گفتگوی خوب با همسر و بیان صحیح احساسات با او یکی از مهارت های مهم در زندگی هر انسانی است که می تواند ضامن بقای یک زندگی زناشویی باشد.
کد خبر: ۱۲۹۰۹۳۴

مهارت بیان احساسات و چگونگی صحبت با همسر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک ، گفتگوی صحیح با همسر و صحبت کردن درباره احساسات و به طور کلی داشتن مهارتهای ارتباطی سبب کاهش تنش در زندگی مشترک و افزایش صمیمیت بین زن و مرد می شود. اینکه بدانیم چه زمانی صحبت کنیم و چگونه با همسرمان حرف بزنیم، نیازمند کسب مهارتهایی است. بیشتر ما درباره احساسات، به اندازه کافی آموزش نمی بینیم و معمولا از رفتار دیگر افراد جامعه الگوبرداری کرده و آن نوع رفتارها را بروز می دهیم پس هنر گفت و گو را بیاموزید و با بیانی صحیح و درست و ابراز احساسات به موقع، از بروز مشکلات کوچک به مشکلات بزرگ و غیر قابل حل جلوگیری کنید.  شما را با یکی از مهم ترین مهارت ها برای تقویت زندگی مشترک یعنی مهارت بیان احساسات و چگونگی صحبت با همسر آشنا می کنیم.

بیان احساسات

روش حل بزرگترین مشکل زندگی با بروز احساسات

بروز احساسات به موقع در زندگی زناشویی نوعی مهارت اجتماعی محسوب می شود و زن و شوهر می توانند برای حفظ زندگی شان بهتر عمل کنند و بر خلاف باور برخی افراد ضعف محسوب نمی شود.

نحوه بروز احساسات را بیاموزید :

برای یادگیری نحوه بروز احساسات روش های زیر را انجام دهید 

احساسات تان را بشناسید

احساسات خود را بشناسید تا بتوانید آنها را به درستی بروز دهید. تا خودتان نفهمید چه حالی دارید، نمی توانید شریک زندگی تان را از احوالات واقعی خود باخبر کنید. مثلا ممکن است شما به خاطر عقب افتادن اجاره خانه نگران و مضطرب باشید ولی این پیام را به همسر خود منتقل کنید که حال و حوصله حرف زدن با او را ندارید. افکار و احساسات خود را در نهایت صراحت، شفافیت و صداقت و به طریقه ی مثبت بیان کنید. از صحبت کردن به خاطر اینکه همسرم چه فکری در مورد من خواهد کرد، اجتناب کنید.

احساسات تان را بپذیرید

بعد از شناخت احساسات با خودتان مهربان باشید و احساسات و هیجان های مختلف مانند خجالت، شرم، ترس یا ناامیدی را تجربه کنید و بپذیرید. تا زمانی که نتوانید با احساسات خود کنار بیایید، همسرتان نمی تواند پذیرای احساسات شما باشد.

بابت انتخاب احساساتتان نگران نباشید

هیچ قانونی در دنیا وجود ندارد که شما را ملزم کند واکنش احساسی خاصی بروز دهید. پس انرژی تان را برای کنترل احساسات خود هدر ندهید زیرا در هر موقعیتی احتمال بروز احساس خاصی وجود دارد و شما هرگز نباید بابت انتخاب تان نگران باشید که کدام واکنش عاطفی تان صحیح است و کدام غلط.

درباره برخی احساسات خود صحبت نکنید

برخلاف باور برخی از افراد بروز احساساتی مانند خشم و عصبانیت و در میان گذاشتن این موضوعات ناراحت کننده با فردی دیگر، احساس بهتری در شما ایجاد نمی کند و جلوی سرکوب احساسات شما را نمی گیرد و عواطف تان را خفه نمی کند بلکه، صرفا شدت خشم شما افزایش می یابد و هرگز اوضاع روحی تان بدتر می شود.

مهارت بیان احساسات و چگونگی صحبت با همسر

پوست کنده با همسرتان حرف بزنید

برخی افراد احساسات خود را بروز نمی دهند زیرا می ترسند که همسرشان از احساسات اصیل و واقعی آنها باخبر شوند و نگران قضاوت طرف مقابل می شوند.با همسر خود در زمان مناسب راست و پوست کنده حرف بزنید و بگویید که حرف های مهمی برای گفتن دارید تا او به حرف های تان با دقت گوش دهد.

زیر سلطه و کنترل احساسات نروید

انسان ها می توانند انواع بسیاری از احساسات و عواطف را تجربه کنند و نباید زیر سلطه و کنترل آن احساسات بروند و اگر عنان احساسات خود را به دست گیرند، تهی از احساسات می شوند. آنها باید کاری انجام دهند که احساسشان را بهتر کرده و از حال و هوای بد بیرون بیایند.

شما مسئول بروز احساسات در وجودتان هستید

تنها خود شما مسئول بروز این نوع احساسات در وجودتان هستید و کسی نمی تواند کاری کند که شما احساس خاصی را تجربه کنید پس اینکه بگویید:«همسرم مرا بشدت عصبانی می کند.» یا «مادرشوهرم کاری می کند که من نسبت به خودم احساس بدی داشته باشم.» اشتباه است.

گاهی درک نمی شوید

شما همسرتان با یکدیگر متفاوت هستید و شناخت احساسات تان و نزدیک شدن به دنیای درونی شما در اوایل ازدواج برای همسرتان دشوار است بنابراین ممکن است گاهی همسرتان نتواند شما را خوب درک کند و واکنش هایی نشان دهد که بر خلاف میل شماست. این اتفاق کاملا طبیعی است؛ پس نگران نباشید.

روش تحمل کردن احساسات خاص را یاد بگیرید

روش تحمل کردن احساسات خاص را یاد بگیرید زیرا دوری از برخی احساسات خاص و خود را در معرض آن موضوع نگران کننده قرار ندادن سبب می شود که بعضی از فرصت های خوب را از دست بدهید. مثلا اگر بابت موضوعی به سرعت نگران می شوید ممکن است خود را در معرض آن موضوع نگران کننده قرار ندهید.

جملات خود را با کلمه من آغاز کنید

عباراتی که با تو آغاز می شود، حاوی سرزنش و پیش داوری نسبت به رفتار شنونده است و موجب ایجاد حالت دفاعی و خصومت در شریک شما شده و سبب می شود تعارض و کشمکش بالا گیرد اما عباراتی که با من آغاز می شود، می توانند احساسات شما را به گونه ای بیان کنند که تهدید کننده نیست و قصد سرزنش کردن شنونده را ندارد.

احساسات خود با همسرتان در میان بگذارید

زن و شوهر با گذشت زمان شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا می کنند و صمیمیت بین آنها بیشتر می شود. برای عمیق تر شدن صمیمیت بین شما و همسرتان و ایجاد همدلی، گذر زمان و تحمل و صبر لازم است پس از در میان گذاشتن احساسات خود با همسرتان خسته و ناامید نشوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها