرکوه، تزرجان)، شمال و شرق فارس (بل اقلید و ارتفاعات سپیدان) در این روز وجود دارد. از شدت وزش باد بتدریج تا ساعات شنبه شب کاسته می‌شود. در ساعت های شب کاهش دما و سرمازدگی را در همه مناطق ذکر شده و سایر مناطق جنوب و جنوب غرب کشور خواهیم داشت. در ارتفاعات استان بوشهر (بیرمی) برای جمعه بعدازظهر و بامداد شنبه بارش باران انتظار می‌رود.             
 
در این دو روز و تا اواسط هفته آینده احتمال سرمازدگی بویژه در ساعت های شب و در زمانهای وزش باد وجود دارد. در مناطق مرکزی زاگرس که روز جمعه و صبح شنبه بارش برف وجود داشته‌است احتمال ریزش بهمن‌ در مناطق مستعد وجود دارد. احتمال ریزش بهمن در مناطق کوهستانی زاگرس مرکزی تا اواسط هفته آینده نیز وجود دارد.

پیش‌بینی جوی مناطق کوهستانی شمال شرق و شرق ایران
 
طی این مدت پدیده غالب  وزش باد شدید (گاهی باد لحظه ای بسیار شدید) روند افزایش دما در شمال شرق و شرق کشور خواهد بود.
 طی روز های پنج شنبه و جمعه در  ارتفاعات کپه داغ، آلاداغ و  بینالود و هزار مسجد وزش باد شدید لحظه ای بسیار شدید ، افزایش موقتی ابر و افزایش دما همراه با ذوب شدن برف پیش بینی می شود.
 روز شنبه وزش باد شدید، گاهی لحظه ای بسیار شدید، افزایش ابر و بارش های پراکنده باران و برف در ارتفاعات کپه داغ و بویژه آلاداغ ، بینالود و هزار مسجد پیش بینی می‌شود.
پدیده غالب در متطقه ارتفاعات تفتان وزش باد بسیار شدید طی روز چهارشنبه تا شنبه و افزایش موقت ابر است.
توصیه می شود با توجه به وزش باد شدید و افزایش دما کوهنوردان عزیز  هنگام صعود به ارتفاعات از مسیرهایی مانند زیر نقاب برفی  اجتناب ورزند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها