پژوهشگران آمریکایی سعی دارند با استفاده از یک فناوری ابداع شده برای ژن‌ درمانی، نوعی اسپری بینی ارائه دهند که می‌تواند از ابتلا به کروناویروس پیشگیری کند.
کد خبر: ۱۲۹۱۵۳۹

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا و شرکت داروسازی آمریکایی «ریجنران» (Regeneron) در حال بررسی این موضوع هستند که آیا می‌توان از یک فناوری ابداع شده برای ژن‌درمانی، در ساخت یک اسپری بینی استفاده کرد که از عفونت ناشی از کروناویروس پیشگیری کند.

این ایده، به کارگیری ویروس را به عنوان وسیله‌ای برای حمل دستورالعمل‌های ژنتیکی به سلول‌های داخل بینی و گلو مطرح می‌کند تا بدین ترتیب، پادتن‌هایی قوی ساخته شوند که حمله کروناویروس را به بدن متوقف می‌کنند.

«جیمز ویلسون»، سرپرست این پژوهش گفت: مزیت روش ما این است که برای موثر بودن آن، دیگر نیازی به سیستم‌ ایمنی مناسب وجود ندارد.

این فناوری در حال حاضر در حال آزمایش روی حیوانات است و ویلسون باور دارد که در صورت موفقیت، یک دوز از آن می‌تواند با اسپری شدن به داخل بینی، حدود شش ماه از کاربر محافظت کند.

ویلسون، یکی از پیشگامان ژن‌ درمانی و ارسال کد ژنتیکی به سلول‌های بیمار برای اصلاح نقص‌ها و درمان بیماری است.

ویلسون و گروهش دریافتند گروهی از ویروس‌ها موسوم به «ویروس‌ های مرتبط با آدنو» (AAV) که هم انسان‌ها و هم پستانداران دیگر را آلوده می‌کنند اما عامل بیماری شناخته نشده‌اند، می‌توانند مهندسی شوند تا DNA سالم را به سلول‌ها منتقل کنند.

این روش در سال ۲۰۱۹، به تایید داروی موسوم به «زولجنسما» (Zolgensma) منتج شد که نخستین دارو برای درمان آتروفی عضلانی نخاعی است. ویروس‌های مرتبط با آدنو در حال حاضر برای کاربردهای احتمالی بیشتری مورد بررسی قرار دارند.

دولت آمریکا در ماه فوریه، از ویلسون خواست تا بررسی کند که آیا می‌توان از این روش جدید برای درمان بیماری کووید ۱۹ استفاده کرد یا خیر. در هر حال، این موضوع تا پیش از زمانی بود که شرکت ریجنران، دو پادتن امیدوارکننده آزمایشگاهی برای مقابله با کروناویروس ابداع کرد. این پادتن‌ها، به پروتئین سطح پاتوژن‌ متصل می‌شوند و از حمله آن به سلول‌ها پیشگیری می‌کنند.

پادتن‌های ریجنران هنوز در مرحله آزمایش بالینی هستند اما تایید فوری را برای درمان بیماران مبتلا به سطح متوسط کووید ۱۹ که در معرض خطر ابتلا به نوع شدید هستند، دریافت کرده‌اند. این پادتن‌ها اخیرا برای درمان دونالد ترامپ نیز مورد استفاده قرار گرفته بود.

پژوهشگران امیدوارند که این اسپری بینی بتواند از سوراخ‌های بینی به سلول‌های اپیتلیال آن راه یابد و با دزدیدن دستگاه ساخت پروتئین آنها، امکان ساخت پادتن‌های ریجنران را فراهم کند.

در حالت عادی، تنها سلول‌های ایمنی، پادتن‌ها را می‌سازند و همین موضوع، این ایده را به یک روش کاملا نوین تبدیل می‌کند.

از آنجا که کروناویروس از راه بینی به ریه منتقل می‌شود، شاید اسپری بتواند عفونت را در مسیر خود متوقف کند.

علاوه بر این، شاید ویروس‌های مرتبط با آدنو، تنها یک واکنش ایمنی ملایم داشته باشند که ممکن است اثرات جانبی آن، کمتر از واکسن‌های پیش رو باشد که کار خود را با آموزش سیستم ایمنی برای شناسایی پروتئین اصلی ویروس انجام می‌دهند.

این گروه پژوهشی امیدوارند که بتوانند آزمایش‌های حیوانی را تا ماه ژانویه به پایان برسانند و مجوز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را برای آزمایش‌های انسانی دریافت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها