شبکه پنج، 24 ساله شد؛ در این گزارش نگاهی کرده‌ایم به عواملی که باعث شدند این شبکه تا مدت‌ها انتخاب اول بینندگان باشد

پنجی که یک بود

بهرام عبدالحسینی، مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان در گفت‌وگو با جام‌جم:

خط قرمزی برای مطرح کردن مطالبات مردمی نداریم

۲۴سال از افتتاح شبکه تلویزیونی مرکز اصفهان به دست رئیس جمهور وقت می‌گذرد. در این مدت شش نفر کرسی مدیرکلی صداوسیمای اصفهان را بر عهده داشته‌اند و از تصدی آخرین مدیرکل صداوسیمای اصفهان یعنی بهرام عبدالحسینی دوسال و سه ماه می‌گذرد. این شبکه استانی به عنوان پربیننده‌ترین شبکه استانی نیز شناخته می‌شود و یکی از پرطرفدارترین برنامه‌های این مرکز برنامه «زنده رود» است که از شبکه شما هم پخش می‌شود و بینندگان جهانی نیز دارد. پرونده اصفهان بهانه‌ای شد تا به گفت‌وگو با بهرام عبدالحسینی مدیر صداوسیمای مرکز اصفهان بپردازیم.
کد خبر: ۱۳۰۲۱۱۰
خط قرمزی برای مطرح کردن مطالبات مردمی نداریم
تقریبا بیش از دو سال از تصدی کرسی خدمت شما در صدا و سیمای مرکز اصفهان می‌گذرد. از فعالیت‌های سیمای اصفهان در این مدت بگویید و بزرگ‌ترین تفاوت مدیریت دوران خود را نسبت به مدیران قبلی در چه می‌دانید؟
از ابتدا که تصدی این مدیریت را قبول کردم تکلیفی که رئیس و معاون سازمان استان‌ها بر عهده ما گذاشتند را در اولویت کاری خود قرار دادیم و تولید مرکز استان‌ها را راه‌اندازی کردیم و برنامه‌های تکلیفی همچون خانواده، جوان، نوجوان، شبانه و کودک که تا پیش از این روی آنتن نبود را با وجود مشکلات بودجه‌ای و مالی روی آنتن بردیم و آبان ماه نیز دو برنامه تکلیفی شبانه و خانواده را راه‌اندازی کردیم. به جرات می‌توان گفت تفاوت این دوره مدیریت در این است که تقریبا طی شش‌ماه سال ۹۹، ۷۰درصد برنامه‌های تکلیفی را با نگاه استفاده از ظرفیت‌های سیمای اصفهان راه‌اندازی کردیم.

چه تولیداتی در بخش مستند و ساخت فیلم داشته‌اید؟
خوشبختانه طی این مدت برنامه‌های خیلی فاخر ساخته شده و ما در عرض دو سال ۱۰ تله‌فیلم ساخته‌شده داریم که آخرین آن رویای طبقه پایین ۲۰روز پیش به پایان رسیده است. در واقع هر دو ماه یکبار در سیمای مرکز اصفهان یک تله‌فیلم ساخته شده که این در جای خود کارنامه بی‌نظیری در تاریخ سیمای مرکز اصفهان است.
همچنین ۳۱مستند طی دو سال گذشته ساخته شده که  بخشی تکلیفی و جزو تعهدات ما بوده و ۱۷مستند دیگر نیز به صورت متمرکز تهیه و تولید شده که با محتوای گردشگری، حوزه حاشیه‌نشینی، تاریخ اصفهان، ایثار و شهادت و شهدای مدافع حرم و نیز بیشتر با رویکرد مسائل اجتماعی بوده است.

ارزیابی شما از کارکرد شبکه اصفهان در استان چیست و چقدر مخاطب دارید؟
انتظار ما واقعا این نیست که فردی هشت یا ۱۰ساعت از وقت خود را صرف دیدن شبکه اصفهان کند، همین که هر کسی حتی یک برنامه مورد علاقه خود را انتخاب کند، بیننده ما محسوب شده و ما به هدف خود رسیده‌ایم؛ البته در راستای جلب بیننده ما در حوزه( ج) و (دال) سعی داشته‌ایم تنوع خوبی را در جدول برنامه‌ها داشته و حتی گرافیک شبکه را تغییر دادیم که به لحاظ بصری بسیار تاثیرگذار بوده، در مورد مخاطب هم سیمای اصفهان ۶۶درصد مخاطب داشته که امیدواریم با برنامه‌سازی‌هایی که برای همه گروه‌های سنی شده، مخاطبان افزایش پیدا کنند.

از ظرفیت‌های استانی و بومی چقدر در شبکه اصفهان استفاده می‌شود؟
خیلی سعی کردیم در برنامه‌سازی‌ها از ظرفیت‌های استانی استفاده کنیم، امروز برنامه پرمخاطب و برند زنده‌رود توسط مجری‌های جوان اصفهانی اجرا می‌شود و در خود شبکه اصفهان هم دیگر مجری غیراصفهانی نمی‌بینید و همه مجریان اصفهانی هستند و این یکی از مطالبات مردم اصفهان بوده که با وجود فشارها و مخالفت‌های زیاد برنامه‌سازان اما تحقق یافته است.
همچنین ۱۰تله فیلمی که در این مدت دو سال ساخته شده تماما از ظرفیت خود اصفهانی‌ها و بالای ۹۰درصد عوامل تله‌فیلم‌ها از بازیگران گرفته تا عوامل صحنه و تهیه‌کننده با ظرفیت خود اصفهانی‌ها ساخته شده که اقدام بزرگی محسوب می‌شود.

گفته بودید سیمای اصفهان باید چتری برای همه مردم استان باشد، سهم مردم شهرستان‌ها در سیمای اصفهان چقدر است وچقدر برابری و عدالت در آن رعایت می‌شود؟ 
ما هر هفته برنامه‌ای با عنوان همین حوالی داریم که به یکی از شهرستان‌ها سفر می‌کند و در آن برنامه از ظرفیت شهرستان‌ها استفاده می‌کنیم. 
در همین خصوص شهرستان کاشان هر هفته جمعه‌ها ساعت۲۱ یک برنامه زنده به نام گلستانه دارد که با تمام ظرفیت در کاشان تهیه می‌شود و ما فقط آنتن را به صورت زنده در اختیار آنها قرار می‌دهیم، البته ناگفته نماند یکی از اقدامات دیگر راه‌اندازی رادیو شهری کاشان بود که به عنوان یک مطالبه ۴۰ساله مردم کاشان مطرح بوده که قبلا انجام نشده بود ولی در این دوره محقق شد.

ارتباط مدیرکل صداوسیمای مرکز اصفهان با قشر جوان هنرمند و مطالبه‌گر چگونه است؟
فکر می‌کنم رضایت‌بخش باشد؛ زیر ا در این دوره مدیریت، ما درهای صداوسیما را  به‌روی مردم و هنرمندان باز کردیم تا از این ظرفیت‌های نهفته استفاده شود، مثلا برنامه کلاکت به فیلم‌های کوتاه جوانان اصفهان اختصاص دارد که هر قسمت آن یک فیلم را پخش، نقد و بررسی می‌کند که بسیار مورد علاقه جوانان فیلمساز واقع شده است.

انعکاس مطالبات مردمی در شبکه اصفهان چه جایگاهی دارد؟
در حوزه مطالبات مردمی ما خط قرمز نداریم وهر چیز مطالبه مردمی باشد هیچ مشکلی برای پخش آن نداریم و حتی تجمعات و مطالبات مردمی را فیلم گرفتیم و گرانی‌ها را پیگیری کردیم. مسؤولان را روی آنتن آوردیم و از آنها مطالبه‌گری کردیم تا مشکلات حل شود. حتی مدیر مربوط را از وزارتخانه به گفت‌وگوی ویژه خبری کشاندیم. در مورد کرونا هم سیمای اصفهان عملکرد خوبی داشته و مرکز اصفهان طی تقریبا ۹ماه گذشته هر روز دو ساعت از طریق صداوسیما در سه نوبت، برنامه شبانگاهی، زیرنویس و کارهای کوتاه مشارکتی با وزرات بهداشت داشته است.

در حوزه زیرساختی وضعیت شبکه اصفهان نسبت به سایر استان‌ها چگونه است؟
از لحاظ زیرساختی و کارهای پشتیبانی فنی بسیار ضعیف است. زیرا صداوسیمای مرکز اصفهان سال۷۵ تاسیس شده و امکانات واحد سیار آن قدیمی است و حتی از بعضی شهرهای کوچک هم امکانات کمتری دارد. واحد سیار استان اصفهان باید اچ‌دی باشد ولی هنوز اس‌دی هستیم که اخیرا با تفاهم‌نامه‌ای‌ که با رقمی بالغ بر ۲۶میلیارد تومان امضاء شده است که ۱۳میلیارد آن استان و ۱۳میلیارد را سازمان تقبل کرده که مناقصه آن در تهران برگزار می‌شود که امید می‌رود تا سال آینده واحد سیار اچ‌دی تامین شود. ناگفته نماند، به لحاظ پوشش مرکز اصفهان، بالای ۹۵درصد استان را تامین و اف‌ام رادیویی در تمام جاده‌های منتهی به استان قابلیت پوشش دارد، اما در تلاش هستیم اس‌ان‌جی ماهواره‌ای را به دو تا ارتقاء دهیم تا بتوانیم برنامه‌های زنده بیشتری روی آنتن برویم.

منبع: روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها