جهش جدید کروناویروس چقدر نگران باشیم؟

تقریبا ویروس قابل انتقالی از راه تنفسی وجود نداشته و ندارد که جهش نکند و ساختار خود را تغییر ندهد. ویروس‌ها مثل هر جاندار دیگری برای باقی‌ ماندن در دایره هستی، ساختار خود را دگرگون می‌کنند و با شرایط محیطی خود را تطبیق می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۹۷۴۱۲

به‌همین دلیل است که واکسن آنفلوآنزا به طراحی مجدد در هر سال نیاز دارد و با این حال در همان سال تولید هم در برابر بسیاری از گونه‌های ویروس تاثیر چندانی ندارد.

کرونا ویروس‌ها هم از این قاعده مستثنا نیستند؛ البته جهش‌های ایجاد شده در این خانواده گسترده ویروسی نسبت به ویروس آنفلوآنزا کوچک‌تر است و دیرتر اتفاق می‌افتد، ولی با توجه به طولانی‌شدن همه‌گیری، قطعا ویروس فرصت بیشتری برای تطابق و ایجاد تغییرات برای ماندگاری و بیماری‌زایی و البته شدیدتر شدن خواهد داشت؛ به همین دلیل در روزهای اخیری خبرهایی مبنی بر بروز جهش مهمی در کروناویروس در انگلستان و پس از آن در آفریقای جنوبی، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی منتشر شد.

این جهش منجر به افزایش ۷۰درصدی امکان سرایت ویروس شده است. افزایش شیوع کووید ۱۹ قطعا به افزایش موارد بدحالی بیماران و مرگ‌ومیر منجر خواهد شد.

نظرات مختلفی مبنی بر ورود این ویروس به کشور ما وجود دارد، یک سری با این عقیده که هنوز مورد قطعی از آن در کشور گزارش نشده، صرفا بر موارد احتیاطی و محدودیت‌ها برای پیشگیری تاکید دارند و سایرین احتمال می‌دهند موج دوم و سوم در ایران در اثر فرم جهش‌یافته باشد.

در هفته‌های آینده قرار است اثر واکسن‌های عرضه‌ شده روی نوع جهش‌ یافته ویروس کرونا بررسی شود.

پیش‌ بینی‌ ها بیشتر بر مؤثربودن آنها در شرایط فعلی تکیه دارند، اما احتمالا با ادامه ماندگاری ویروس در ماه‌های پیش رو به طراحی مجدد واکسن‌ها نیاز خواهد بود.

به هرحال با توجه به محدودیت واکسن و احتمال ماندگاری کووید ۱۹ در بیشتر مناطق دنیا تا ماه‌های آینده، فعلا به نظر می‌رسد تنها راه عملی برای کنترل بیماری، رعایت اصول بهداشتی و تنفسی باشد.

دکتر علیرضا فاطمی - متخصص بیماری های عفونی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها