در سال 1943، کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز تست شخصیت شناسی مشهور (MBTI) را طراحی و آن را عرضه عمومی کردند.
کد خبر: ۱۲۹۱۴۲۹
تیپ شخصیتی شما چیست؟ در تست MBTI می‌توانید به تیپ شخصیتی خود برسید
در سال 1943، کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز تست شخصیت شناسی مشهور (MBTI) را طراحی و آن را عرضه عمومی کردند.
آنها با الهام گرفتن از نظریه‌های روان‌پزشک مشهور سوئیسی به نام کارل یونگ، پرسشنامه‌ای ابداع کردند که به شناسایی نوع تیپ شخصیتی افراد کمک می‌کند. با شرکت در این تست می‌توانید بلافاصله نوع تیپ شخصیتی خود را پیدا کنید و در پی آن به ویژگی‌های این تیپ شخصیتی برسید و آنها را با ویژگی‌های خود مقایسه کنید. مطالعات بسیاری در جهان نشان داده‌اند که تیپ شخصیت شما می‌تواند در میزان درآمد شما تأثیر مستقیم بگذارد و حتی مسیر شغلی شما را عوض کند و شکل بدهد!
 
این مقاله در مورد ویژگی‌های مختلف تست شخصیتی Myers-Briggs، معنی آنها و چگونگی استفاده درست از نقاط قوت و افزایش آنها است. تست‌های شخصیتی درست و اثبات شده، به هیچ عنوان بیهوده و احمقانه نیستند و بینشی در مورد اینکه شما چه کسی هستید و سراغ چه شغلی بروید، به شما ارائه می‌دهند.
 
هدف از تست MBTI
 
هدف از این تست آگاهی از خود است و خودآگاهی را می‌توانیم رمز موفقیت در کاری بدانیم. تست‌های شخصیتی به شما کمک می‌کنند تا یاد بگیرید چه چیزی واقعاً باعث حرکت بیشتر شما می‌شود و چه چیزی الهام بخش شما است. از همه مهم‌تر، این مدل تست‌ها به شما کمک می‌کنند، روابط معنی دارتری با دنیای اطراف خود برقرار کنید.
 
خودآگاهی کلید موفقیت در زندگی است.

 
یکی از درست‌ترین نمونه‌های تست MBTI، تست ایران تلنت است که در اینجا برخی از مؤلفه‌های اصلی موجود در تست MBTI ایران تلنت را برای شما عنوان می‌کنیم که می‌توانید هنگام شرکت در Myers-Briggs یا هر تست شخصیت دیگر درباره آنها بیشتر یاد بگیرید.
 
·         نام تیپ شخصیتی
·         ترجیحات شخصیتی
·         ویژگی‌های شخصیتی
·         روابط در تیپ شخصیتی
·         تعریف تیپ شخصیتی
·         نقاط قوت و ضعف شخصیتی
·         مشکلات شخصیتی و راه‌حل‌هایی برای غلبه بر آنها
·         پیشنهاداتی برای تیپ شخصیتی
 
هر چه بیشتر درباره خود و تیپ شخصیتی خود در تست MBTI به درک درستی برسید، نحوه برخورد با دیگران، پیدا کردن شغل ایده آل و نقاط قوت و ضعف شما نیز راحت‌تر خواهد شد. برخی از سازمان‌ها برای رسیدن به بهترین نتیجه از کار تیمی و حتی استخدام افراد، از تست MBTI استفاده می‌کنند و استفاده از آن را کاربردی می‌دانند.
 
MBTI افراد را به دو نوع دسته بندی شخصیتی با عملکرد شناختی مختلف طبقه بندی می‌کند.
 
·         عملکردهای "منطقی" (قضاوتی): تفکر و احساس
·         عملکردهای "غیر منطقی" (درکی): احساس و شهود
 
در اصل افراد در این دو دسته به 16 نوع تیپ شخصیت مختلف تقسیم می‌شوند. بعد از شرکت در تست MBTI ایران تلنت و پاسخ به سوالات، یکی از 16 تیپ شخصیتی مختلف به شما داده می‌شود که به صورت یک کد چهار حرفی بیان می‌شود.
 
به عنوان مثال، بر اساس آزمون شخصیتی MBTI، شما می‌توانید یک ENTJ باشید که به تیپ شخصیتی ESTJ نزدیک است. با انجام تست قرار نیست نوع رفتار و حالات درونی ما عوض شود، اما با این حال سبک و رفتارهای ما می‌تواند بسته به محیط تغییر کند.
 

MBTI چهار جنبه از شخصیت شما را بررسی می‌کند:

 
1. جهان مورد علاقه
 
دنیای مورد علاقه: جهت گیری شما در تمرکز بر کارها به چه صورت است و از چه چیزی انرژی می‌گیرید؟ آیا ترجیح می‌دهید که بر روی دنیای خارج تمرکز کنید یا دوست دارید تا به حال خودتان رها شوید و به درون خودتان اهمیت دهید؟ به این کار برون گرایی (E) یا درون گرایی (I) می‌گویند.
 
·         خصوصیات افراد برون گرا (E) – برون‌ گرا، عمل‌گرا، به دنبال کسب دانش، تعامل بسیار با افراد که انرژی خود را از وقت گذراندن با مردم می‌گیرد.
 
·         خصوصیات افراد درون گرا (I) – درون گرا، تفکر محور، به دنبال رسیدن به عمق دانش، تمایل به تنها بودن و عدم تعامل با دیگران که از صرف وقت در تنهایی خود انرژی می‌گیرد.
 
2. اطلاعات
 
·         اطلاعات: چگونه اطلاعات به دست می‌آورید و معمولاً به چه چیزهایی توجه می‌کنید؟ آیا شما ترجیح می‌دهید هر خبر و اطلاعاتی که گرفتید قبول کنید یا اینکه ترجیح می‌دهید تفسیری درست از آن داشته باشید. خوب از درست بودن و منطقی بودن آن مطمئن می‌شوید؟ به این حسی (S) یا شهودی (N) می‌گویند.
 
1.       ویژگی‌های افراد حسی (S) – در حال زندگی می‌کند، از پنج حس برای راه‌حل‌های عملی و واقعی استفاده می‌کند، هر موضوع و حرفی را با جزئیات دقیق به یاد می‌آورد، از تجربیات گذشته پند می‌گیرد، راحت با اطلاعات واضح و روشن ارتباط برقرار می‌کند.
 
2.       ویژگی‌های افراد شهودی (N) - در آینده زندگی می‌کند، از بیش از پنج حس برای تخیل و راه‌حل‌های جدید استفاده می‌کند، حافظه یادآوری او بر الگوها و موضوعات تمرکز دارد، از درک نظری پند می‌گیرد، با اطلاعات مبهم و مرموز بیشتر راحت است.
 
3. تصمیمات
 
تصمیمات: چگونه تصمیم می‌گیرید و قضاوت می‌کنید؟ آیا هنگام تصمیم گیری، ترجیح می‌دهید ابتدا به منطق و ثبات فکری توجه کنید یا ابتدا به مردم و شرایط خاص نگاه کنید؟ به این منطقی (T) یا احساسی (F) می‌گویند.
 
·         ویژگی‌های افراد منطقی (T) – به صورت غریزی به دنبال واقعیت‌ها و منطق هستند، به طور طبیعی برای انجام وظایف به صورت درست ساخته شده‌اند، قادر به ارائه تجزیه و تحلیل عینی می‌باشند، بحث و مشاجره را امری طبیعی می‌دانند.
 
·         ویژگی‌های افراد احساسی (F) - به طور غریزی به احساسات شخصی وابسته هستند و همیشه به دنبال همدلی هستند، به طور طبیعی به نیازها و واکنش‌های افراد حساس هستند، می‌توانند موافقت جمع را به دست آورند و با اختلاف و مشاجره میانه خوبی ندارند.
 
4. ساختار
 
ساختار: چگونه با دنیا کنار می‌آیید و چه نوع عادت‌هایی را در زندگی ترجیح می‌دهید؟ آیا در برخورد با دنیای خارج، تصمیم گیری در مورد مسائل را ترجیح می‌دهید یا اطلاعات و اتفاقات جدید را با آغوش باز می‌پذیرید؟ این را قضاوت‌گر (J) یا ادراکی (P) می‌نامند.
 
·         ویژگی‌های افراد قضاوت‌گر (J) - جزئیات را از قبل برنامه ریزی می‌کنند، تمرکز خود را روی اقدامات مربوط به وظایف خود قرار می‌دهند، همیشه جلوتر از قانون هستند و به طور طبیعی از روش‌های استاندارد و سازمان دهی شده برای مدیریت زندگی استفاده می‌کنند.
 
·         ویژگی‌های افراد ادراکی (P) – راحت و بدون جزئیات عمل می‌کنند، دوست دارند چند وظیفه داشته باشند و تنوع طلبی را دوست دارند، نسبت به ضرب الاجل و فشار زمان تحمل بالایی دارند و به طور طبیعی از تعهداتی که انعطاف پذیری و راحتی آنها را زیر سوال ببرد، دوری می‌کنند.
 
تیپ شخصیتی شما چیست؟ در تست MBTI می‌توانید به تیپ شخصیتی خود برسید
 
تیپ شخصیتی شما چیست؟
 
همان‌طور که گفتیم در این تست شما به یکی از 16 تیپ شخصیتی می‌رسید که ویژگی‌ها و نقاط ضعف و قدرت شما را مشخص می‌کند. این تیپ‌های شخصیتی به شرح زیر می‌باشد:
 
·         ISTJ - بازرس
·         ISTP - چیره دست
·         ISFJ - حامی
·         ISFP - ماجراجو
·         INFJ - مشاور
·         INFP – واسطه‌گر
·         INTJ - روشنفکر
·         INTP - متفکر
·         ESTP - کارآفرین
·         ESTJ - مجری
·         ESFP – سرگرم کننده
·         ESFJ - سفیر
·         ENFP - پیکارگر
·         ENFJ – پیش قدم
·         ENTP - مبلغ
·         ENTJ - فرمانده
 
استفاده از تست شخصیت شناسی مایرز-بریگز می‌تواند بینش زیادی در مورد شخصیت به شما بدهد و خب مطمئنا همین موضوع است که باعث محبوبیت بسیار آن در سراسر جهان شده است.
 
به عنوان مثال، وقتی در محل کار و حتی در مدرسه و دانشگاه خود در تیمی مشغول به کار هستید، می‌توانید با شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران مفیدتر عمل کنید. اگر کارفرما هستید، ممکن است مشاهده کرده باشید که در کارهای تیمی افرادی وجود دارند که موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند و در کارهایی خاص، بهتر هستند. با شناخت این تفاوت‌ها، می‌توانید تقسیم وظایف کنید و تیم را برای رسیدن به اهداف خود، بهتر چیدمان کنید.
 
تفاوت MBTI با سایر ابزارها
 
ابتدا باید بگوییم که،  MBTIیک آزمون روان‌شناختی نیست. به هیچ عنوان نمی‌توانید با این تست مشکلات روان‌شناختی خود را درمان کنید و حتی آنها را در درون خود پیدا کنید.
 
همچنین نتیجه‌ای که از این تست مشاهده می‌کنید را نمی‌توانید با نتایج دیگر افراد مقایسه کنید و در واقع هیچ شخصیت خوب و بدی در این تست وجود ندارد. هدف از این تست به جای مقایسه خود با دیگر افراد، ارائه اطلاعات بیشتر در مورد شخصیت منحصر به فرد شما است.
 
اعتبار تست MBTI
 
طبق بررسی انجام شده توسط محققان بسیار، تست MBTI تمام آنچه که باید یک تست شخصیت شناسی داشته باشد، را دارد. نتایج این آزمون منطبق بر آخرین تحقیقات و پیشرفت‌ها محققان در حوزه روانشناسی است و مورد تایید چندین موسسه روانشناسی هم است.
 
اگر می‌خواهید نوع رفتار خود را با محیط اطراف تغییر دهید و همچنین دوست دارید نقاط قوت خود را بیشتر بدانید تا از آنها استفاده درست کنید، به شما تست MBTI ایران تلنت و انجام آن را پیشنهاد می‌دهیم.
برای انجام تست mbti در سایت ایران تلنت به آدرس irantalent.com/tests/mbti مراجعه کنید.
 
می‌توانید با انجام این تست بدانید که چه شغلی برای شما مناسب است و در چه شغلی می‌توانید موفق شوید. این کار مستلزم این است که بدانید تیپ شخصیتی شما چیست و این تیپ در چه کارهایی موفق خواهد بود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها