دستگاه‌های اتمی برترین و دقیق‌ترین ساعت‌های دنیا هستند. این اختراعات شگفت‌انگیز با استفاده از لیزرهای دقیق لرزش‌های اتم‌ها را حس می‌کنند. از آن‌ جایی که اتم‌ها در یک فرکانس مشخص نوسان دارند دستگاه‌های اتمی یا همان ساعت‌های اتمی می‌توانند به بهترین نحو و دقیق‌ترین نوع ممکن گذر زمان را اندازه‌گیری کنند.
کد خبر: ۱۲۹۶۱۲۲

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از باشگاه خبرنگاران، دانشمندان توانسته‌اند ساعت‌های اتمی دقیقی را بسازند که اگر از ابتدای خلقت وجود داشتند تنها با نیم ثانیه دیرکرد زمان دنیا را حساب می‌کردند. اکنون که دانشمندان توانسته‌اند دقت این ساعت‌ها را به این اندازه بالا ببرند به نظر می‌آید که پاسخ به سوال‌های دشوار و گیج‌ کننده امکان‌پذیر خواهد شد. با استفاده از دقت ساعت‌های اتمی در اندازه‌گیری زمان محققان سرانجام می‌توانند تاثیر موج‌های جاذبه بر روی زمان را تشخیص دهند و علت تغییر سرعت گذر زمان در هر منطقه از دنیا را رمزگشایی کنند.

دانشگاه MIT به تازگی توانسته ساعت اتمی قدرتمندتری را به دنیا معرفی کند. این ساعت اتمی جدید بر خلاف مدل‌های قدیمی تنها بر روی رشته‌ای از اتم‌های تصادفی تمرکز ندارد بلکه به صورت دقیق و مشخص بر روی اتم‌های تفکیک شده متمرکزند. تغییرات صورت گرفته بر روی ساعت‌های جدید باعث شده دقت این دستگاه‌های اتمی اکنون چهار برابر از مدل‌های قدیمی بیشتر باشد.

مدیر تحقیقات ساعت‌های اتمی دانشگاه ام آی تی در رابطه با پروژه جدید خود گفت: "ارتقای فناوری ساعت‌های اتمی دقت این دستگاه‌ها را به طور فوق‌العاده‌ای افزایش می‌دهد و این امکان را در اختیار ما می‌گذارد تا به پاسخ سوالات دیرینه پی ببریم".

ساعت‌های اتمی دانشگاه ام آی تی اکنون دقتی را دارند که مدل‌های قدیمی نداشتند به طوری که اگر از ابتدای دنیا این دستگاه‌ها فعال بودند تا به امروز تنها ۱۰۰ میلی‌ثانیه تاخیر را از خود نشان می‌دادند. گفتنی است؛ دستگاه‌های اتمی نه تنها برای اندازه‌گیری زمان مناسب هستند بلکه می‌توانند به دانشمندان در درک ماده سیاه کمک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها