رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران گفت:افرادی که از سوی سارقان، مجرمان و زورگویان مورد تعدی قرار گرفته و تصاویری از حادثه پیش آمده در اختیار دارند آن را برای شناسایی در اختیار پلیس قراردهند و از انتشار در فضای مجازی خودداری کنند چرا که انتشار نابهنگام موجب فرارمتهمان می‌شود.
کد خبر: ۱۲۹۶۵۰۰

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین از فارس، سرهنگ علی صباحی‌فرد، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت با بیان این مطلب که‌ بزرگنمایی ‌حوادث ‌ناگوار می تواند امنیت روانی جامعه را متاثر و احساس امنیت را کاهش دهد و‌ خروجی ‌و ماحصل آن زیر سوال رفتن امنیت و ترویج حس بدبینی و ناامنی است، آورده است: «احساس امنیت در حقیقت یک تولید جمعی است که نهادهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ارکان جامعه از جمله مردم، حاکمیت، رسانه ها، پلیس و ... در ایجاد و ارتقاء آن نقش کلیدی دارند موضوعی که نقش اساسی و مهمی در پیشرفت فرد و جامعه ایفا می کند و مانند هوا می تواند در لایه های مختلف جامعه رسوخ کرده و حس امنیت و اطمینان و آرامش و طمأنیه را جان تک تک افراد آن جامعه منتشر نماید.

در مقابل احساس امنیت، احساس ناامنی حالتی تهدید آمیز توام با خطر سلب آسایش و آرامش خاطر است که عامل عمده ای برای برهم زدن تعادل حیاتی، روانی، اقتصادی، سیاسی و امور شخصی محسوب می شود.

در شرایط موجود گسترش فضای مجازی تاثیر مستقیم و بسزایی در کاهش و افزایش احساس امنیت افراد جامعه ایفا می کند به گونه ای که انتشار تصویر یک سرقت خشن مانند زورگیری، شدیدا افکار و احساسات عمومی جامعه را متاثر و تحت الشعاع خود قرار می دهد.

شکی نیست که احساسات نقش قابل توجهی در بروز و ظهور رفتار و کنش ها و واکنش های ما خواهد داشت از این رو انتشار یک صحنه زورگیری بیش از آنکه موجب حل یک مشکل یا معضل یا واقعیت شود بیش از آن موجب تشویش افکار عمومی جامعه و خدشه وارد شدن به امنیت جامعه خواهد شد.

نباید فراموش کرد که امنیت مهمترین شاخصه و لازمه هر جامعه ای است که پایه و اساس ایجاد آسایش و آلودگی خاطری است که در سایه آن تعالی و رشد و شکوفایی در حوزه های مادی و معنوی تحقق پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر می توان اذعان داشت که احساس امنیت به مراتب مهمتر و اثرگذارتر از خود امنیت است‌ چرا که احساس امنیت در واقع همانند روح، اصالت و ماهیت امنیت است که در صورت نبودن آن امنیت، ماهیت واقعی خود را از دست خواهد داد، لذا باید توجه داشت که مهمترین داشته و سرمایه هر جامعه ای امنیت و احساس امنیت آن جامعه است که به هیچ وجه نباید اجازه داد که حتی خدشه ای هم به آن وارد آید.

در روزهای اخیر مشاهده می شود که برخی افراد مجهول الهویه با انتشار تصاویر و کلیپ هایی از حوادث ناخوشایند از جمله زورگیری و... که در واقع برخی از این تصاویر گاها مربوط به چند سال گذشته بوده قصد دارند امنیت جامعه را زیر سوال برده و احساس امنیت جامعه را مخدوش نمایند که این موضوع تنها موجب زیر سوال رفتن امنیت پایدار و با ثباتی است که در ایران اسلامی و تهران بزرگ قرار دارد.

البته نباید فراموش کرد که جرایم متناسب با موضوعات و مسائل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، دینی و ... در جوامع مختلف است و همه این عناصر در وقوع و افزایش و کاهش جرایم دخیل هستند و نمی توان مدعی شد که جامعه ای هست که در آن هیچگونه جرم و تخلفی به وقوع نمی پیوندد و صد البته نمی توان چنین مدینه فاضله ای را پیدا کرد که همه چیز بر اساس ضوابط اخلاقی و قانونی انجام می شود.

از این رو بزرگ نمایی و اگراندیسمان و واگویه این گونه حوادث ناگوار و ناخوشایند صرفا می تواند امنیت روانی جامع را متاثر و احساس امنیت را کاهش دهد که با هر نیت و قصدی انجام شود خروجی و ماحصل آن زیر سوال رفتن امنیت و ملتهب شدن افرادیک جامعه و ترویج حس بدبینی و ناامنی است.

توصیه می شود کسانی که از سوی سارقان، مجرمان و زورگویان مورد تعدی قرار می گیرند در صورت داشتن تصاویری از حادثه پیش آمده، آن را برای شناسایی مجرمان در اختیار پلیس قرار دهند و از انتشار آن در فضای مجازی خودداری کنند؛ چه بسا انتشار نابهنگام اینگونه تصاویر منجر به متواری شدن سارقان و مجرمان شود، لذا لازم است مدارک و مستندات موجود صرفا در اختیار کارآگاهان پلیس قرار گیرد تا پیگیری ها و پی‌جویی های لازم را به عمل آورند.

امروز ایران اسلامی و پایتخت آن در مقایسه با کشورهای دیگر از امنیت با ثبات و قابل قبولی برخوردار است و نباید اقدام وقیحانه چند سارق زورگیر را نشانه و دلیل نبودن امنیت دانست بلکه نباید فراموش کرد که با وجود دشمنان قسم خورده و کینه توزی همچون آمریکا و اسرائیل و مزدوران و دست نشانده های آنان در منطقه -که علنی اعلام داشته اند که در صدد ضربه زدن و برهم زدن امنیت کشور عزیز ما هستند - ایران اسلامی و همیشه سرافراز ما از امنیت مطلوبی برخوردار است که همه باید تلاش نماییم که این مهم به خوبی صیانت و تقویت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها